  • Data: 2003-05-07 10:33:46
    Temat: Re: karty kredytowe
    Od: "Zbiggy" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Krab" napisał w wiadomości
    news:b993u5$7lk$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > przy obecnych kosztach kart kredytowych, o wiele bardzie oplaca sie
    trzymac
    > forse w (np) lg, niz wydawac ją na super czarne lub super srebrne
    plastiki,
    > ale wielu ja i tak zakupi (i przeplaci) by przeżyc tę minutę ... przed
    > stojącą za nim kolejką - ach jaka czarna - ach jaka srebrna - a jakie
    futro
    > na fotce :-)) fiu fiu

    tak, jak wczoraj zapowiadałem, zmierzyłem się z problemem i mogę przedstawić
    pierwszy raport:
    przyjąłem następujące założenia:
    Pod uwagę wziąłem KK Lukasa (normalną i promocja dla e-konta pro) i mB: VE i
    VC.
    (tylko te dwie firmy wziąłem pod lupę bo nie mam w zasadzie innych
    aktualnych doświadczeń).
    Przyjąłem grace period = 51d dla Lukasa i 54d dla mBanku - może ktoś to
    zweryfikuje?

    Chodzi o przetestowanie Twojej hipotezy "o wiele bardzie oplaca sie trzymac
    forse w (np) lg, niz wydawac ją na super czarne lub super srebrne plastiki",
    a więc chciałem porównać to do wyników gościa, który ma darmowego elektrona
    np. delfina i robi nim zakupy, w tempie jednostajnym (codziennie wydaje taką
    samą sumę), a miesięcznie tyle ile posiadacze KK.
    Drugie porównanie można sobie zrobić dla gościa, który nie ma konta w banku
    tylko wszędzie chodzi z gotówką - wyjdzie mu wszędzie 0.

    Przy założonych wydatkach (K) i stopie %(s) oraz znanych opłatach:
    mB VC 58zł/rok
    mB VE 28zł/rok
    LB VC 57zł/rok
    LB VC+ 57zł w drugim roku (posiadacz e-konta pro, do których się zaliczam),
    wyliczyłem NPV dla przepływów pieniężnych (odsetek i opłat) w ciągu 24
    miesięcy
    (czyli tak naprawdę wartość jaką ta karta stanowi dla klienta, wyrażoną w
    dzisiejszych zł).
    Założyłem też, że wszyscy posiadacze KK spłacają 100% w grace terminie i nie
    wypłacają gotówki, nie płacą kar itp.
    Stopa s oczywiście oznacza alternatywne do natychmiastowych wydatków
    oprocentowanie posiadanych środków, a nie % kredytu na karcie!

    Oto wyniki:
    K=1000
    s= 3% 4% 5%
    mB VC -10,74 22,93 55,90
    mB VE 48,23 81,56 114,20
    LB VC -14,51 17,31 48,48
    LB VC+ 42,35 74,12 105,24
    mB delfin 28,68 37,85 46,84

    na te 5% chyba nie ma co liczyć przez następne 2 lata, zwróćcie uwagę na
    dużą wrażliwość na obniżanie stóp procentowych.

    (btw. odsetki od 1000zł za 54 dni przy 4% p.a. są mniejsze niż 6zł, a więc
    karta citi nie zarabia na swoje ubezpieczenie przy takim oprocentowaniu
    jakie mamy dzisiaj. Ktoś powie, że jest bezpieczna, ale przecież to
    zabezpieczenie dotyczy problemu, które ona sama stwarza :))

    Dla tych, którzy wydają mniej:
    K= 500
    s= 3% 4% 5%
    mB VC -62,37 -45,21 -28,40
    mB VE - 3,40 13,42 29,90
    LB VC -63,27 -47,04 -31,14
    LB VC+ - 6,42 9,77 25,62
    mB delfin 14,34 18,93 23,42

    I jeszcze przykład dla tych, którzy robią większe (niż ja:) zakupy:
    K=2000
    s= 3% 4% 5%
    mB VC 92,52 159,20 224,52
    mB VE 151,49 217,83 282,81
    LB VC 83,01 146,01 207,73
    LB VC+ 139,87 202,82 264,49
    mB delfin 57,37 75,71 93,67

    w tym przedziale citi może się opłacać, pod warunkiem, że ktoś wynagocjuje
    niższą opłatę za prowadzenie.

    Najbardziej opłacalna okazała się studencka KK VE mbanku, ale jeżeli ktoś
    zamierza robić na niej małe obroty, to powinien się jeszcze zastanowić. Ci,
    którzy robią wszystkie zakupy dla całej rodziny za pomocą karty będą mieli
    korzyść z jej posiadania jeszcze przez kilka obniżek stóp procentowych. A
    "twierdzenie Kraba" jest prawdziwe dla małych K i niskich s :)))

    Zbig.