    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 12 Dec 2017 00:45:09 -0800 (PST)
    Subject: Re: Frankowicze już nie chcą?
    From: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 listopada 2017 23:37:22 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa
    napisał:

    > Podaj dokładny numer owego "paragrafu".
    286par1 kk- wg mnie pasuje ale ja nie prawnik jestem

    Poniżej przekopiuję analizę jednej z umów kredytu "indeksowanego"(kredyt bodajże z
    2006r)
    Jeśli tam bzdur nie piszą(a nie wiem bo prawnikiem nie jestem) to wszystko tak cacy z
    tymi umowami nie było

    "Zawarta z bankiem umowa nosi znamiona kredytu indeksowanego do waluty CHF. Praktyki
    tej dokonano na podstawie abuzywnych (niedozwolonych) postanowień umownych
    zakładających przeliczenie kwoty udzielonego kredytu zgodnie z kursem swobodnie
    ustalanym przez bank. W rozumieniu art. 3851 k.c. ww. klauzula nie jest dla Państwa
    wiążąca od dnia zawarcia umowy z bankiem. Co ważne, Urząd Ochrony Konkurencji i
    Konsumentów w przeszłości uznawał zapisy tożsame z tymi z Państwa umowy kredytowej za
    niedozwolone, co skutkowało wpisem do rejestru klauzul abuzywnych (dot. prawomocnych
    wyroków) pod numerami 3178, 3179 (Bank Millenium S.A. - wpis do rejestru w dniu 15
    maja 2012 r.), 5622 (Bank BPH S.A. - wpis do rejestru w dniu 16 kwietnia 2014 r.),
    5743 (BRE Bank S.A. - obecnie mBank S.A. - wpis do rejestru w dniu 5 sierpnia 2014
    r.), oraz 6380 (Bank DnB Nord Polska S.A. - wpis do rejestru w dniu 25 kwietnia 2016
    r.). (rejestr prowadzony jest przez Prezesa UOKiK i dostępny jest na stronie
    internetowej: http://uokik.gov.pl/rejestr/) Dnia 22 stycznia 2016 r. Sąd Najwyższy
    potwierdził, iż mechanizm stosowany przez bank umożliwiający dowolne kształtowanie
    obowiązków konsumenta przez odwołanie do stosowanej przez bank tabeli kursów, jest
    niezgodne z prawem. W orzeczeniu (syg. I CSK 1049/14) Sąd Najwyższy oddala skargę
    banku, jednocześnie popierając decyzje Sądu Apelacyjnego w Warszawie (wyrok z 25
    czerwca 2014 r.), stwierdzając m.in., że: ,,postanowienia umowne w ustępie (...)
    umowy kredytu hipotecznego kształtują prawa i obowiązki kontrahenta banku w sposób
    sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy". Na skutek
    aprecjacji franka szwajcarskiego (nadzwyczajnie drastyczna zmiana wartości CHF w
    stosunku do PLN) kwota pozostała do spłaty zadłużenia znacząco odbiega od kwoty
    kredytu wskazanej w umowie. Skutkiem stosowania indeksacji, mając na uwadze wyłącznie
    kapitał (bez odsetek), rzeczywista kwota udzielonego kredytu różniła się od kwoty
    kredytu pozostającej do spłaty.
    Należy zauważyć, iż na podstawie postanowień umowy bank przedstawia zadłużenie
    kredytobiorcy w walucie obcej, nie w walucie, którą udostępnił konsumentowi (PLN).
    Podważane postanowienia umowy pozwalały bankowi na jednostronne określenie wysokości
    długu konsumenta wobec banku (wyrażonego w walucie obcej). Na mocy podpisanej umowy
    kredytowej zobowiązani są Państwo zwracać kapitał w kwocie znacznie odbiegającej od
    kwoty wykorzystanego kredytu. Kwota owego kredytu powinna być określona przez bank w
    sposób jasny i przejrzysty. W przeciwnym razie jest to działanie sprzeczne z art. 69
    Prawa bankowego i może jednocześnie powodować nieważność całej umowy w związku z art.
    58 § 1 k.c. 10 marca 2017 r. Sąd Okręgowy w Olsztynie oddalił powództwo przeciwko
    Kredytobiorcom zgodnie z art. 69 ust. 1 Prawa bankowego, ,,przez umowę kredytu bank
    zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę
    środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się
    do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego
    kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od
    udzielonego kredytu.". Podsumowując skutki ekonomiczne stosowanych abuzywnych
    postanowień należy zwrócić szczególną uwagę, iż wyrażanie zadłużenia przez bank w
    walucie obcej, skutkuje dla klienta niekontrolowanym ryzykiem, dalszym wzrostem długu
    w przyszłości. Ze względu na konstrukcję umowy, należność wobec banku może przybierać
    dowolne wartości. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał pisemne stanowisko na
    temat kredytów we frankach różnych banków, opierając się na określonym stanie
    faktycznym i prawnym: https://uokik.gov.pl/istotny_poglad_w_sprawie.php. W związku z
    powyższym proponujemy wszczęcie postępowania w oparciu o pozew o zapłatę tytułem
    bezskutecznych klauzul waloryzacyjnych z roszczeniem ewentualnym, dotyczącym
    nieważności umowy kredytowej.

    1. Unieważnienie umowy kredytowej: Wyrok uznający umowę kredytu za nieważną oznacza,
    że wszelkie wpłacone dotychczas środki (również potrącone przez bank) w związku z
    wykonaniem umowy kredytu należy uznać za świadczenie nienależne, czyli takie, które
    bank musi Państwu zwrócić. Dotyczy to również środków wypłaconych przez bank.
    Wypadkową takiego wyroku jest więc zamknięcie kwoty należnej bankowi do kwoty
    udzielonego kredytu, czego potwierdzeniem może być wyrok z 27 lipca 2016 r. Sądu
    Okręgowego w Warszawie, który zasądził od pozwanego banku 85.914,34 zł tytułem
    nieważności umowy kredytu (III C 1073/14). Dla Państwa umowy kredytowej ww. założenia
    prezentują się następująco:
    1) wpłacili Państwo do banku: 169 140 zł,
    2) bank wypłacił Państwu: 260 000 zł,
    3) różnica (kwota wyczerpująca roszczenia obu stron): 90 860 zł.
    Korzystając z powyższej możliwości unieważnienia umowy, roszczenie dot. nadpłat
    wynikających z abuzywnych postanowień umowy stanowić będzie roszczenie ewentualne,
    tj. rozstrzygane przez Sąd w przypadku uznania umowy za ważną.

    2. Odwalutowanie (unieważnienie klauzul indeksacyjnych): Wyrok uznający
    postanowienia Państwa umowy za abuzywne oznaczać będzie, że Państwa zobowiązanie
    wobec banku powinno być wyrażone w PLN. Wszystkie nadpłaty związane ze wzrostem kursu
    CHF traktować należy jako świadczenie nienależne. Co za tym idzie zgodnie z art. 405
    k.c. w związku z art. 410 §1 i 2 k.c. podlegają one zwrotowi. Stwierdził to Sąd
    Okręgowy w Warszawie w dniu 31 maja 2017 r. (II C 920/15) wydał wyrok, w który
    nakazał Raiffeisen Polbank zwrot kwot pobranych na podstawie abuzywnych postanowień
    dotyczących indeksacji kredytu. Sąd Okręgowy (II Ca 2200/16) podtrzymał wyrok Sądu
    Rejonowego dla WrocławiaFabrycznej (XIV C 2126/15). 21 kwietnia 2017 r. w Sądzie
    Rejonowym dla WarszawyŚródmieścia zapadł wyrok (VI C 114/16) korzystny dla
    kredytobiorców dawnego Polbank EFG (obecnie Raiffeisen Bank Polska). 10 sierpnia 2017
    r. Sąd Okręgowy (II Ca 2227/16) podtrzymał wyrok Sądu Rejonowego dla
    Wrocławia-Fabrycznej z 1 sierpnia 2016 r. (XIV C 227/15). Dla Państwa umowy
    kredytowej ww. założenia prezentują się następująco:
    1) nadpłacili Państwo przez różnice kursowe (wartość sporu): 35 994 zł,
    2) rokowane obniżenie salda kredytu: 157 403 zł

    Ze względu na wzorcowość umowy kredytowej istnieje możliwość połączenia powyższych
    wariantów w jednym pozwie. Nawet jeśli doszłoby do nieoczekiwanego oddalenia
    powództwa w zakresie odwalutowania, sąd jest zobowiązany do rozpatrzenia wniosku o
    jej unieważnienie.
    "