  • 1. Data: 2023-09-27 21:23:25
    Temat: Jak wycenić firmę?
    Od: Kazik Kaz <k...@n...email>

    Dzień dobry,

    Załóżmy - jest firma, która ma 1 mln stabilnego przychodu rocznie.
    Zysk netto to 100 tys.

    Na jaką kwotę można wycenić taką firmę chcąc ją sprzedać/kupić?

    P.S.
    Jest to związane też z takim porównaniem - że lokata bankowa teraz to
    ok. 6-7%/rok.

    Pozdrawiam,
    Kazik

  • 2. Data: 2023-09-27 21:32:48
    Temat: Re: Jak wycenić firmę?
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 27.09.2023 o 21:23, Kazik Kaz pisze:
> [...]
    >
    > P.S.
    > Jest to związane też z takim porównaniem - że lokata bankowa teraz to

    Stare przysłowie pszczół mówi - że jest warta tyle, ile ktoś chce za nią
    zapłacić.

    A na poważnie - wszystko zależy od tego, jaki to biznes. Bo jeśli np
    wyciąg narciarski w Karkonoszach, to ja bym za to nie dał złamanego
    grosza ;)

    A jeśli drukarnia pieniędzy, to hooo-ooo-ooo a może i więcej ;)

    --
    Pete

  • 3. Data: 2023-09-27 22:14:04
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 września 2023 o 21:23:28 UTC+2 Kazik Kaz napisał(a):
    > Dzień dobry,
    >
    > Załóżmy - jest firma, która ma 1 mln stabilnego przychodu rocznie.
    > Zysk netto to 100 tys.
    >
    > Na jaką kwotę można wycenić taką firmę chcąc ją sprzedać/kupić?

    A jak się sprzedaje/kupuje "firmę"? ;P

    > P.S.
    > Jest to związane też z takim porównaniem - że lokata bankowa teraz to
    > ok. 6-7%/rok.

    Jak Wokulski zamroził kapitał w kamienicy,
    przygotowując sobie posag, to musiała
    być sza, bo na 10% (20%?) to był wstyd.

    Więc zakładasz sobie wymagany zwrot z kapitału,
    plus jeszcze premia za ryzyko ("stabilny
    przychód", dobre sobie., moja firma też miała
    przez ponad 20 lat i się skończyło),
    inflacja już wliczona w zwrot,
    i dzielisz przez to te 100k zysku
    i masz cenę do zaoferowania.

  • 4. Data: 2023-09-27 23:12:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Kazik Kaz <k...@n...email> writes:

    > Na jaką kwotę można wycenić taką firmę chcąc ją sprzedać/kupić?

    To jest myślenie uproszczone - stosowane, ale często nieskutecznie.

    Np. firmy "technologiczne", których głównym "majątkiem" są pracownicy,
    są wyceniane na nie wiadomo ile, potem je ktoś kupi, pracownicy odejdą
    i stworzą nową firmę (robiącą praktycznie to samo), a oryginalna firma
    nie jest nic warta.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2023-09-28 08:18:02
    Od: Maciej Łebkowski <m...@l...name>

    On 27 Sep 2023 at 23:12:14 CEST, "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > są wyceniane na nie wiadomo ile, potem je ktoś kupi, pracownicy odejdą
    > i stworzą nową firmę (robiącą praktycznie to samo), a oryginalna firma

    A to myślenie nie jest uproszczone?

    Tak, są firmy, których główną wartością są pracownicy i właśnie dla nich
    często są kupowane. Ale zwykle na tym rynku firmy oferują opcje na udziały
    albo same udziały, które są dobrą motywacją dla osób, aby pozostać jeszcze
    trochę po akwizycji. Standardem są również zakazy konkurencji, które nie
    pozwalają tak łatwo ,,odejść i robić praktycznie to samo".

    No i naturalnie nie są to jedyne powody przejęć. Patenty, udział w rynku,
    marka, istniejące produkty technologiczne uzupełniające portfolio firmy
    matki -- to wszystko powody, które nie są _bezpośrednio_ zależne od tego,
    czy uda się utrzymać oryginalny zespół.

    --
    Maciej Łebkowski
    https://lebkowski.name/nntp

  • 6. Data: 2023-09-28 17:38:27
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-09-27 o 21:23, Kazik Kaz pisze:
    > Dzień dobry,
    >
    > Załóżmy - jest firma, która ma 1 mln stabilnego przychodu rocznie.
    > Zysk netto to 100 tys.
    >
    > Na jaką kwotę można wycenić taką firmę chcąc ją sprzedać/kupić?

    Proponuję x razy aktywa.
    X do uzgodnienia.

  • 7. Data: 2023-09-28 17:46:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Sep 2023 21:23:25 +0200, Kazik Kaz wrote:
> [...]
    >
    > P.S.
    > Jest to związane też z takim porównaniem - że lokata bankowa teraz to

    Ale firma sie rewaloryzuje, a lokata traci na inflacji.

    Tylko musisz ocenic perspektywy, stabilnosc, majątek, własną chęc
    posiadania ...

    J.

  • 8. Data: 2023-09-28 20:14:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 28 września 2023 o 17:38:29 UTC+2 cef napisał(a):

    > Proponuję x razy aktywa.
    > X do uzgodnienia.

    No ale zaproponuj chociaż, jaki zakres X uważasz za sensowny.
    Bo tak to równie dobrze mogłeś napisać "proponuję N zł",
    bez odniesienia do aktywów czy zysku.

  • 9. Data: 2023-09-28 22:15:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    > No ale zaproponuj chociaż, jaki zakres X uważasz za sensowny.
    > Bo tak to równie dobrze mogłeś napisać "proponuję N zł",
    > bez odniesienia do aktywów czy zysku.

    Zaproponowałem odpowiedź na poziomie pytania.

  • 10. Data: 2023-09-28 23:43:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Maciej Łebkowski <m...@l...name> writes:

    > A to myślenie nie jest uproszczone?

    To jest tylko faktyczna obserwacja, a nie strategia biznesowa
    podlegająca ocenie. Sytuacja może być różna, dlatego podałem przykład,
    dość typowy, aczkolwiek może ekstremalny, na który należy uważać.

> [...]
    > albo same udziały, które są dobrą motywacją dla osób, aby pozostać jeszcze

    "Zwykle" to nie wiem, nie mam takich statystyk, ale spotkałem się
    z przypadkami odmiennymi.

    > Standardem są również zakazy konkurencji, które nie
    > pozwalają tak łatwo ,,odejść i robić praktycznie to samo".

    Oczywiście że pozwalają. Zakaz konkurencji może utrudnić pracownikowi
    pracę dla konkurencji (przynajmniej jawną) w czasie, gdy jest
    zatrudniony w pierwszej firmie, ale później nie jest dla firmy
    bezkosztowy (w szczególności w UE). To jest dobry układ dla pracownika,
    któremu w rezultacie firma płaci za nic nie robienie po rozwiązaniu
    umowy. Z tym, że to może być racjonalne w przypadku tajemnic firmowych
    itd., bo wiedza, umiejętności, wyszkolenie to inna bajka i taki zakaz
    (po zakończeniu umowy) jest w odniesieniu do nich bez sensu (dla firmy,
    rzecz jasna).

> [...]
    > marka, istniejące produkty technologiczne uzupełniające portfolio firmy
    > matki -- to wszystko powody, które nie są _bezpośrednio_ zależne od tego,

    Oczywiście że tak. Podobnie jak wiele innych. Ale trzeba realnie oceniać.
    --
    Krzysztof Hałasa