  • Data: 2019-11-13 20:53:27
    Temat: Re: Muszę się zadeklarować w PPK - ile warto?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> writes:

    > Absolutnie się nie zgadzam. Zus to worek bez dna. ze względu na
    > wysokie koszty utrzymania samego siebie.

    Podobno te koszty spadły im mocno, ale nie wiem.

    A myślisz że pozostałe to nie są worki bez dna?

    > Druga sprawa to fakt, że zus
    > to nie odłożone pieniądze, to obietnica że ja teraz "dam" na
    > emerytury, a następne pokolenie mnie "da". Nie wiadomo ile!

    Dokładnie tak samo jak z pozostałymi. Tyle że niektóre z nich są być
    może bardziej agresywne - większe ryzyko i możliwe większe
    "waloryzacje". Z tym że to nie są gry o sumie zerowej, i my niestety
    stoimy na straconej pozycji.

    > Każda inna forma oszczędzania na starość, jest z definicji lepsza.

    INNA - być może. Tamte nie są zasadniczo LEPSZE.

    > Każdy inny sposób oszczędzania na starość, ma matematyczny, logiczny
    > sens. Wiesz ile odkładasz, jak działa oprocentowanie, ryzykowne
    > inwestowanie oszczędności na giełdzie, wiesz ile dostaniesz na
    > starość, a przynajmniej co ma wpływ na to ile dostaniesz.

    Akurat. To jest wszystko spekulacja. Nawet jeśli odkładasz w złocie to
    nie wiesz, czy np. cena złota gwałtownie nie spadnie na pysk.
    Pieniądze (obligacje, fundusze itd) to jest roszczenie, tak?
    Nie ma dobrej (bezpiecznej) metody przeniesienia wartości roszczenia
    w czasie. Owszem, jest możliwość, że ktoś bardziej da ciała niż my,
    i będzie nam się wydawało, że wyszliśmy na swoje.

    > Koszt lokaty
    > bankowej, jest zasadniczo zerowy. Tak ulokowane pieniądze w razie
    > przedwczesnej śmierci podlegają dziedziczeniu.

    Same lokaty, bez żadnej śmierci, cały czas tracą na wartości.
    Po kilku latach oszczędzania zaczynasz pracować tylko po to, by wartość
    oszczędności na lokatach nie spadała.

    > Oczywiście są to pieniądze w pewnym stopniu wirtualne, ale gdybyś
    > zainwestował (na potrzeby emerytury) w nieruchomości, panele
    > słoneczne.... to masz namacalną pracujący przedmiot.

    Owszem, ale to jest już nietrywialna działalność. Społeczeństwo jako
    całość nie może zainwestować w nieruchomości albo w inne panele - to by
    się nijak nie mogło zwrócić.

    Pojedyncze osoby, oczywiście - ale to nie jest rozwiązanie na skalę
    ZUSu, funduszy itd.
    --
    Krzysztof Hałasa