  • Data: 2011-03-10 09:09:44
    Temat: Re: Kto ma rację: Rostowski czy Balcerowicz ?
    Od: " " <a...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No to prawda. Niedociągnięcie merytoryczne wynikające z prozaicznej
    > przyczyny: początkowo chciałem napisać stopa zwrotu ale stwierdziłem, ze
    > napisanie wzoru wymagałoby użycia kreski ułamkowej, co jest dosyć trudne i
    > byłoby nieczytelne, więc żeby uniknąć komplikacji napisałem w pośpiechu
    > "zysk fundu" a to jest błąd przyznaję.

    Jestem w szoku, że dalej nie rozumiesz meritum sprawy.
    Porównanie wzrostu wartości jednostki uczestnictwa np. rok 2010 gdy wynosi
    20zł do wartości jednostki uczestnictwa w roku 2000 gdzie wynosi 10zł
    praktycznie nie ma nic wspólnego ze stopą zwrotu.
    Aby to zrozumieć trzeba mieć świadomość dlaczego wartość jednostki
    uczestnictwa rośnie. Rośnie bo uczestnicy rynku w tym OFE kupują papiery
    wartościowe po coraz wyższych cenach. Jeśli w pierwszym roku za składkę 100
    zł po cenie 10 zł za jednostkę uczestnictwa mogłeś otrzymać 10 jednostek to
    np w następnym roku w wyniku wzrostu cen papierów wartościowych jednostka
    uczestnictwa jest wyceniana np. na 12,5zł. to za 100 zł składki otrzymasz 8
    jednostek uczestnictwa. Wpłaciłes 200 zł i masz 18 jednostek po 12,5zł.
    Kapitału masz 12,5 x 18 = 225zł a wpłaciłeś 200zł. To jaką masz stope zwrotu
    z inwestycji? (12,5 - 10)/ 10 * 100%? Czy (225 - 200) / 200 * 100%?

    Nie uwzględniam tutaj dodatkowych trików o którch pisałem w innym poście, że
    OFE podają tzw. "stope zwrotu" od naszej składki netto po potrąceniu
    na wejściu prowizji a nie od faktycznie wpłaconych środków.

    Arch