  • 1. Data: 2006-05-17 06:18:56
    Temat: Kredyt w CHF?
    Od: "Kacha" <m...@k...pl>

    Drodzy grupowicze.

    Chce wziac kredyt na mieszkanie w zwiazku z tym odwiedzilam kilka bankow i w
    kilku z nich powiedziano mi, ze branie kredytu we frankach CHF nie jest
    teraz najlepszym pomyslem ze wzgledu na niski kurs wzgledem zlotowki.
    Znajomi przekonywali mnie ze najlepszym wyjsciem jest wlasnie kredyt w CHF -
    nizsza rata i summa summarum nizszy calkowity koszt kredytu (pod warunkiem
    oczywiscie ze kurs nie pojdzie w gore). Ale teraz mam watpliwosci,
    dowiedzialam sie ze kredyt w chwili podpisania umowy wyceniany jest wzgledem
    kursu sprzedazy a przy kazdej racie wycena bedzie nastepowala wedlug kursu
    zakupu waluty. Czy ktos moze rozwiac moje watpliwosci czy aby faktyczne
    bankowcy majac na wzgledzie moje dobro odradzaja mi wziecie tego kredytu w
    dobrej intencji czy po prostu z sobie znanych tylko wzgledow (wiekszy
    zarobek na kredytach zlotowych) usilnie namawiaja na branie kredytu w PLN
    wlasnie?
    Nie jestem bardzo sprawna w finansach ale wydaje mi sie, ze w sytuacji
    kredytow w innych niz polska walutach banki mniej zarabiaja - roznica w
    oprocentowaniu kredytow dochodzi przeciez do 50%. Czy oprocz ryzyka
    kursowego jest jeszcze cos co moze powodowac, ze wziecie kredytu w CHF moze
    byc nietrafiona inwestycja?

    Z gory dziekuje za wyjasnienia "laikowi" jakim niestety jestem w tych
    sprawach.
    Pozdrawiam serdecznie

    Katarynka

  • 2. Data: 2006-05-17 06:55:05
    Temat: Re: Kredyt w CHF?
    Od: "pik" <p...@p...pl>

    Użytkownik "Kacha" <m...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w kilku z nich powiedziano mi, ze branie kredytu we frankach CHF nie jest
    > teraz najlepszym pomyslem ze wzgledu na niski kurs wzgledem zlotowki.

    Kredyt w CHF oplaca sie wziac gdy kurs CHF/PLN jest wyskoi np 3. Kurs na
    dzis to 2,4 i prognoza podwyzszenia stup procentowych skutkowac bedzie
    wzrostem kursu i wskaznika LIBOR. W rezultacie moze okazac sie ze po roku
    splacania kredytu bedziesz miala do splacenia jeszcze wiecej niz w chwili
    gdy zaczynalas go splacac.

    Ja bym teraz nie bral kredytu w CHF i poczekal az kurs wzrosnie.

    pik

  • 3. Data: 2006-05-17 06:56:12
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Kacha porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > dobrej intencji czy po prostu z sobie znanych tylko wzgledow (wiekszy
    > zarobek na kredytach zlotowych) usilnie namawiaja na branie kredytu w PLN
    Banki maja wieksza marze w przypadku kredytow CHF niz PLN. W tej chwili
    jest mocna zlotowka, wibor ma tendencje malejaca, libor rosnaca. Ponadto
    w przypadku CHF zazwyczaj jest prowizja za udzielenie kredytu, w
    przypadku PLN duza czesc bankow zrezygnowala z prowizji. Nie wiemy na
    jaki okres bierzesz kredyt, na jaka kwote, czy zamierzasz go wczesniej
    splacic. Policz sobie roznice kwotowa w racie PLN i CHF (ale poszukaj
    kalkulatora, ktory uwzglednia spread dla CHF - jest gdzies na
    www.smartbank.pl, jakis czas temu sam sie o to pytalem na grupie). Dla
    mnie roznica wyszla ok 100zl/m-c wiec stwierdzilem ze stac mnie na to
    zeby placic miesiecznie rate o 100zl wieksza a z symulacji wyszlo mi ze
    niewielki wzrost liboru + lekkie andrzejkowo-romkowe oslabienie zlotowki
    i raty sie wyrownuja. A przez pierwszy rok roznica na racie poszlaby na
    pokrycie prowizji.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 4. Data: 2006-05-17 07:05:14
    Od: "Kacha" <m...@k...pl>

    Użytkownik "pik" <p...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > gdy zaczynalas go splacac.
    >
    > Ja bym teraz nie bral kredytu w CHF i poczekal az kurs wzrosnie.

    Dziekuje za wypowiedz!

  • 5. Data: 2006-05-17 07:18:02
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    > Z gory dziekuje za wyjasnienia "laikowi" jakim niestety jestem w tych

    Trudna sytuacja z CHF. Za przemawiwia tylko jedno: niższe raty teraz

    Przeciw:
    1) Bardzo prawdopodobne jest podwyższenie stopy bazowej CHF, i to nie ze
    względu na podupadającą Szwajcarię. Na pewno jeszcze długo oprocentowanie
    CHF będzie niższe niż PLN, ale najprawdopodobniej różnica ta będzie maleć.
    2) Spread wymiany, czyli to o czym pisałaś. Dodatkowo można wtopić jeśli
    zajdzie potrzeba przewalutowania kredytu. Przy stanie kredytu do spłacenia
    np. 100.000 PLN spread jest ok 0,10 PLN, czyli strata ok 4.000 zł.
    3) Ryzyko kursowe. W tym momencie frank jest tani. Jak zdrożeje do może
    boleć.

    Szymon

  • 6. Data: 2006-05-17 07:26:56
    Od: "Kacha" <m...@k...pl>

    > Użytkownik "pik" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    A co z opcja przewalutowania, czy taka opcja (w kilku bankach bezplatna i
    bez limitu ilosci takich operacji) zabezpiecza przed ryzykiem kursowym?

    Pozdrawiam
    Kacha

  • 7. Data: 2006-05-17 07:27:53
    Od: "Janek Pradera" <s...@B...onet.eu>

> [...]
    > oprocentowaniu kredytow dochodzi przeciez do 50%. Czy oprocz ryzyka
    > kursowego jest jeszcze cos co moze powodowac, ze wziecie kredytu w CHF

    Niestety, tak. Zauważ, że od jakiegoś czasu oprocentowanie kredytów w CHF
    rośnie! Nikt Tobie nie zagwarantuje, że za 5 lat kredyty w CHF nie będą
    wyżej oprocentowane od kredytów w PLN.
    W dużym skrócie: jeśli bierzesz kredyt na rok lub 2 - ryzyko w CHF jest
    niewielkie, a zysk widoczny w postaci mniejszych rat.
    Jeżeli kredyt jest na 20 lat - duzo bezpieczniej jest brać w PLN.
    Pozdrawiam,
    -Janek-

  • 8. Data: 2006-05-17 07:46:54
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    Kacha wrote on 2006-05-17 09:26:
    > A co z opcja przewalutowania, czy taka opcja (w kilku bankach bezplatna i
    > bez limitu ilosci takich operacji) zabezpiecza przed ryzykiem kursowym?
    Teoretycznie tak. Ale jest jeden warunek - musisz zrobić przewalutowanie
    przed dużą zmianą kursu :-). A z tym może być problem, bo trzeba by być
    jasnowidzem prawie, żeby to przewidzieć. Przewalutowanie po nagłym skoku
    kursu (wzrost ceny waluty) będzie skutkowało dużym wzrostem zadłużenia w
    PLN.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 9. Data: 2006-05-17 08:10:14
    Od: "Kacha" <m...@k...pl>

> [...]
    > moze byc nietrafiona inwestycja?
    >
    > Z gory dziekuje za wyjasnienia "laikowi" jakim niestety jestem w tych

    Jeszcze jedno pytanie:
    tylko w jednym banku otrzymalam wzor umowy. Na co zwracac uwage w zapisach w
    umowie - czego sie wystrzegac?

    Pozdrawiam serdecznie
    Katarynka

  • 10. Data: 2006-05-17 08:23:17
    Od: "Kret" <m...@w...net.pl>

    > Jeszcze jedno pytanie:
    > tylko w jednym banku otrzymalam wzor umowy. Na co zwracac uwage w zapisach
    > w umowie - czego sie wystrzegac?

    Wszystkiego :)
    Piszę zupełnie serio. Umowę kredytową po 2-3 lekturach da się całkowicie
    zrozumieć. Po przeczytaniu zanotuj sobie na kartce wątpliwości i pytaj
    doradcę dlaczego jest tak a nie inaczej.

    Parę rzeczy z głowy:
    - wszystko co oferują w promocji (rzeczy typu przewalutowanie za darmo,
    wakacje kredytowe itp.) mają zapisać w umowie a nie w tabeli opłat i
    prowizji,
    - restrykcje co do innych kredytów - możesz mieć w umowie zapis który
    zobowiązuje Cię do pisania pozwolenia na zaciągnięcie kredytu w innym
    banku - do rozważenia jeśli masz w planie kupno lodówki, pralki itp. rzeczy
    na raty
    - zobowiązania o których nie wspominał doradca (np. karty, prowadzenie konta
    itp.)

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin