    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Fri, 29 Jan 2021 08:35:18 -0800 (PST)
    Subject: Re: Bank godny zaufania...?
    From: "witrak()" <w...@h...com>

    On Thursday, January 28, 2021 at 4:26:58 PM UTC+1, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie wiem o początku, ale niestety bitcoin dokładnie do tego służy.
    > Służy właściwie głównie do 2 rzeczy:
    > - żeby posiadacze pierwszych bitcoinów wydoili nowych tzw. "inwestorów"
    > - żeby bardziej świadoma część tzw. "rynku" doiła część mniej świadomą.

    Czym się różni obrót całkowicie abstrakcyjnym bitcoinem od obrotu czymkolwiek na
    Foreksie ? Czy ktoś spekulujący tam na ropie jest w sytuacji innej niż spekulujący na
    bitcoinie (pomijam tutaj kwestie techniczne bezpieczeństwa takich transakcji, zresztą
    na Foreksie "mały" inwestor też nie jest bezpieczny). Przecież z faktu, że to jest
    towar, nie wynika absolutnie nic - nie wezmę sobie 10 100 baryłek ropy do schowania w
    garażu. Jeszcze teoretycznie złoto może mogłbym...

    A opcje już absolutnie niczym się nie różnią od bitcoina - operuje się na czystej
    abstrakcji.
    Skoro wydymanie naiwnych jest dopuszczalne na Foreksie, to jedyna różnicą jest brak
    kontroli nad przepływem bitcoina, co jest solą w oku "wielkich" - rządów, banków itd.

    > Nie żeby to jakieś wyjątkowe było. Spekulacje, papiery śmieciowe, to nie
    > jest żadna nowość. W tym przypadku różnica jest tylko taka, że te
    > "papiery" są absolutnie śmieciowe (nie mają pokrycia w niczym), że
    > wygenerowanie ich jest znacznym kosztem dla generujących - i dla
    > społeczeństwa, i że nawet nie można mieć - w razie jakichś problemów -
    > pretensji do nikogo.

    A do kogo mogą mieć pretensje udziałowców funduszy hedgingowych grających na
    shortach, których zorganizowania akcja paru milionów "małych" inwestorów
    r/WallStreetBets pozbawiła zarobków i wpędziła w takie straty, że owi wielcy
    doprowadzili do zablokowania kont tej "grupki" na FB i serwera Discord wbrew wszelkim
    zasadom - pod pretekstami nie trzymającymi się kupy.

    A i działania Robinhood (blokada możliwości zakupów GME - GameStock) są właśnie
    przykładem wydymania drobnych, którzy - działając tak, jak to normalnie robią duzi -
    popsuli szyki tym ostatnim.

    > Owszem. Amber Goldy i podobne im GetBacki też są w tym sensie uznane za
    > dopuszczalne. Mi się jednak nie podobają.
    >
    > Aaa, zapomniałem - haracze za odszyfrowywanie plików opłacane
    > w bitcoinie też są "uznane za dopuszczalne". W końcu - usługa :-)

    Bzdury... nie słyszałem o w miarę rozwiniętym państwie, w którym schematy piramidowe
    byłyby tolerowane przez prawo. O wymuszeniach nie wspomnę...
    Chyba w tym sarkazmie posunąłeś się za daleko - do całkowitego oderwania od
    rzeczywistości włącznie.

    Nie jestem zwolennikiem kryptowalut jako takich, ale jestem zdecydowanym
    przeciwnikiem zbyt daleko idących uproszczeń w rozumowaniu. A w tym przypadku,
    obawiam się, że - jak większość krytyków - mylisz możliwość niewłaściwego użycia
    czegoś z cechą immanentną tego czegoś.
    Twój wzorzec rozumowania "X bywa używany w celach przestępczych => X to zło => X
    należy zlikwidować/zakazać" można zastosować do gotówki, noży kuchennych, E2EE w
    komunikatorach, i nawet całego Internetu.

    witrak()