    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [PKO BP] Zamkneli konto za brak maseczki
    Date: Tue, 20 Jul 2021 23:50:53 +0200

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...

    >Owszem, ale ta statystyka to wciąż trzeci rodzaj prawdy.

    >Od roku+ wszyscy trąbią, że to jest dominujący sposób przechodzenia
    >zakażenia (nawet na poziomie > 90%).

    Ale czy to chodzi o sposob zakazenia, czy naturalna odpornosc
    osobnika?

    Bo jesli to naturalna odpornosc, to taki sposob uodparniania IMO nic
    nie da - tzn tych ~90% i tak by nic nie zauwazylo,
    ~9% przechoruje lekko, a ~1% w tym procesie umrze ...

    No chyba ze ... zakazic tak cale spoleczenstwo, ten powiedzmy 1%
    zejdzie, ale reszta ... nie pozwoli zmutowac wirusa do gorszej wersji.

    >Nie wiadomo jak długo odporność będzie trwała, aczkolwiek informacje
    >są
    >coraz bardziej optymistyczne.

    jak bedzie krotko trwala, to wirus bedzie krazyl w spoleczenstwie i
    ludzie beda dostawali "dawki przypominajace".

    >Częściowo, na pewno - to są zgony pośrednio COVIDowe, nie spowodowane
    >bezpośrednim zakażeniem danej osoby.

    >Ale po prostu wiele bezpośrednich ofiar COVIDa nie było liczonych
    >jako
    >takie. Oczywiście to żadna próbka statystyczna, ale ja znałem dwie
    >takie
    >osoby (co stanowi zresztą 100% znanych mi osobiście zmarłych).

    Ale co - nie zdazyly do szpitala?
    Ale jesli nie bylo testu, to skad wiadomo, ze Covid ?

    >50-55% było podobno przed wakacjami, praktycznie po drugiej (tzw.
    >"trzeciej") fali. Swoją drogą, dlaczego to nie był konkretny wynik?

    Moze "53.5%" za trudno powiedziec, moze niepewnosc testu to 5%,
    moze w 5% wyniki byly niepewne, a moze testowali kilka wojewodztw i im
    wyszlo
    tak 49-56% w nich ...

    Może to było bliżej 1 miesiąca temu, nie dwóch? Zapamiętywanie czasu
    jest trudne :-)

    >W to ostatnie mogę uwierzyć, natomiast absolutne wartości tych
    >współczynników są IMHO niepewne, ze względu na dane, na których się
    >opierają. Zresztą absolutne współczynniki są bardzo różne, zależy kto
    >je wylicza.

    Nie mowie nie, ale o zasade chodzi - 50% odpornych moe wystarczyc do
    malejacych zachowan przy jakiejs tam wersji wirusa, a przy innej juz
    nie.

    >Może należałoby policzyć R0 ze zgonów (zakładając stałą
    >śmiertelność).

    No nie wiem - wszak mielismy trzy fale, a niektorzy 4 - cos tam
    powodowalo, ze zachorowania i zgony sie zmniejszaly.
    Raczej nie swiadome dzialania naszego rzadu, ktory np w zaleznosci od
    sutuacji zwiekszal srodki ochrony.

    >Owszem, głównie przez przejście zakażenia, aczkolwiek w znacznej
    >części
    >także dzięki szczepionkom.

    >https://covid19.who.int/region/euro/country/gb (pierwszy link w
    >google).

    >Ja tu widzę 2 fale, jedna rok temu (ok. 900 ofiar dziennie w kwietniu
    >2020), i druga z maksem w styczniu (1250 dziennie).

    I drugim w listopadzie. Jakby dwie fale od wrzesnia.

    >Teraz to jest 40
    >ofiar dziennie, to tak jakby u nas było dwadzieścia parę - to żadna
    >fala. Prawdopodobnie też są już odporni.

    Ale spojrz na zachorowania - widac wyraznie fale, nazwijmy ja czwarta.
    Czyli nie są tak calkiem odporni. Co najwyzej uodpornieni przed
    ciezkim skutkami.

    Tylko ... uodpornieni, czy wyselekcjonowali, bo to tych 99%, co zawsze
    byli odporni, tylko nie przetestowani.

    >Ale zobaczymy, to w dalszym ciągu jest nowość i nikt dokładnie nie
    >wie
    >jak to będzie.

    I gdzies na to sie chyba pogoda naklada - poprzednie wakacje tez byly
    spokojne.

    >W każdym razie, IMHO "confirmed cases" można między bajki włożyć,
    >natomiast "deaths" pewnie pokazuje obraz sytuacji, być może
    >przeskalowany np. dwukrotnie w dól (niekoniecznie nawet ze złej woli,
    >chociaż to także możliwe) czy jakoś tak.

    IMHO - do tych "confirmed case" trafiaja ci, co mieli pozytywny wynik
    testu.
    Wiec z tej strony mamy raczej dobry szacunek, natomiast nie wiadomo
    ilu zachorowalo bezobjawowo, czy na tyle lekko, ze testu nie
    doczekali.
    Moze byc ta liczba mocno zanizona.

    Natomiast z kolei "deaths" moze byc zawyzone, bo jak mial Covid
    stwierdzony testem i "choroby towarzyszace" - to co sie wpisuje w
    przyczyne?

    Mamy natomiast drobna zagadke z Niemiec sprzed roku - mieli wtedy duzo
    zachorowan (39 tys tygodniowo), i stosunkowo nieduzo zgonow - 1600
    tygodniowo.
    Dla porownania - w UK to bylo 39tys/6.4tys, Francja podobnie, w
    Belgii 11tys/1900, Hiszpania 60k/6k.

    Niemcy jakos masowo testowali, czy mieli falszywe testy ?

    Teraz sie jakos wyrownalo, smiertelnosc z calego okresu to 2-2.5% w
    wielu krajach.
    Ale Norwegia, Finlandia, Szwecja sie wyłamuja - u nich mniejsza
    smiertelnosc.

    J.