  • 1. Data: 2002-06-19 09:37:52
    Temat: Eurokonto (Pekao S.A.) - zapis na wypadek śmierci
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Witam!

    Doradziłem pewnemu małżeństwu (mającym Eurokonto "małżeńskie" w Pekao S.A.) aby
    ustanowili zapis bankowy na wypadek śmierci. Wiadomo - różne przypadki losowe
    się zdarzają...
    Owo małżeństwo udało się do banku i... niestety - pani "za ladą" powiedziała,
    że tak i owszem zapisu można dokonać ale tylko w przypadku Eurokonta "z jednym
    właścicielem", więc nie "małżeńskiego" (dwoje współwłaścicieli). Dodam jeszcze,
    że skoro nie można dokonać zapisu w relacji małżonek-małżonek, to próbowali w
    relacji małżeństwo (współwłaściciele konta) - pełnoletnie dziecko. Też nie
    można.
    Z tego co wiem (jeśli się mylę - proszę o sprostowane) w przypadku śmierci
    jednego z współwaścicieli konta bank stawia do dyspozycji drugiego
    współwłaściciela 50% środków, a reszta - w zależności od wyników postępowania
    spadkowego.
    Co Szanowni Grupowicze na to? Dla mnie to są kpiny z klientów. Przecież każdy
    powinien mieć prawo do swobodnego dysponowania pieniędzmi zgromadzonymi na
    koncie, a ustanawiając odpowiedni zapis - ironicznie można mówić - że nawet po
    własnej śmierci...

    Pozdrawiam!
    Prof_Ex

  • 2. Data: 2002-06-22 06:47:23
    Temat: Re: Eurokonto (Pekao S.A.) - zapis na wypadek śmierci
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On 19 Jun 2002 11:37:52 +0200, <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >koncie, a ustanawiając odpowiedni zapis - ironicznie można mówić - że nawet po

    A w jakimkolwiek banku mozna ustanowic zapis na wypadek smierci do
    konta wspolnego ? Chyba nie.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 3. Data: 2002-06-24 07:05:04
    Od: <p...@p...onet.pl>

    [ciach!]
    > A w jakimkolwiek banku mozna ustanowic zapis na wypadek smierci do
    > konta wspolnego ? Chyba nie.

    Tego właśnie też nie wiem...
    IMHO powinna być taka możliwość.

    Pozdrawiam!
    Prof_Ex

  • 4. Data: 2002-06-24 08:24:17
    Od: Adam Płaszczyca <o...@m...oldfield.org.pl>

    p...@p...onet.pl wrote:

    > Tego właśnie też nie wiem...
    > IMHO powinna być taka możliwość.

    Jest.

    --
    ___________ (R)
    /_ _______ Adam Płaszczyca (+48 601) 360969

  • 5. Data: 2002-06-24 09:12:29
    Od: <p...@p...onet.pl>

    > Jest.

    Jeśli tak, to w jakich bankach można ustanowić taki zapis?

    Pozdrawiam!
    Prof_Ex

  • 6. Data: 2002-06-24 14:51:34
    Od: Adam Płaszczyca <o...@m...oldfield.org.pl>

    p...@p...onet.pl wrote:

    > Jeśli tak, to w jakich bankach można ustanowić taki zapis?

    Pekao S.A.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 7. Data: 2002-06-25 06:56:31
    Od: <p...@p...onet.pl>

    > Pekao S.A.

    Bez komentarza.
    Odsyłam do mojego posta z dnia:
    19 czerwca 2002 11:37:52
    Temat ten sam.

    Pozdrawiam!
    Prof_Ex

    PS
    Na drugi raz zanim coś napiszesz - zastanów się.

  • 8. Data: 2002-06-25 08:23:40
    Od: Adam Płaszczyca <o...@m...oldfield.org.pl>

    p...@p...onet.pl wrote:
    > PS
    > Na drugi raz zanim coś napiszesz - zastanów się.

    Tak się składa, że mam eurokonto wspólne i są zapisy na wypadek śmierci.
    Myślę, że nie powinieneś traktować pań zza lady jak wyroczni.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 9. Data: 2002-06-25 08:34:16
    Od: <p...@p...onet.pl>

    [...]
    > Tak się składa, że mam eurokonto wspólne i są zapisy na wypadek śmierci.
    > Myślę, że nie powinieneś traktować pań zza lady jak wyroczni.

    Hmm, cóż mogę powiedzieć...
    Niekompetencja? Chyba byłoby to odpowiednie słowo opisujące "panie za ladą". W
    takim razie muszę doradzić temu małżeństwu aby spróbowali w innym oddziale czy
    też filii oddziału.
    Podsumowując - zapis na wypadek śmierci do konta "wspólnego" jest jednak
    możliwy. Dziękuję za odpowiedź!!!

    Pozdrawiam!
    Prof_Ex

  • 10. Data: 2002-06-25 09:11:07
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Adam Płaszczyca <o...@m...oldfield.org.pl> writes:

    > Tak się składa, że mam eurokonto wspólne i są zapisy na wypadek śmierci.

    No nie wiem, nie wiem...

    MJ

    Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe

    Art. 52. Rachunek oszczędnościowy może być prowadzony dla kilku osób
    (rachunek wspólny), z których każda korzysta z uprawnień posiadacza
    rachunku w granicach określonych w umowie.

    Art. 57. 1. W razie śmierci posiadacza rachunków oszczędnościowych
    bank jest obowiązany wypłacić z tych rachunków:

    1) kwotę wydatkowaną na koszty pogrzebu posiadacza rachunku - osobie,
    która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez
    nią wydatków - w wysokości nie przekraczającej kosztów urządzenia
    pogrzebu zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku,

    2) kwotę nie wyższą niż przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią
    posiadacza rachunku dwudziestokrotnie przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku
    ogłaszane przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, nie
    przekraczającą jednak wysokości środków na rachunku - osobie, którą
    posiadacz rachunku wskazał w umowie.

    2. Przepis ust. 1 nie dotyczy rachunków, o których mowa w art. 52.