  • Data: 2021-03-29 20:46:05
    Temat: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "r...@k...pl" <r...@k...pl> writes:

    > LED-y mają tylko przewagę w zużyciu prądu i wydzielanym cieple (to drugie nie
    > zawsze jest zaletą).

    A kiedy nie jest? W zimie?

    > Gorsze odzworowanie kolorów, migotanie (niekoniecznie zauważalne), kłopoty z
    > chłodzeniem itp.

    Nie potwierdzam.

    Odwzorowanie kolorów: obecnie używane przeze mnie lampki LED mają bardzo
    ładne, praktycznie ciągłe widmo, a dodatkowo mają znacznie
    korzystniejszą temperaturę barwową, co widać nie tylko w fotografii.
    Każdy może to łatwo sprawdzić wykonując np.
    https://publiclab.org/wiki/papercraft-spectrometer.

    Migotanie LEDów (konkretnie używanych przeze mnie) jest niemierzalne,
    świecą po prostu ciągłym światłem (co nie dziwi po analizie schematu,
    akurat innej lampki niż używam).
    BTW kiedyś mi się wydawało, że żarówki mają na tyle dużą bezwładność
    cieplną, że nie migoczą. Błąd - o ile najbardziej migoczą stare
    świetlówki (z dławikami), to drugie w kolejności są właśnie żarówki.
    Świetlówki kompaktowe (używane wtedy przeze mnie) migotały znacznie
    mniej - mniejsza głębokość "modulacji" oraz znacznie większa
    częstotliwość (kilkadziesiąt kHz).

    Owszem, migotanie żarówek jest praktycznie niezauważalne ze względu na
    stosunkowo małą głębokość modulacji i częstotliwość 100 Hz - ale czy nie
    ma wpływu na człowieka, to nie wiem.

    Kłopoty z chłodzeniem LED mogą istnieć, aczkolwiek takich nie
    zanotowałem. Pobierają nieco mniej mocy od świetlówek, w których ten
    problem był widoczny (w kloszach otwartych do dołu).
    --
    Krzysztof Hałasa