    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: jaki rating ogłosiła Moody's dla Polski?!
    Date: Tue, 24 May 2016 12:02:08 +0200

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Tyle że głębokość tego jaru to ok. 50 metrów. Nawet gdyby zeszli do
    >tych
    >100 metrów RA (czego nie wolno im było zrobić, nawet do 100 m baro),
    >i tak byliby ok. 50 metrów nad przeszkodą.

    Tylko ze w tym czasie to ostro schodzili.
    Niedzialajacy Uchod/nieumiejetne odejscie, samolot opadl o kolejne 50m
    i sie spotkali z brzoza ...

    >Przecież to jasne jest - jestem przekonany, że w kokpicie też nikt
    >nie
    >miał wątpliwości jaki jest plan. Dlatego nikt specjalnie nie
    >protestował. Tyle że to był plan bardzo ryzykowny (i nieoptymalny pod
    >względem ryzyka), a dodatkowo wykonanie zawiodło w wielu punktach.

    No coz - nie zachowaly sie zadne rozmowy potwierdzajace taki plan.
    Moze rozumieli sie ze slow.

    Ale samolot przywalil z ziemie pare km od pasa - to oznacza, ze pilot
    sie jednak pogubil z wysokoscia, nawet jak mial ochote zejsc nisko.

    >Nie, przed rozpoczęciem podejścia należy tak ustawić TAWS, by żadnych
    >jego komunikatów nie trzeba było ignorować.
    >Jedynie w przypadku "łamanego" podejścia np. w terenie górzystym
    >ostrzeżenia TAWS są dopuszczalne (czy HEAD mogą w takich miejscach
    >lądować, to nie wiem).

    Ladowanie to zderzenie z ziemia, i TAWS przed tym ostrzega.
    Nie ostrzega na lotniskach, bo ma zapamietane ze "tu jest lotnisko".
    Ale tego zapyzialego smolenskiego lotniska w bazie nie mial, wiec
    ostrzegal.
    Moze go i mozna jakos ustawic, zeby zmniejszyl to ostrzeganie, ale pod
    koniec i tak by cos powiedzial.

    >Tzn. używa się obu wysokości. Nie chodzi o to, by zejść poniżej
    >elewacji
    >pasa (baro), ale w końcowej fazie, w otoczeniu pasa startowego,
    >większe
    >znaczenie ma RA. Jest dokładniejszy, nie wpływa na niego np. błędne
    >ustawienie. Z tym, że załoga powinna wziąć ukształtowanie terenu pod
    >uwagę.
    >BTW RA używa się praktycznie tylko w czasie podejścia, bo na
    >wysokości
    >max kilku tysięcy stóp przestaje on działać.

    O ile wiem, to sie wcale nie powinno uzywac - tzn zadne procedury nie
    przewiduja.
    Ale po poprzednim wypadku komisja zarzucila zalodze ze miala RA i nie
    uzywala, wiec tym razem uzywali.

    >Normalnie TAWS nie wydaje z siebie żadnego dźwięku (poza ew.
    >podawaniem
    >wysokości (i "minimów") w końcowej fazie lotu, zależnie od
    >konfiguracji).

    Smiem twierdzic ze w Smolensku TAWS gadal jak najety. Bo lotniska nie
    mial w bazie.

    >Nawet zakładając że to 100 m AGL było prawidłowe (a nie było), to
    >przy
    >takim podejściu (2 NDB) to jest minimalna wysokość, na jaką można
    >zejść.
    >To oznacza, że prędkość pionowa w tamtym punkcie powinna wynosić
    >zero,
    >samolot nie miał prawa się bardziej zniżać. Żadne jary itp. tego nie
    >zmieniają, jedynie zmniejszają margines bezpieczeństwa.

    No i dlatego procedury nie przewiduja uzywania RA :-)
    Tzn w charakterze dodatkowego zabezpieczenia jak najbardziej mozna.

    >Taśmą na pewno się nie przejmowali, w drodze powrotnej by się
    >skasowała.

    Nie wiem jakim cudem ale zachowala sie tasma/drut z Jaka z ladowania.
    Wylaczyli magnetofony na droge powrotna czy tam maja dluzszy zapas ...

    >Swoją drogą, drugi pilot powinien wtedy monitorować m.in. wysokość
    >(i zapewne tak było, tzn. przypuszczam, że tam wszyscy oprócz
    >kapitana
    >monitorowali wysokość).

    Jaki jest prawidlowy podzial zadan to nie wiem, kapitan go w kazdym
    badz razie nie ustalil przed ladowaniem, ale moze nie musial.
    Kapitan jednak monitorowal wysokosc dokladnie - zauwaz ze on pilnowal
    sciezki schodzenia (tzn regulowal nastawe automatu).

    Ale widac malo doladnie skoro sie rozbil daleko przed pasem.

    >Można różnie interpretować kwestie np. "nacisków" albo tego, co
    >działo
    >się w głowie generała, ale przyczyny wypadku to nie zmieni.

    Tak jak pisalem - nie zachowaly sie zadne dowody na te "naciski".
    Nawet jednak jesli byly, to zaloga kiepsko te naciski zrealizowala.

    J.