    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Opłaty za brak opłat
    Date: Sat, 19 Feb 2005 13:43:18 +0100

    Użytkownik "Madoniowie" <m...@t...de> napisał w
    wiadomości news:cv6s4m$qom$02$1@news.t-online.com...

    > Mam tylko e-maile, ale to też w sumie, jak pismo.

    W takiej sytuacji maile powinny wystarczyć. Ale na wszelki wypadek, to bym
    najpierw się zwrócił do banku wysyłającego na piśmie z prośbą o wyjaśnienie,
    dlaczego mailem Cię wprowadzili w błąd przesyłając im tego maila. Jeśli
    zaczął się tłumaczyć nie protestując przeciwko pomówieniu ich o wysłanie
    tego maila, to będzie to silna poszlaka, że jednak ten mail wysłali. No i
    wydrukuj tę informację ze strony internetowej, na które się powołujesz, bo
    mogą zniknąć.

    Twojej
    > nich
    > To fakt. Też się nad tym zastanawiałem. Choć dalej uważam, że sprytne
    > wykorzystanie tej sytuacji i odpowiedź zatajająca ten "drobiazg" nie jest
    > uczciwa. A jeśli chodzi o pytanie, to brzmiało ono:
    > upewnić i zapytać: Jakie opłaty poniosę wykonując przelew do Polski?<<
    >A więc nie ich prowizji, tylko całkowitego ciągu opłat. A odpowiedź była:

    Moim zdaniem pytanie było prawidłowe i oni powinni Cię poinformować o tej
    dodatkowej prowizji.

    > Oczywiście dziś wiem, że odpowiedź dotyczyła wyłącznie ich prowizji.
    Pytanie
    > moim zdaniem wyraźnie nie.

    Wiesz, jeszcze mogli wychodzić z założenia, że te koszty ponosi otrzymujący
    przelew, bo oni mniej kasy dostaje. Ale to jest głupie założenie.

    > Ale skoro jest "korespondentem", to przecież mają ze sobą kontakt. Może
    > obciążyć konto mojego banku w DE.

    Nie może. Opłata taka musiała by być w TOiP Twojego banku. Inaczej, wymagana
    jest Twoja zgoda na obciążenie. Rzecz dająca się zrobić, ale wymagająca
    poinformowania Cię o tej prowizji. Być może w celu uniknięcia tej informacji
    tak nie robią.

    > Ja niestety jestem tego pewien.

    Podaj podstawę prawną. Dokąd jej nie znam, to trudno mówić o pewności
    naruszena prawa.

    > No właśnie. Nie jest również moją sprawą, ilu było pośredników. Robiąc
    > przelew wydaję dyspozycję uznania konta odbiorcy kwotą przelewu, czyż nie?
    > wszelkie opłaty powinny obciążać mój rachunek.

    Tak moim zdaniem powinno być i w tym zakresie Twój bank ne wywiązał sie z
    dyspozycji, bowiem zadeklarowanej przez Ciebie kwoty odbiorcy nie pezesłał.
    Stad moja sugestia, ze możesz dochodzić roszczen na podstawie 415 kc.

    > Na szczęście kwota nie była aż tak duża. I chyba na tym rzecz polega.
    > Większość machnie ręką i bulnie.

    Być może wychodzą z takiego założenia, a ta neiwieka kwota pomnożona przez
    ilość transkacji daje pewnei sporą sumę. Stąd też jeśli masz czas, to jednak
    bym troszkę ich polechtał. Pismo do banku, to w sumie chwila. Do nadzoru
    bankowego też niewielki kłopot. Arbiter bankowy chce 50 zł, więc już można
    sie zastanowić.