    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [PKO BP] Zamkneli konto za brak maseczki
    <60f45def$0$521$65785112@news.neostrada.pl> <8...@a...kjonca>
    <60f5ae47$0$29057$65785112@news.neostrada.pl>
    <h1utrk2ezel1$.u2n2u7oohpfi$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <8mp6h9zbrlr2.1j3x9vy8luvsi$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <60f6242e$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Tue, 20 Jul 2021 21:54:44 +0200

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > I znow - IMO, jak osoba w ciezkim stanie, to jednak trafia do
    > szpitala, a tam test robia.

    Owszem, ale ta statystyka to wciąż trzeci rodzaj prawdy.

    > Ale jest tu mozliwe jakies "slabe zakazenie", ktore nie rozwinie
    > pelnej choroby a uodporni?

    Od roku+ wszyscy trąbią, że to jest dominujący sposób przechodzenia
    zakażenia (nawet na poziomie > 90%).

    Nie wiadomo jak długo odporność będzie trwała, aczkolwiek informacje są
    coraz bardziej optymistyczne.

    > Wiec moze to z innych przyczyn ta dodatkowa liczba, niecovidowa ...
    > zamkniete szpitale, przeciazone karetki, teleporady ...

    Częściowo, na pewno - to są zgony pośrednio COVIDowe, nie spowodowane
    bezpośrednim zakażeniem danej osoby.

    Ale po prostu wiele bezpośrednich ofiar COVIDa nie było liczonych jako
    takie. Oczywiście to żadna próbka statystyczna, ale ja znałem dwie takie
    osoby (co stanowi zresztą 100% znanych mi osobiście zmarłych).

    > W listopadzie badano Pomorze, wtedy bylo 20%.

    50-55% było podobno przed wakacjami, praktycznie po drugiej (tzw.
    "trzeciej") fali. Swoją drogą, dlaczego to nie był konkretny wynik?
    Może to było bliżej 1 miesiąca temu, nie dwóch? Zapamiętywanie czasu
    jest trudne :-)

    > Ale ... 50% nieodpornych to nadal duzo. Epidemia moze hulac.

    50-55% z IgG S1 to raczej nie jest 50% nieodpornych. To może być np. 30%
    albo 10%, albo i mniej - kto wie? Nie ma takich danych.

    Ja np. miałem brak przeciwciał (S1) po pierwszym COVIDzie (typowe
    objawy, testu nie dało się zrobić), a w drugiej ("3") fali "chorowałem"
    ponownie - tzn. miałem prawie niewykrywalne objawy (ale wynik dodatni).
    Tak normalnie, gdyby nie RT-PCR, to by się nazywało, że byłem odporny.
    W dalszym ciągu mam podobno poziom przeciwciał S1 poniżej progu
    "dodatniego" (aczkolwiek teraz już powyżej ujemnego). Może w końcu uda
    mi się zaszczepić i to się zmieni, zobaczymy :-)

    > Chociaz ... tam jakies wspolczynniki reprodukcji powstaja, moze juz
    > byly niskie ... a delta ponoc bardziej zarazliwa ...

    W to ostatnie mogę uwierzyć, natomiast absolutne wartości tych
    współczynników są IMHO niepewne, ze względu na dane, na których się
    opierają. Zresztą absolutne współczynniki są bardzo różne, zależy kto
    je wylicza.
    Może należałoby policzyć R0 ze zgonów (zakładając stałą śmiertelność).

    > Ale nie dzieki szczepionkom. Czy moze - nie tylko.

    Owszem, głównie przez przejście zakażenia, aczkolwiek w znacznej części
    także dzięki szczepionkom.

    > Ale ... jesli tacy odporni, to skad ta 4-ta fala zachorowan w GB?

    https://covid19.who.int/region/euro/country/gb (pierwszy link w google).

    Ja tu widzę 2 fale, jedna rok temu (ok. 900 ofiar dziennie w kwietniu
    2020), i druga z maksem w styczniu (1250 dziennie). Teraz to jest 40
    ofiar dziennie, to tak jakby u nas było dwadzieścia parę - to żadna
    fala. Prawdopodobnie też są już odporni.

    Ale zobaczymy, to w dalszym ciągu jest nowość i nikt dokładnie nie wie
    jak to będzie.
    W każdym razie, IMHO "confirmed cases" można między bajki włożyć,
    natomiast "deaths" pewnie pokazuje obraz sytuacji, być może
    przeskalowany np. dwukrotnie w dól (niekoniecznie nawet ze złej woli,
    chociaż to także możliwe) czy jakoś tak.
    --
    Krzysztof Hałasa