  • 1. Data: 2009-02-03 23:00:43
    Temat: Drugi kredyt hipoteczny - na czym zabezpieczyć.
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Mam działkę budowlaną kupioną jeszcze przed boomem budowlanym (za
    jakieś 20% jej obecnej wartości), na zakup był wzięty kredyt w
    CHF, zabezpieczony rzecz jasna na tej działce.
    Obecnie chciałbym się budować, potrzebny kredyt na zrealizowanie
    budowy. Raczej też w CHF, kurs tegoż jest na tyle wywindowany, że
    mam wrażenie warto zaryzykować jego dalszą zwyżkę i liczyć potem
    na spadek poniżej obecnego poziomu, nić pchać się w kredyt w PLN.
    Ale nie o walucie kredytu chciałem, tylko o zabezpieczeniu tego
    drugiego kredytu.
    Wg speca z Expandera wyjścia mam dwa:

    1) Biorę kredyt na budowę domu i spłacenie obecnego kredytu,
    zabezpieczeniem tego kredytu będzie budowana nieruchomość. Opcja
    ta ma dwie poważne wady: po pierwsze obecny kredyt spłacę po
    obecnym kursie CHF, co będzie bolesne. Po drugie: budowa potrwa,
    zanim będzie szansa ją oficjalnie zakończyć i ustanowić hipotekę,
    będę przez dobre dwa lata płacił ubezpieczenie kredytu, zdaje
    się, że niemałe pieniądze.

    2) Obecny kredyt zostawiam tak jak jest i spłacam go po staremu,
    nowy zaś zabezpieczam na innej nieruchomości (moim obecnym
    mieszkaniu). Ta opcja wydaje się rozsądna, ale też ma dwie
    poważne wady: po pierwsze wysokość kredytu jaki mogę wziąć jest w
    tym momencie ograniczona wartością tego mieszkania i na budowę
    domu jest mi tego trochę mało, może się okazać na koniec że
    brakło i trzeba będzie na gwałt szukać trzeciego kredytu na
    dokończenie (np. wrócić do pierwszej opcji). Po drugie: "w razie
    czego" ryzykuję mieszkaniem w którym mieszkam. Pracę mam, moja
    sytuacja wydaje się stabilna, ale wiadomo, wszystkiego się nie
    przewidzi...

    Proszę grupowych specjalistów o przedyskutowanie obu opcji i
    wszelkich za i przeciw.

    J.

  • 2. Data: 2009-02-03 23:09:13
    Temat: Re: Drugi kredyt hipoteczny - na czym zabezpieczyć.
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Ja uważam, że opcja nr 2. A argument mam taki: obecnie warunki brania
    kredytów (marże i prowizje) nie są zbyt korzystne, restrykcyjnie wyznaczana
    jest też zdolność kredytowa. Nawet jesli zajdzie w przyszłości potrzeba
    konsolidacji tych dwóch kredytów jest wysoce prawdopodobne, że odbędzie się
    to przy lepszych warunkach zewnętrznych niżwystępująobecnie. Zatem
    minimalizowałbym kwotę kredytu branego teraz i nastawiłbym się na ewentualne
    późniejsze refinansowanie.

    Opcję nr 1 wybrałbym tylko wtedy gdybym przewidywał, że utracę zdolność
    kredytową w niedługiej perspektywie czasowej.

    marekz

  • 3. Data: 2009-02-04 01:02:02
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    > oficjalnie zakończyć i ustanowić hipotekę, będę przez dobre dwa lata
    > płacił ubezpieczenie kredytu, zdaje się, że niemałe pieniądze.

    A ten doradca z expandera to skąd się urwał?

    Hipotekę ustanawia się na nieruchomości i to czy stoi na niej dom, czy jest
    ona niezabudowana w kontekście hipoteki nic nie zmienia. Dociągniesz budowę
    do stanu surowego zamkniętego, ujawnisz budynek w księdze i finito.

  • 4. Data: 2009-02-04 12:46:01
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> wrote in message

> [...]
    > budowę do stanu surowego zamkniętego, ujawnisz budynek w księdze i finito.

    Dobra, to że do tego trzeba oddania budynku być może ja sobie dośpiewałem.
    Dzięki za sprostowanie. Tak czy tak jednak opcja druga wydaje mi się
    rozsądniejsza, niemniej wdzięczny będę za wszelkie uwagi.

    J.

  • 5. Data: 2009-02-04 20:01:19
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Jarek P. pisze:
    > Mam działkę budowlaną kupioną jeszcze przed boomem budowlanym (za jakieś
    spytaj się czy nie ma możliwości zwiększenia kwoty kredytu w banku, w
    którym brałeś kredyt na zakup działki...

  • 6. Data: 2009-02-04 20:14:03
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Radek Wroclawski <r...@n...pl> wrote:

    > spytaj się czy nie ma możliwości zwiększenia kwoty kredytu w
    > banku, w
    > którym brałeś kredyt na zakup działki...

    Gdyby nawet był, to chyba ja nie chcę - to mBank jest...

    J.