  • 1. Data: 2010-04-27 07:24:30
    Temat: PKO BP żąda zaświadczenie o zapłaceniu podatku od spadku
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Witam,

    W ubiegłym roku umarł mój ojciec i załatwiam formalności spadkowe w
    bankach. W BPH i Pekao SA wypłata środków przebiegła w miarę gładko,
    natomiast w PKO BP żądają zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o zapłaceniu
    podatku od spadku. Na mój gust przesadzają, gdyż w BPH i Pekao SA niczego
    takiego nie chcieli, co nie dziwi, zważywszy że najbliższa rodzina podatku
    nie płaci. Dzwoniłem do US i pani nie chciała się wypowiadać na ten temat,
    gdyż nie zna prawa bankowego.
    Gdzie można się upewnić, iż pracownica PKO BP się myli, ewentualnie jednak
    ma rację?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

    prawo Sattingera:
    Każde urządzenie elektryczne będzie działać lepiej, jeżeli włożysz wtyczkę
    do gniazdka.

  • 2. Data: 2010-04-27 10:19:54
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > gdyż nie zna prawa bankowego.
    > Gdzie można się upewnić, iż pracownica PKO BP się myli, ewentualnie jednak

    a na jakiej podstawie żądali ww. zaświadczenia?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2010-04-27 10:31:05
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 27 Apr 2010 12:19:54 +0200, RobertS napisał(a):

    > a na jakiej podstawie żądali ww. zaświadczenia?

    Kobieta tak mnie zaskoczyła, że nie śmiałem zapytać, ale uczynię to w
    emilii, gdyż PKO BP zachęca do przesyłania skarg i wniosków na swej stronie
    internetowej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Kontrola Partii Republikańskiej opiera się na ideologii neokonserwatyzmu,
    stworzonej przez trockistów nawróconych na radykalny syjonizm, którym
    udało się zawrzeć sojusz ze środowiskami protestanckimi, wierzącymi,
    że zwycięstwo Izraela nad Arabami jest koniecznym warunkiem powrotu
    Chrystusa na ziemię."
    prof. Iwo Cyprian Pogonowski na łamach "Naszego Dziennika"

  • 4. Data: 2010-04-27 11:07:27
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 27 Kwi, 09:24, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:
> [...]
    > takiego nie chcieli, co nie dziwi, zważywszy że najbliższa rodzina podatku

    zażądaj wypłaty na piśmie, poproś o potwierdzenie na kopii. Wtedy oni
    będą musieli Ci wskazać przyczynę odmowy.
    A potem naliczaj odsetki ustawowe :-)

    --
    podrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 5. Data: 2010-04-27 12:17:16
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 27 Apr 2010 04:07:27 -0700 (PDT), Jarek Andrzejewski napisał(a):

    > zażądaj wypłaty na piśmie, poproś o potwierdzenie na kopii. Wtedy oni
    > będą musieli Ci wskazać przyczynę odmowy.
    > A potem naliczaj odsetki ustawowe :-)

    Właśnie wysmażyłem i wysłałem emaliową reklamację do centrali, z prośbą o
    podanie podstawy prawnej odmowy. Zaczekam i zobaczę, co się wydarzy.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Jeśli ktoś ma pieniądze, to skądś je ma."
    Lech Kaczyński (prezydent)

  • 6. Data: 2010-04-27 13:51:42
    Od: " " <n...@W...gazeta.pl>

    Olin <k...@a...w.stopce> napisał(a):

> [...]
    > podatku od spadku. Na mój gust przesadzają, gdyż w BPH i Pekao SA niczego

    Sprawa stara jak świat (albo Bank PKO BP). Oczywiście kwestia rozliczenia
    spadku ze skarbówką, to sprawa między Tobą (spadkobiercami) a US. PKO BP - jak
    przystało na bank - w tym momencie dochowuje tylko należytej staranności. W
    placówkach bankowych może być z tym już róźnie. Inny poziom doświadczenia
    personelu, inne podejście do pracy.
    No i może być jeszcze jakiś zapis w ich regulaminie.

    Tu nie chodzi o samą zapłatę podatku, tylko o fakt zgłoszenia spadku do US. A
    czy US przybije stempel 'podatek zapłacono w wysokości...' czy 'zwolnione z
    podatku na podst. ' to sprawa drugorzędna.

    Przypominam też: zwolnienie zwolnieniem, ale spadki/darowizmy zwolnione z
    podatku należy zgłosić do US w ściśle określonym terminie, na odpowiednim
    formularzu.

    Ty faktycznie tego spadku nie zgłosiłeś do US, czy tylko tak piszesz?

    "Ktoś czegoś chce - nie wiem czemu, bo inni nie chcieli." - to raczej kiepski
    tok myślenia...

  • 7. Data: 2010-04-28 08:05:38
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 27 Apr 2010 13:51:42 +0000 (UTC), n...@W...gazeta.pl
    napisał(a):

    > Przypominam też: zwolnienie zwolnieniem, ale spadki/darowizmy zwolnione z
    > podatku należy zgłosić do US w ściśle określonym terminie, na odpowiednim
    > formularzu.

    Serdecznie dziękuję za troskę. Rodzaj formularza i termin są mi znane.

    > Ty faktycznie tego spadku nie zgłosiłeś do US, czy tylko tak piszesz?

    Żeby zgłosić trzeba wiedzieć co wpisać w niektóre rubryki, a tego PKO BP
    akurat nie ułatwia. Już jednak doszedłem do prawdy, mimo życzliwości PKO
    BP, i już niedługo, mam nadzieję owa prawda zwycięży.

    > "Ktoś czegoś chce - nie wiem czemu, bo inni nie chcieli." - to raczej kiepski
    > tok myślenia...

    O wiele lepsze jest kierowanie się swoim widzimisię i zbywanie milczeniem
    argumentów natręta, który zakłóca spokój.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

    Zasada Larsona:
    Dokonaj czegoś niemożliwego, a szef zaliczy to do twoich obowiązków.

  • 8. Data: 2010-04-28 21:51:43
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 27 Apr 2010 09:24:30 +0200, Olin napisał(a):

    > Gdzie można się upewnić, iż pracownica PKO BP się myli, ewentualnie jednak
    > ma rację?

    Poprosić pracownika o podstawe prawną.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 9. Data: 2010-05-14 13:21:15
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

> [...]

    > bankach. W BPH i Pekao SA wypłata środków przebiegła w miarę gładko,
    > natomiast w PKO BP żądają zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o zapłaceniu

    Przyszła odpowiedź na moją skargę, w której poprosiłem o podanie podstawy
    prawnej. Oto co piszą:

    "Odnosząc się do wymagań jakie wg Pana przedstawiła Pani XYZ zmuszona
    jestem dokonać sprostowania i wyjaśnić, iż Bank PKO BP SA nie wymaga od
    spadkobierców żadnego pisma z Urzędu Skarbowego o rozliczeniu się z podatku
    od spadków i darowizn. To PKO BP SA przesyła do właściwego Urzędu
    Skarbowego informacje o wypłacie odziedziczonych środków finansowych .
    Zatem sądzę, że doszło do nieporozumienia podczas spotkania z Doradcą ."

    Sugerowałbym zatem, aby na spotkania z doradcami PKO BP chodzić z
    dyktafonem, ewentualnie innym sprzętem nagrywającym. Mimo, że już dawno
    złożyłem oświadczenie, któremu Urzędowi Skarbowemu podlegam oraz podałem
    numer konta, na które należy przelać należną mi część spadku, do tej pory
    nie zobaczyłem ani grosza, choć teraz już nie wiem, co stoi temu na
    przeszkodzie, skoro - zdaniem pani od reklamacji - miałem omamy.

    Druga sprawa, o której wcześniej nie pisałem, to formularz SD-Z2, gdzie
    zgłasza się spadek w Urzędzie Skarbowym. Trzeba tam wpisać wartości
    przysługujących części spadku, gdyż drugim spadkobiercą jest moja matka i
    czasem wykazane w zaświadczeniach wartości należy podzielić przez 2, a
    czasem przez 4. Od 30 marca nie mogłem się doprosić o informację, co
    dostanę w ćwierci, a co w połowie. Odpowiedź jest następująca:

    ?Natomiast wypłata środków pieniężnych - zgromadzonych na rachunkach
    bankowych zmarłego posiadacza - na rzecz wykazanych (sądowym
    postanowieniem stwierdzającym spadek po zmarłym posiadaczu rachunku albo
    notarialnym aktem poświadczenia dziedziczenia po zmarłym) spadkobierców po
    zmarłym posiadaczu, stanowi częściowy albo całkowity (w zależności czy do
    spadku po zmarłym wchodzą albo nie wchodzą także inne prawa majątkowe)
    dział spadku. Może to być, tylko zgodny dział spadku, bowiem - w razie
    występowania pomiędzy spadkobiercami rozbieżności: zarówno co do tego co
    wchodzi w skład majątku spadkowego (masy spadkowej) po zmarłym, a więc czy
    dane prawo majątkowe wchodzi w całości w skład masy spadkowej czy też było
    przedmiotem współwłasności (w tym wspólności majątkowej małżeńskiej) z
    udziałem zmarłego, jak i co do sposobu podziału pomiędzy spadkobierców
    poszczególnych składników tego majątku spadkowego (masy spadkowej) - na
    żądanie choćby jednego ze spadkobierców kwestie te, dokonując działu,
    rozstrzyga sąd.
    Bank natomiast nie jest organem uprawnionym do dokonywania takiego działu w
    razie gdy wszyscy spadkobiercy zgodnie nie dokonają działu (także np. z
    powodu rozbieżności pomiędzy nimi), bo takowym jest sąd - zgodnie też z
    wyraźną dyspozycją art. 1038. § 1. kodeksu cywilnego.
    Zatem odpowiedź na pytanie o podział "przez 2 czy przez 4" niestety nie
    jest ani prosta ani jednoznaczna gdy brak dodatkowych informacji, a Doradca
    bankowy nie jest osobą, która byłaby w stanie tej odpowiedzi Panu
    udzielić.?

    Ani moja matka, ani ja nie zgłaszaliśmy żadnych uwag, co do działu spadku.
    Co ciekawe, formalności spadkowe dawno zostały zakończone w dwóch innych
    bankach (BPH i Pekao SA), gdzie ustalenie tych ułamków nie stanowiło
    żadnego wyzwania intelektualnego, w przeciwieństwie do tej dynamicznie
    rozwijającej się instytucji finansowej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Kiedy widzisz kobietę, pamiętaj, to diabeł!
    Ona jest swoistym piekłem!"
    papież Pius II