  • 1. Data: 2023-05-11 15:33:28
    Temat: Obligacje skarbowe i oprocentowanie
    Od: Kazik Kaz <k...@n...email>

    Dzień dobry,

    Za pośrednictwem Banku PKO BP można wejść w posiadanie obligacji
    skarbowych np. 4-ro letnich indeksowanych inflacją, o których tam napisano:

    cyt.:
    "Oprocentowanie: 7,00%, w kolejnych rocznych okresach odsetkowych: marża
    1,00% + inflacja, z wypłatą odsetek co roku."

    Zatem gdy policzymy według takich założeń:
    - inflacja: 15%
    - marża: 1%
    - podatek belki: 19%

    Zysk:
    15% + 1% = 16%

    Od zysku odejmuję podatek belki:
    16% - 16% * 19% = 12.96%

    15% - 12.96% = 2.04%
    --------------------------

    Zatem otrzymany wynik jest poniżej inflacji o 2.04%

    Zatem, gdzie jest błąd:
    - czy źle liczę?
    - czy ktoś tu oszukuje?

    Pozdrawiam,
    Kazik

  • 2. Data: 2023-05-11 15:41:44
    Temat: Re: Obligacje skarbowe i oprocentowanie
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 11 May 2023 15:33:28 +0200, Kazik Kaz napisał(a):

    > Zatem, gdzie jest błąd:
    > - czy źle liczę?
    > - czy ktoś tu oszukuje?

    Dobrze liczysz. Po pobraniu belkowego przegrywasz z inflacją, choć i tak
    dużo mniej posiadacze lokat.
    Trzeba troszczyć się o kredytobiorców pokroju Mastera, bo to biedni ludzie,
    którzy żyją ponad stan i ktoś musi ich finansować.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 3. Data: 2023-05-11 18:08:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Kazik Kaz <k...@n...email> writes:

    > Zatem gdy policzymy według takich założeń:
    > - inflacja: 15%
    > - marża: 1%
    > - podatek belki: 19%

    Jednak źle liczysz. Oczywiście każdy ma swój wskaźnik inflacji, ale 15%?
    Bardzo optymistyczne.

    > Zysk:
    > 15% + 1% = 16%
    >
    > Od zysku odejmuję podatek belki:
    > 16% - 16% * 19% = 12.96%
    >
    > 15% - 12.96% = 2.04%
    > --------------------------
    >
    > Zatem otrzymany wynik jest poniżej inflacji o 2.04%

    Tylko w 3 z 4 lat, i tylko biorąc pod uwagę nierealistyczny wskaźnik.
    Licząc realistycznie:
    - kapitał początkowy: x
    - inflacja oficjalna: 15%, realna: 30%
    - tzw. "zysk" w pierwszym roku: 7%

    po pierwszym roku kapitał:
    x * (1 + 0.07 * 0.81) = 1.0567 x
    następnie przez 3 lata:
    (2) 1.0567 * x * (1 + 0.16 * 0.81) ^ 3 = 1.52309 x

    Natomiast nowy x w porównaniu do tego sprzed 4 lat:
    1 / (1.3 ^ 4) = 0.3501

    Co razem daje nową realną relatywną wartość kapitału:
    1.52309 * 0.3501 = 0.5333

    Innymi słowy, po 4 latach zostaje tylko nieco ponad połowa realnego
    kapitału.
    Oczywiście policzyłem tak, jakby odsetki były kapitalizowane, ale to nie
    wpływa na wynik kalkulacji.

    Dodatkowo, jeśli realna inflacja będzie niższa, to i wskaźnik oficjalny
    będzie niższy, ale strata także będzie niższa. Odwrotnie, jeśli inflacja
    wzrośnie, strata także wzrośnie.

    Zawsze jest jednak jakiś plus, nie tracimy 2/3, a tylko połowę :-)

    > - czy ktoś tu oszukuje?

    Nie są to w żaden sposób nowe zjawiska.
    Np. w czasach PRL, w szczególności w czasie rządów niejakiego
    W. Jaruzelskiego było to praktykowane w taki sam sposób. Inflacja to
    jest po prostu wygodny sposób na finansowania państwa - nie trzeba
    żadnych ustaw, odpowiedzialność jest rozmyta albo w ogóle żadna
    (przecież "Putin", "Unia" itd), koszty ponoszą wszystkie osoby
    posiadające jakiekolwiek pieniądze i/lub przychody (oprócz rządu,
    beneficjantami są jedynie posiadacze kredytów, chociaż mogą tego nie
    widzieć ze względu na wzrost rat).

    Nie da się tego jednak ciągnąć zbyt długo - w pewnym momencie nikt nie
    ma już niczego, każdy potrzebuje pomocy, i nie ma nikogo, kto by to mógł
    sfinansować. Niejaka M. Thatcher* ujęła to tak, że koniec jest wtedy,
    gdy rządowi skończą się cudze pieniądze. Widzieliśmy to doskonale w PRL.

    * swoją drogą, to była jedna z niewielu polityków, która miała swoje
    konkretne przemyślenia nt. funkcjonowania państw i np. społeczeństw,
    i potrafiła ich bronić w otwartej dyskusji. Aczkolwiek oczywiście
    także popełniała błędy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2023-05-11 18:18:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 May 2023 15:33:28 +0200, Kazik Kaz wrote:
> [...]
    > 1,00% + inflacja, z wypłatą odsetek co roku."
    >
    > Zatem gdy policzymy według takich założeń:

    To bedzie za rok, to nie wiadomo ile bedzie. Moze 15, moze 20, moze
    10, moze 5% ...

    > - marża: 1%
    > - podatek belki: 19%
    >
    > Zysk:
    > 15% + 1% = 16%
    >
    > Od zysku odejmuję podatek belki:
    > 16% - 16% * 19% = 12.96%
    >
    > 15% - 12.96% = 2.04%
    > --------------------------
    >
    > Zatem otrzymany wynik jest poniżej inflacji o 2.04%
    >
    > Zatem, gdzie jest błąd:
    > - czy źle liczę?
    > - czy ktoś tu oszukuje?

    a "utrzymałem 98% wartosci pieniedzy" to nie jest wystarczająco
    zachęcające? To utrzymaj w inny sposób :-)

    IMO - źle liczysz, bo to jest:
    7% w pierwszym roku,
    inflacja+1% w kolejnych latach.

    I teraz załóz sobie że inflacja w kolejnych latach będzie wynosiła
    np 14, 12, 10, 8%.
    Ciekawe na ile dobrze strzelam - ale w sumie nastepne lata są mniej
    istotne, bo ciagle marza 1%, wazniejszy ten pierwszy rok.

    I teraz policz ile stracisz na belce :-(

    Ale jakby tak spadla do 6, 3, 3, 3%?

    Jeszcze ta coroczna wyplata odsetek warta uwzględnienia - czy je
    reinwestujesz, czy wydajesz na potrzebne towary po aktualnej cenie.

    P.S. Juz 4% inflacji ten 1% marzy juz wyjdzie wiekszy niz belka.
    o ciut.
    Wierzymy, ze w nastepnych latach spadnie ponizej 4%?
    A ze w pierszym roku bedzie ponizej 5%?

    No ale masz lepszy pomysł?
    Złoto kupic, dolary, mieszkanie na wynajem?
    Bo mieszkanie na wynajem z kredytem, to sie chyba tak sobie opłaci ..

    J.

  • 5. Data: 2023-05-13 00:26:33
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 maj 2023 o 18:18, J.F pisze:

    > Złoto kupic,

    Trzymać sztabki w piwnicy czy zapisy na kontach?

    > dolary,

    Wkrótce mogą być tańsze niż przed wojną.

    > mieszkanie na wynajem?

    Coś ruszyli z podatkami za wynajem.
    (ale raczej ;) trzeba mieć na całe mieszkanie -- nie na kilka metrów)

    > Bo mieszkanie na wynajem z kredytem, to sie chyba tak sobie opłaci ..

    -=-

    Nie warto gromadzić naftowej ropy -- M$ już kupuje solarną ;) energię
    syntetyczną, ;) miast analitycznej. ;) (z syntezy deuteru czy trytu,
    miast z rozpadu/analizy neptunu, ;) plutonu czy innego uranu...)

    Jak tak dłużej pobędzie -- i Donbas nie będzie miał czym płacić
    Putinowi, i Obajtek splajtuje?... Zamiast niedawnej dekarbonizacji
    przeżyjemy dewęglorowodoryzację/dekarbohydryzację? ;) Wszyscy trafimy
    do piekła -- zwanego helem?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 6. Data: 2023-05-13 09:56:27
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 13 maja 2023 o 00:28:14 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Coś ruszyli z podatkami za wynajem.

    Różnica tylko dla małżeństw.
    Ale ja wciąż nie wiem, czy jak ktoś ode mnie wynajmuje miejsce postojowe w garażu
    podziemnym to też muszę przejść na ryczałt?

    > Putinowi, i Obajtek splajtuje?... Zamiast niedawnej dekarbonizacji
    > przeżyjemy dewęglorowodoryzację/dekarbohydryzację? ;) Wszyscy trafimy
    > do piekła -- zwanego helem?

    Hel się nie pali ;P
    Za to tylko w PL można usłyszeć w kasie na kolei: "This train is going to hel".

  • 7. Data: 2023-05-14 09:02:17
    Od: a <a...@w...pl>

    W dniu 2023-05-11 o 15:33, Kazik Kaz pisze:

    > Zatem gdy policzymy według takich założeń:
    >  - inflacja: 15%
    >  - marża: 1%
    >  - podatek belki: 19%
    >
    > Zysk:
    >  15% + 1% = 16%
    >
    > Od zysku odejmuję podatek belki:
    >  16% - 16% * 19% =  12.96%
    >
    >  15% - 12.96% = 2.04%
    > --------------------------
    >
    > Zatem otrzymany wynik jest poniżej inflacji o 2.04%
    >
    > Zatem, gdzie jest błąd:
    > - czy źle liczę?
    > - czy ktoś tu oszukuje?

    I dobrze, i źle liczysz. ;-) Co do założeń matematycznych - OK. Ale!
    Inflacja jest liczona za rok poprzedni, a indeksacja za przyszły. Czyli:
    dziś zakładasz na 6% netto (zaokrąglam do pełnych procentów). Mija rok i
    ogłoszony jest wskaźnik 12% za rok, w którym Ci liczono 6% netto.
    Wypłacają Ci 6% i zaczynają naliczać 11% netto. Jesteś -6. Mija rok.
    Inflacja 6%. Wypłacają Ci 11% i naliczają 6%, Jesteś +5. Mija rok.
    Inflacja 2%. Wypłacają Ci 6, naliczają 2%. Jesteś +4. Całość: -6+5+4.
    itd. Jak widzisz - te obligacje są najlepsze, by inflacja spada.

  • 8. Data: 2023-05-14 09:13:25
    Od: a <a...@w...pl>

    > Jednak źle liczysz. Oczywiście każdy ma swój wskaźnik inflacji, ale 15%?
    > Bardzo optymistyczne.

    Zależy co kupujesz. I jaką masz bazę do tej inflacji. Wreszcie - jak
    wygląda wzrost Twojej pensji.

    > Tylko w 3 z 4 lat, i tylko biorąc pod uwagę nierealistyczny wskaźnik.
    > Licząc realistycznie:
    > - kapitał początkowy: x
    > - inflacja oficjalna: 15%, realna: 30%
    > - tzw. "zysk" w pierwszym roku: 7%

    Zawsze w pierwszym roku będzie strata. Wynika to z polityki dostosowania
    pierwszego roku oprocentowania do lokat. Roczna lokata na 7% to nie tak
    źle, prawda?

    > po pierwszym roku kapitał:
    > x * (1 + 0.07 * 0.81) = 1.0567 x
    > następnie przez 3 lata:
    > (2) 1.0567 * x * (1 + 0.16 * 0.81) ^ 3 = 1.52309 x
    >
    > Natomiast nowy x w porównaniu do tego sprzed 4 lat:
    > 1 / (1.3 ^ 4) = 0.3501
    >
    > Co razem daje nową realną relatywną wartość kapitału:
    > 1.52309 * 0.3501 = 0.5333

    Nic nie rozumiem z tego bełkotu, ale powiem Ci tak: w kwietniu '20
    nabyłem te obligacje. Aktualnie procentują na 19,65% brutto. Rok temu
    miałem na 9,85% bodaj. I było tu dużo więcej niż lokaty. Wcześniej chyba
    (nie pamiętam) 3,4% - w czasach lokat 0,01% czy jakoś tak. One są już w
    4 okresie i ZAWSZE były oprocentowane powyżej lokat.

    > Innymi słowy, po 4 latach zostaje tylko nieco ponad połowa realnego
    > kapitału.

    Buhahaa... Tyle komentarza.

    > Dodatkowo, jeśli realna inflacja będzie niższa, to i wskaźnik oficjalny
    > będzie niższy, ale strata także będzie niższa. Odwrotnie, jeśli inflacja
    > wzrośnie, strata także wzrośnie.

    Nie masz racji. Obecnie dają mi prawie 16% netto. Wypłata w kwietniu
    '24. Jaka będzie inflacja za ten rok? Nie wiem, ale zysk względem
    inflacji powinien być zauważalny. Oczywiście Ty możesz w tym czasie
    trzymać na 5% netto w banku. Wolny wybór.

  • 9. Data: 2023-05-14 19:22:21
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Co rusz dochodzą do głosu różni dogmatycy i mężowie opatrznościowi, którym ciemny lud
    wierzy, podobnie jak wierzył tejże Thatcher
    (do czasu, a i za czasów wiary w nią 51% była znienawidzona przez pozostałe 49%).
    Zresztą co można myśleć o jejmości nakazującej storpedować krążownik z kilkoma
    tysiącami ludzi na pokładzie.

    -----

  • 10. Data: 2023-05-14 19:39:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 14 maja 2023 o 19:24:11 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):

    > Zresztą co można myśleć o jejmości nakazującej storpedować krążownik z kilkoma
    tysiącami ludzi na pokładzie.

    Nono, jak zwykle "precyzyjnie".
    Chyba pomyliłeś krążownik z lotniskowcem.
    A może to w ogóle byli cywile?
    Oraz akt agresji?