  • 1. Data: 2006-07-01 10:29:05
    Temat: [ING] algorytm naliczania odsetek
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Zauwazylem, ze ING przy naliczaniu odsetek dodatnich nie zaokragla
    zgodnie z zasadami matematyki, ale zawsze ucina niepelnego grosza,
    chocby bylo to 0,99 grosza. Nie wiem czy tak bylo zawsze, czy to
    jakas nowosc.

    Dla przykladu, przez 1 dzien procentowalo na OKO w okresie
    promocji 54.641,00 zł. Kwota odsetek wyliczona normalnie to 7,49
    zł. Tymczasem kwota naliczona to 7,47 zł. Powstala ona zapewne
    przez osobne policzenie kwoty dla oprocentowania podstawowego
    (3,25%) oraz osobne dla tej "premii" (1,75%) i ich dodanie (co
    jest zgodne z regulaminem tej promocji), przy czym w obu
    przypadkach zostalo zastosowane zaokraglenie "w dol", niezgodnie z
    ogolnymi zasadami zaokraglania.

    Ciekawi mnie czy podobnie jest w przypadku naliczania odsetek
    ujemnych oraz czy przypadkiem nie jest tak, ze odsetki dla kazdego
    z dni utrzymania jakiegos depozytu sa zaokraglane w dol. Czy ktos
    kto ma jakis oprocentowany produkt kredytowy albo depozytowy ING i
    mial niezerowe saldo przez dluzej niz 1 dzien moglby to sprawdzic
    w jakiejs nudnej, wolnej chwili?

    W jaki sposob jest naliczany podatek od odsetek (czy od kazdej z
    kwot osobno czy tez lacznie po zsumowaniu) nie jestem w stanie
    stwierdzic, bo w obydwoch przypadkach i tak wychodzi 1 zł.

    marekz

  • 2. Data: 2006-07-01 13:38:02
    Temat: Re: [ING] algorytm naliczania odsetek
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <m...@t...irc.pl> napisał w wiadomości
    > Zauwazylem, ze ING przy naliczaniu odsetek dodatnich nie zaokragla zgodnie
    > z zasadami matematyki, ale zawsze ucina niepelnego grosza, chocby bylo to
    > 0,99 grosza. Nie wiem czy tak bylo zawsze, czy to jakas nowosc.

    Bylo czy zawsze to nie wiem ale od kilku lat tak. Odsetki nie sa zaokraglane
    za dany dzien(tylko wynikowo za caly okres), jezeli za caly okres
    kapitalizacji np dla OKO za 30 lub 31 dni masz np kwote, ktora jest suma
    odsetek za kazdy dzien suma=24.9799 to za ten okres dostaniesz 24.97.
    Obcinanie na kazdym dniu byloby zbyt duzym przekretem w skali miesiaca, a
    tak w koncu nikt nie bedzie walczyl o 1gr(1cent) na koniec miesiaca.

  • 3. Data: 2006-07-01 13:47:43
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Obcięcie zamiast zaokrąglenia jest zapisane w regulaminie. Dodatkowo
    mam wrażenie, że w przeciwieństwie do innych banków o odsetkach
    decyduje stan na *początek* dnia a nie na *koniec* dnia.
    Jeśli natomiast chodzi o odsetki z promocji to coś się bardzo nie
    zgadza. Wyszły im sporo zaniżone.

  • 4. Data: 2006-07-01 14:55:55
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > decyduje stan na *początek* dnia a nie na *koniec* dnia.
    > Jeśli natomiast chodzi o odsetki z promocji to coś się bardzo nie

    sprawdzilem obliczyli dobrze, nawet o 2 gr dali mi odsetek wiecej niz
    wynikalo z obliczen.-saldo we wszystkich bankach do liczenia odsetek jest z
    konca dnia, a odsetki wyliczane danego dnia liczy sie do dnia
    poprzedzajacego wlacznie.