  • Data: 2020-11-10 20:46:13
    Temat: Re: karta wielowalutowa
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Ja piszę o generowaniu CVC2 na podstawie numeru karty i jej daty
    > ważności,

    No ale to jest nieprzydatne, bo lepiej wygenerować to losowo.
    Generatory losowe też zwykle nie używają bezpośrednio np. spróbkowanych
    szumów termicznych, tylko "zasilają" nimi "pulę" bitów, z której
    "wydobywają" następnie ("manglując" np. hashem, ale może to być także
    DES) potrzebne dane "losowe". Więc w ogóle ten DES mógłby być tam gdzieś
    zastosowany. Tyle że to wewnętrzna sprawa banku.

    > a Ty o sprawdzaniu ew. poprawności wpisania za pomocą cyfry
    > kontrolnej.

    Wydawało mi się, że to miało być powiązane.

    > To pierwsze oczywiście w terminalu nie może być, to drugie - gdyby
    > istniało - mogłoby być jak najbardziej, bo to nie szyfr, tylko jawny
    > algorytm detekcji błędów.

    Tyle że nie chodzi o to, by można było "niedobre" CVV* eliminować bez
    kontaktu z bankiem. Dokładnie tak samo jak z PINami - raczej chodzi
    o to, by właśnie zawsze był kontakt z bankiem, i by np. ograniczyć
    liczbę nieudanych prób (i/lub ją monitorować).

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Card_security_code#Typ
    es_of_codes
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Card_security_code#Gen
    eration

    No w każdym razie to nie jest w ogólnym przypadku prawda, chociaż, tak
    jak pisałem, bank robi to po swojemu.

    > A czemu bez sensu?
    > Bezpieczniej trzymać w bazie banku komplet numer+data+CVV czy też
    > trzymać tylko numer+data, a CVV obliczać sobie w razie potrzeby
    > sprawdzenia?

    Jasne że to pierwsze.

    > Obliczać oczywiście w osobnym, sprawdzonym i bardzo chronionym module.

    Łatwiej ukraść pojedyncze klucze niż bazę CVV*. Dodatkowo kradzież
    kluczy ma skutki także dla kart wyprodukowanych w przyszłości (do
    momentu zmiany klucza), kradzież bazy nie ma tego problemu.

    Inaczej to zaczyna wyglądać, gdy ktoś chce być w stanie obliczać
    niejawne wartości długo po tym, gdy jego misja w danym miejscu się
    zakończyła (pewne przykłady można znaleźć).

    > Dynamiczne to już na pewno musi iść jakimś kluczem, i ten klucz musi
    > być w pamięci karty. Do tego na pewno ATC jako seed - a w sumie w tym
    > wypadku dlaczego nie numer+data+ATC?

    Tyle że klucze są różne dla różnych kart. W przeciwnym przypadku dałoby
    się je wyciągnąć z karty, nie jest to może najłatwiejsze, ale nie jest
    też takie trudne (scalaki są "duże", to nie jest 7 czy 12 nm).

    > Więc tych kluczy trzeba znaleźć miriady - i do tego mieć miriady
    > prawdziwych przykładów, które pozwolą odsiać klucze "prawidłowe tylko
    > dla jednego przykładu" - aż w końcu znajdziesz ten właściwy.

    Nie musi ich być tak bardzo dużo - klucze DES mają 56 bitów, oczywiście
    musisz mieć tu więcej niż 56 bitów, ale nie aż nie wiadomo ile razy
    więcej.

    > I dlatego zapewne taka baza nie istnieje - a CVV2 za każdym razem, gdy
    > jest potrzeba sprawdzenia, jest generowany w banku - i dlatego nie
    > może być losowy.

    Napiszę tak, teoretycznie mogłoby tak być. Ale to proszenie się o kłopoty.
    Kiedyś coś takiego mogłoby istnieć (podobne rozwiązania w tej dziedzinie
    oparte na DES istniały), ale wtedy raczej nie było jeszcze nawet CVV2.

    > No to też PINy - jako mające 4 znaki, cyfr kontrolnych nie mają, bo
    > raczej się nie pomylisz.

    Oczywiście że nie mają, przecież mogę ustawić sobie dowolny 4-cyfrowy
    PIN.

    > Samo CVV, jako trzycyfrowe, pewnie nie ma cyfry kontrolnej dla "samego siebie".
    > Ale może mieć dla 18-cyfrowej sekwencji numer karty+2 pierwsze cyfry CVV.
    > Pewnie jednak tak nie jest, bo podanie błędnego CVV nie może
    > spowodować, że wskazane zostanie inne prawidłowe konto.

    Przede wszystkim
    a) to nie jest do niczego przydatne
    b) taki algorytm musiałby być publiczny (zaimplementowany
    w terminalach), a to spowodowałoby dodatkowe zmniejszenie (10-krotne)
    już i tak bardzo małej przestrzeni CVV*.

    > Inkasent z elektrowni.

    Tego też nie pamiętam :-) Spojrzę w wolnej chwili.

    > Tzn. co, nie da się "skrócić kryptograficznie" PINu czy CVV i tak ich
    > trzymać w bazie?

    Owszem, nie ma takiej praktycznej możliwości.

    > Przecież się da, ważne tylko, by ten "skrót" nie skracał, a szyfrował
    > - czyli żeby jego długość była większa niż PINu czy CVV - i oczywiście
    > żeby algorytm gwarantował, że dla dwóch różnych PINów nie powstanie
    > taka sama wartość zaszyfrowana.

    Niczego to nie da, ponieważ PINów (i CVV*) jest tak mało, że można bez
    najmniejszego problemu sprawdzić wszystkie.
    Teoretycznie algorytmy "rozciągające" mogłyby tu minimalnie pomóc, ale
    w praktyce dla 4-cyfrowych wartości żaden algorytm nie pomoże.
    IOW, czy ktoś ma dostęp do bazy PINów, czy do bazy skrótów PINów, to
    jeden diabeł.

    Oczywiście zaszyfrowanie tych PINów zmienia sytuację - jeśli atakujący
    nie ma dostępu do klucza. Podobnie, jeśli nie miałby dostępu do bazy.

    > Zaś to, że prawdopodobieństwa możliwych pomyłek zostały zbadane przy
    > opracowywaniu algorytmu generacji liczby kontrolnej - to chyba można
    > domniemywać.

    Nie trzeba domniemywać, algorytm jest przecież znany.
    --
    Krzysztof Hałasa