  • 1. Data: 2008-10-08 21:01:53
    Temat: Gwarantowana kwota w funduszu pieniężnym
    Od: "Łukasz" <l...@w...pl>

    Witam!

    Wiem, że takie informacje są podawane w prospektach emisyjnych jednak
    chciałbym się upewnić a zatem... Bankowy Fundusz Gwarancyjny w przypadku
    niewypłacalności jakiegoś banku gwarantuję wypłacenie w 100% kwoty do 1000
    euro oraz 90% kwoty z przedziału 1000 - 22500 euro. Jak się ma sprawa z
    funduszami pieniężnymi? Czy one gwarantują wypłacalność w 100% niezależnie
    od wpłaconej kwoty? Jeśli tak to pewnie warto teraz "przesunąć" pieniądze z
    lokaty np. na fundusz pieniężny?

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2008-10-08 22:21:29
    Temat: Re: Gwarantowana kwota w funduszu pieniężnym
    Od: "corner" <c...@i...TOTEZpl>

    Użytkownik "Łukasz" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przedziału 1000 - 22500 euro. Jak się ma sprawa z funduszami pieniężnymi?
    > Czy one gwarantują wypłacalność w 100% niezależnie od wpłaconej kwoty?

    Gwarancje BFG nie dotyczą funduszy. Więc każdy fundusz ma swoje zasady
    gwarancji wkładów (najczęściej nie ma ;-)).

  • 3. Data: 2008-10-09 05:46:57
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    corner pisze:
    > Użytkownik "Łukasz" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Gwarancje BFG nie dotyczą funduszy. Więc każdy fundusz ma swoje zasady
    > gwarancji wkładów (najczęściej nie ma ;-)).

    No to jestes w duzym bledzie. Fundusze pieniezne maja bardzo szczegolna
    ceche i zapisy w ustawie o funduszach. Nawet w statystykach NBP
    fundusze pieniezne figuruja jako depozyty avista.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 4. Data: 2008-10-09 09:06:47
    Od: "Patryk" <p...@w...pl>

> [...]
    > od wpłaconej kwoty? Jeśli tak to pewnie warto teraz "przesunąć" pieniądze

    "
    Czy pieniądze klientów wpłacane do funduszu są bezpieczne? Kto je
    przechowuje i kto jest gwarantem ich bezpieczeństwa?

    Środki pieniężne wpłacane przez Uczestników są bezpieczne i cały czas
    pozostają do ich dyspozycji. Jest to zapewnione dzięki temu, iż środki
    uczestnika, którymi zarządza towarzystwo, są przechowywane przez niezależny
    od funduszy podmiot, zwany bankiem depozytariuszem.

    Art.10 Ustawy o funduszach inwestycyjnych stanowi: "Towarzystwo i
    depozytariusz działają niezależnie i w interesie uczestników funduszu
    inwestycyjnego", a Art. 81: "Przechowywane przez depozytariusza aktywa
    funduszu inwestycyjnego (...) nie mogą być przedmiotem egzekucji kierowanej
    przeciwko depozytariuszowi (...) nie wchodzą do masy upadłości
    depozytariusza (...) i nie mogą być objęte postępowaniem naprawczy".

    Innymi słowy, wpłacając pieniądze do funduszu, tak naprawdę wpłacamy je do
    banku, tyle, że banku wskazanego przez dany fundusz. I nie może to również
    być każdy bank, gdyż musi spełniać pewne warunki określone w ustawie. I
    tak: siedziba banku musi znajdować się na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej,
    fundusze własne banku wynoszą co najmniej 100 000 000 PLN, członkowie
    organów depozytariusza i jego pracownicy nie mogą być członkami władz
    towarzystwa, nie może być on także akcjonariuszem towarzystwa zarządzającego
    funduszem inwestycyjnym, którego aktywa przechowuje.

    Widać więc, że ustawodawca ze szczególną starannością rozdzielił te dwa
    podmioty w celu zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa inwestorów.
    W praktyce wygląda to tak, że kiedy otwieramy rejestr w funduszu nasze
    środki wpływają na rachunek w banku depozytariuszu. Fundusz inwestuje te
    środki zgodnie ze swoją strategią inwestycyjną, w żadnym jednak momencie nie
    jest ich dysponentem."

    Źródło:
    http://www.nbportal.pl/pl/np/porady/poradniki/inwest
    owanie/fundusze-abc-w-pigulce-4

    --
    Patryk
    http://patbank.pl

  • 5. Data: 2008-10-09 09:23:01
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Patryk pisze:

> [...]
    > uczestnika, którymi zarządza towarzystwo, są przechowywane przez niezależny
    > od funduszy podmiot, zwany bankiem depozytariuszem.

    Co wazne pieniadze w banku depozytariuszu nie stanowia majatku banku i
    nie sa zaliczane do aktywow tego banku.

    To jak zawartosc skrytki w banku, bank se moze upadac TFI moze upadac a
    my wciaz mamy swoje pieniadze i zadne BFG nie jest nam potyrzebne

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 6. Data: 2008-10-09 10:23:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 09 Oct 2008 11:23:01 +0200, Jan Strybyszewski napisał(a):

> [...]
    >
    > To jak zawartosc skrytki w banku, bank se moze upadac TFI moze upadac a
    > my wciaz mamy swoje pieniadze i zadne BFG nie jest nam potyrzebne

    "Nie mamy pańskiego płaszcza. I co pan nam zrobi?"

  • 7. Data: 2008-10-09 10:25:12
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    jureq pisze:

    > "Nie mamy pańskiego płaszcza. I co pan nam zrobi?"

    Oczywiscie .... a jak wybuchanie wojna atomowa.

    Srodki w funduszu pienieznym sa NIEPOROWNYWALNIE bezpieczniejsze niz
    dowolny bank.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 8. Data: 2008-10-09 10:44:59
    Od: "lwh" <...@...pl>

    Użytkownik "Jan Strybyszewski" <g...@...pl> napisał w wiadomości
    > Srodki w funduszu pienieznym sa NIEPOROWNYWALNIE bezpieczniejsze niz
    > dowolny bank.

    Można też dać się zaskoczyć.
    Różnorakie klęski powodują brak możliwości operacji na funduszach.

    Np świeże. "Zgodnie z Załącznikiem 2. pkt. 2 Prospektu funduszu HSBC Global
    Investment Fund (Fundusz) Spółka może zawiesić obliczenie wartości aktywów
    netto tytułu uczestnictwa dowolnej klasy, nabywanie lub umarzanie "

  • 9. Data: 2008-10-09 10:51:14
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    lwh pisze:

> [...]
    > Investment Fund (Fundusz) Spółka może zawiesić obliczenie wartości aktywów
    > netto tytułu uczestnictwa dowolnej klasy, nabywanie lub umarzanie "

    Mowmy o funduszu rynku pienieznego majacym wzmocniona ochrone prawna w
    ustawie.

    a nie funduszu zagraniczym akcji. A zapis o zawieszeniu w HSBC byl
    nawet realizowany w swoim czasie ale ten fundusz nawet nie jest
    uruchomiony zgodnie z polska ustawa

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 10. Data: 2008-10-09 12:41:08
    Od: k...@o...pl

    On 9 Paź, 12:25, Jan Strybyszewski <g...@...pl> wrote:

    > Srodki w funduszu pienieznym sa NIEPOROWNYWALNIE bezpieczniejsze niz
    > dowolny bank.
    Pod warunkiem, że notowania funduszu nie poleca na łeb.
    Arka Ochrona Kapitału ostatnia zmiana dzienna -0,4% Jak na taki
    fundusz to jest baaardzo dużo!