  • Data: 2005-07-26 09:18:45
    Temat: Re: dostałem prace - stanąłem przed wyborem OFE
    Od: "kszyhoo" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Odpowiem Wam obu hurtem.

    Najpierw do Sławka:
    Temat widzę umarł śmiercią naturalną więc zakładam, że kupowanie za
    miesięczne składki tańszych jednostek ma wymierny efekt. Różnice pojawiają
    się jeżeli dynamika wzrostu nie rozkłada się w czasie liniowo. Dobrym
    przykładem jest fundusz reklamowany przez naszego długodystansowca. Jeżeli
    OFE zrealizuje większą część zysku w początkowym okresie w którym się do
    niego zapisaliśmy i kupujemy jednostki przez dłuższy okres po wyższej cenie
    to kupujemy ich mniej. Jeżeli jednostki OFE w początkowym okresie wzrastają
    wolniej to kupimy ich więcej. I w tym wypadku mimo tej samej dynamiki w
    zamkniętym okresie np.: rocznym zyski dla uczestnika drugiego OFE będą
    wyższe.

    Do trainer'a:
    Wyobraźmy sobie, że duży fundusz ma kupionych na giełdzie akcji pewnej firmy
    za 500 mln. Te same akcje posiada też inny mniejszy fundusz ale tylko za 50
    mln. Jest hossa ale trwa już długo i wskaźniki zaczynają alarmować. Masz
    rację jednostka OFE wygląda dobrze bo cena akcji jest wysoka. Ale nie
    sprzedaż akcji za 500 mln po aktualnej cenie giełdowej. Panowie z obu
    funduszy czekają co zrobi druga strona i wierz mi, że te 50 mln względem
    tych 500 to jest as. Bo przy wyprzedaży tych akcji cena pójdzie mocno w dół.
    Jednak po wyższych cenach uda się sprzedać akcje mniejszemu funduszowi.
    To jest as, polityka i jak wolisz.
    A Sławek użyje swojego ulubionego słowa pt.: "bzdury"

    I jeszcze przykład na piątego asa. Czyli jak podgrzać cenę jednostki.
    Dwa fundusze odkupują od siebie akcje kreując podaż. Akcje w portfelu
    drożeją - drożeją jednostki. Ale na krótko. Obecnie cztery fundusze mocno
    tłumaczą się prokuratorowi z takich działań.

    Mimo ustawowych regulacji kwoty jakie OFE mogą inwestować w akcje są już
    gigantyczne a to rodzi szereg dodatkowych możliwości. Uczciwych i
    nieuczciwych. Jak widzisz występuje coś takiego jak decyzja o realizacji
    zysków bo fundusze swoimi decyzjami same wpływają na ceny wszelkich
    instrumentów finansowych. I tu się właśnie pojawia polityka i pojawiają się
    asy.

    Można wysnuć teorie, że pod koniec hossy lepiej wchodzić w mniejsze OFE a
    pod koniec bessy w większe.
    Ale tego się nie czepiajcie.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek