  • 1. Data: 2008-02-13 07:13:42
    Temat: Ooo lewy bankomat Grojecka/Banacha - karty blokowane
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Po kradzieżach z kont banki blokują skopiowane karty
    (PAP, dd/13.02.2008, godz. 06:01)
    Pekao S.A., Multibank i mBank blokują karty klientów, którzy korzystali
    z bankomatu Euronetu na rogu ulic Grójeckiej i Banacha w Warszawie.
    Powód? Dane kilku tysięcy klientów skopiowali złodzieje - wyjaśnia
    "Życie Warszawy".

    Najprawdopodobniej w grudniu ub. roku w bankomacie ktoś umieścił
    aparaturę kopiującą paski magnetyczne kart i numery PIN. Ukradzione dane
    posłużyły złodziejom do podrobienia kart. Na początku lutego zaczęli oni
    wypłacać pieniądze z kont poszkodowanych. Większość wypłat realizowana
    jest we Włoszech.

    Na razie karty zablokowały Multibank, mBank i Pekao. Mogą do nich
    dołączyć inne banki, których klienci korzystali z bankomatu przy
    skrzyżowaniu Grójeckiej i Banacha.

    Poszkodowanych może być kilka tysięcy osób, bo bankomat znajduje się w
    często uczęszczanym miejscu. Obok są m.in. Empik, punkt bukmacherski i
    biuro matrymonialne. Z bankomatu korzystają też klienci bazaru i hali
    targowej na Banacha, pacjenci i goście pobliskiego szpitala, studenci
    Akademii Medycznej. W pobliżu jest też duże osiedle.

    - Po pierwszych reklamacjach nasz monitoring wychwycił grupę około
    dwustu osób, których karty mogły być zagrożone. Skontaktowaliśmy się z
    nimi, a ich karty zostały zablokowane - mówi Wioletta Rodzach z banku
    Pekao. Dodaje, że reklamacje w tej sprawie są rozpatrywane w ciągu
    jednego dnia.

    Mateusz Żelechowski, rzecznik Multibanku tłumaczy, że takie kradzieże
    wychodzą na jaw na trzy sposoby. - Gdy pieniądze znikną z konta
    zgłaszają się klienci z reklamacjami. Ponadto system informatyczny
    wychwytuje nietypowe transakcje, gdy ktoś wypłacający po 100-200 zł
    nagle podejmuje dużą kwotę albo z tej samej karty dokonywane są w tym
    samym czasie transakcje w Polsce i za granicą - tłumaczy.

    W przypadku Multibanku podejrzany był nagły wzrost transakcji we
    Włoszech. Podobny wzrost zaobserwował też mBank. Sprawę bada policja. -
    Dotychczas proceder kopiowania kart przebiegał w odwrotnym kierunku.
    Karty kopiowano za granicą, a pieniądze wybierano w Polsce - mówi
    Mariusz Mrozek z Komendy Stołecznej Policji.

    W ciągu ostatnich dwóch lat złapano w podobnych sprawach m.in. szajki
    obywateli Węgier, Wielkiej Brytanii i Rumunii.

  • 2. Data: 2008-02-13 11:15:56
    Od: "RK" <r...@a...falszywy.pl>

    Użytkownik "Jan Strybyszewski" <g...@...pl> napisał w wiadomości

    > Najprawdopodobniej w grudniu ub. roku w bankomacie ktoś umieścił aparaturę
    > kopiującą paski magnetyczne kart i numery PIN. Ukradzione dane posłużyły
    > złodziejom do podrobienia kart.

    Czy bankomaty nie muszą być sprawdzane przynajmniej raz w miesiącu przez
    serwis? Przecież taka aparatura musiałaby być zauważona. Dlaczego jest tak
    łatwy dostęp do wnętrza bankomatu?
    W bankomacie BPH w mojej miejscowości kilka miesięcy temu ktoś wyłamał
    ściankę na ekranem i klawiaturą. Kilkanaście tygodni trwało zanim to
    naprawili. Bankomat jest w pomieszczeniu będącym pod obserwacją kamery, w
    banku obok cały czas jest strażnik, żeby wyłamać tę ściankę trzeba użyć
    przynajmniej prostych narzędzi, czyli trudno było zrobić to niezauważalnie.
    Nie słyszałem aby kogoś schwytano albo żeby bank złożył doniesienie na
    policję (znajomy policjant nic o tej sprawie nie wiedział). Żeby wejść do
    pomieszczenia w którym jest bankomat kiedyś należało użyć karty. Ale tak
    było jedynie przez kilkanaście miesięcy od wbudowania bankomatu. Od kilku
    już lat ten zamek nie działa i nikt tego nie naprawia.
    W Białymstoku jeden z bankomatów BPH wyposażony jest w szybę samoczynnie
    zamykającą się gdy nikt nie korzysta z bankomatu. Jakiś czas temu
    zauważyłem, że szyba już się nie zamyka. Coś się zepsuło albo ktoś
    zablokował i tak już zostało. Czy w tym kraju wszystko musi być takie byle
    jakie?

  • 3. Data: 2008-02-13 14:15:00
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Ty się ciesz, że nie ma u nas czarnuchów (jeszcze).
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2008-02-14 16:17:31
    Od: WitCha <c...@d...vito>

    666 wrote:
    > Ty się ciesz, że nie ma u nas czarnuchów (jeszcze).

    Ale polacy (celowo z małej litery) już są.

    --

    Pozdrowienia

  • 5. Data: 2008-02-14 19:30:32
    Od: "Pszczelarz Bartek" <b...@w...w.ulu.pl>

    " 666" <news:fouu0t$43p$1@news.wp.pl

    > Ty się ciesz, że nie ma u nas czarnuchów (jeszcze).
    > JaC

    Ale są już inne "zjawiska", którym zaczyna się powolutku w dupeczkach
    przewracać... :(

  • 6. Data: 2008-02-14 19:40:47
    Od: "Seba" <b...@g...pl>

    Użytkownik "RK" <r...@a...falszywy.pl> napisał w wiadomości

    > Czy bankomaty nie muszą być sprawdzane przynajmniej raz w miesiącu przez
    > serwis?

    bankomaty zasilane sa w gotówkę co 2-4 dni (niektóre nawet codziennie),
    jesli serwisant nie chce, to nie zauwazy skimmera...