    From: Tomek <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    Subject: Limit wpłat na mIKE Fundusze to tylko 3500 zł...
    Date: Thu, 14 Dec 2006 17:46:48 +0100

    Limit wpłat na mIKE Fundusze to tylko 3500 zł, a nie jak wynika z ustawy
    (na ten rok) 3521 zł. Oczywiście tylko w szczególnych przypadkach,
    ale zapewne na tyle częstych, że nie ja jeden mam ten problem.

    A było to tak. Wpłacałem sobie co jakiś czas różne kwoty będące
    wielokrotnością 50 zł na mIKE. Ostatnia wpłata była na 100 zł. Kiedy
    zajrzałem do historii wpłat zdziwił mnie wpis że ostatnia wpłata na IKE
    wynosi 0,00 zł. Co się okazało. Dotychczasowe wpłaty były na kwotę 3500
    zł, więc kolejna wpłata nie mogła przekroczyć 21 zł, aby nie przekroczyć
    limitu ustawowego. Oczywiście fundusze mają kwoty minimalne wpłat, więc
    21 zł wpłacić się nie dało.

    W tym jednak konkretnym przypadku wydaje mi się, że kiedy dochodzi do
    kolizji ograniczeń ustawowych oraz ograniczeń wynikających ze statutu
    funduszu, ten drugi nie może ograniczać uprawnień wynikających z ustawy.
    Patrząc nie patrząc to ona, a nie statut, stanowi prawo.

    Zadzwoniłem do Skarbca gdzie dowiedziałem się, że mój problem nie jest
    pierwszym, o którym wiedzą. Inny klient już wcześniej składał tego
    rodzaju reklamację i sprawa oparła się o zarząd TFI, który to uznał, że
    w tym przypadku ważniejsze jest ograniczenie statutowe i fakt że pewnego
    limitu kwoty wpłat klient nie może wykorzystać jest wyłącznie jego
    problemem.

    Jakie jest wasze zdanie w tym temacie? Ja nie zgadzam się z tym
    stanowiskiem, mam kilka zdroworozsądkowych argumentów w tej kwestii,
    niestety nie mam żadnych prawnych argumentów którymi mógłbym poprzeć
    swoje przypuszczenia. Dlatego też chętnie poznałbym stanowisko grupy
    prawniczej i bankowej w tym temacie.

    Ustawiłem crosspost-a, mam nadzieję że jakiś nadgorliwy bot nie wytnie
    całej dyskusji w pień ;) Jakby dyskusja w podwątkach schodziła na tematy
    typowo prawnicze bądź typowo bankowe, proszę u ustawienie stosownego FUT.

    Pozdrawiam

    crosspost warning