  • Data: 2022-04-27 18:26:13
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 27 Apr 2022 18:04:26 +0200, Kamil Jońca wrote:

    > Nie, nie, nie. Ty twierdzisz, że banki powinny skalkulować
    > oprocentowanie (=cenę) kredytu na 30lat, tak zeby była stała i żeby im
    > się to jakoś opłacało.
    > Skoro to takie proste to powiedz mi jak skalkulujesz cenę owego chleba
    > za rok (już nawet nie chcę kalkulacji na 30 lat)
    > No słucham.

    Ale to troche gmatwasz, bo masz instrument prosty (chleb) i pochodny
    (odsetki kredytu).

    Jak odsetki maja choc wyrównywac inflacje, to z 5% rocznie przez 30
    lat chleb podrozeje sporo.

    Tak czy inaczej - nie jest prosto, ba - nie da sie obliczyc tych
    odsetek w przyszlosc.

    Tzn jeden sposob jest - bank moze pozyczac srodki wlasne.
    Tylko czy tak latwo namowi ludzi, zeby nie trzymali pieniedzy na
    koncie oszczednosciowym, tylko kupili akcje banku.
    Albo zainwestowali w fundusz hipoteczny, ktory zarabia 5% rocznie.
    Bo takich pozyczek/kredytow udziela.
    Tylko zainwestowac trzeba na 30 lat ...

    J.