  • Data: 2021-03-29 21:35:11
    Temat: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale piszesz "wydajnosciowo" czy bardziej ogolnie ?

    Prawie pod każdym względem, aczkolwiek oczywiście nie ceny.

    > Dostepne w domach od ~25 lat.

    Owszem. Dość drogie były wtedy - ~40 zł za 20-watową świetlówkę.

    > Akurat widmo maja ksztaltowane luminoforem, wiec podobnie mozna i w
    > swietlowkach.

    Można (było), być może. Ale co mi, jako klientowi, z tego? Widmo
    świetlówek kompaktowych było znacznie gorsze, z wielkimi dziurami.
    Poza tym takie 4000K były trudno dostępne, kosztowały nie wiadomo ile
    itd.

    > Nawet chyba to LED jest gorsze.

    Nie jest. Jest znacznie lepsze, nawet jeśli porównujemy lampki (firmowe
    akurat, nie wiem jak inne) z marketu - po 15 zł sztuka -
    z "profesjonalnymi" świetlówkami, za które trzeba było dać kilka razy
    tyle ileś lat temu.

    > Pradu akurat ciagnie podobnie, bo znow ~70W.

    Zależy jakie. Weźmy np. takiego Rubina 714 - musiałbyś dodać jedynkę :-)

    > 40 cali niby duzo, ale zauwaz, ze obraz szerszy. Na wysokosc, te stare
    > CRT mniej ustepowaly.

    40 cali to jest akurat mało według obecnych kryteriów.
    Ustępowały mniej, ale wciąż były niższe.
    40 cali = ok. 88.5 cm x 50 cm (przekątna matryc jest "netto").
    W sprzęcie CRT przekątna podawana była "brutto", w przypadku 24-calowego
    CRT wymiary samego obrazu były mniejsze pewnie o min. 2 cale (pomijam
    kształt), co daje może 44.7 cm x 33.5 cm - różnica wydaje się jednak
    spora.

    > Teraz nawiasem mowiac 40" jakby schylkowe, popularne zrobily sie
    > 50-60". I 100W.

    Nie chciałem już tak dobijać tych CRT.

    > Jakosc obrazu ... a to IMO tez roznie bywa.

    Bez przesady. TV głównie z matrycami IPS itp. mają obraz znacznie lepszy
    niż TV CRT (nawet porównując np. względnie ostatnie modele, a nie
    rubina).
    Może być ciemniejszy, to fakt. Eco itd.

    > Inna sprawa - czy taka lampka za 30 zl na pewno wytrzyma 20 lat?

    Nie na pewno. Ale z dużym prawdopodobieństwem mogłaby. Tylko co wtedy
    mieliby produkować producenci?
    Ale możliwe, że lampki tyle wytrzymają. Akurat te, których używam, na
    razie działają, ale mam ich niedużo i to tylko kilka lat.

    > A nowe, mocne LED tez maja swoje "lumen maintenance" i ciemnieja z
    > czasem.
    > Do wyliczenia - kiedy oplaca sie zmienic :-)

    Owszem. Ale to jest nie mniej niż 10 lat, a wtedy koszt lampki jest
    nieistotny. Jest znacznie większa szansa, że się upali dioda, bo
    producent pojechał po bandzie.
    --
    Krzysztof Hałasa