  • 11. Data: 2009-05-05 12:46:48
    Temat: Re: Dlaczego WIBOR rosnie mimo niskich stop?
    Od: chucky <c...@g...pl>

    On 5 Maj, 14:38, "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl> wrote:
    > Uzytkownik "chucky" <c...@g...pl> napisal w
    wiadomoscinews:0aa8a58c-fae3-4818-806a-d464279dc67f@
    o30g2000vbc.googlegroups.com...

    > Czyli pozycza przykladowo z innego banku za procent rowny WIBOR a
    > czlowiekowi z ulicy za WIBOR + marze ?
    >
    > Tez niekoniecznie - bo zapewne na dzien dzisiejszy, to WIBOR wskazuje na
    > jaki % nie da sie pozyczyc pieniedzy :)
    >
    > To nie jest sztywna stopa, ale srednia sondazowa - a rzeczywistosc jest ciut
    > obok.

    OK. Dzieki Wam :) Chyba powoli rozumiem. Wychodzi wiec na to, ze dla
    przecietnego zjadacza chleba koszt pozyczenia pieniadza jest
    oczywiscie najwiekszy. No ale to nic nowego :)
    Aha, jeszcze jedno. A orientujecie sie moze jak to jest na Zachodzie ?
    Czy przykladowo LIBOR tez jest wskaznikiem bez takiego powiedzmy..
    kaganca ? Bo to mnie w zasadzie zastanawia. Skoro Panstwo rzekomo dba
    o nasze interesy, wartosc pieniadza, gospodarke ogolnie i ustala
    minimalna stope.. to nie mialoby to sensu zeby rowniez chronic przed
    zachlannoscia bankow i ustalac maksimum ?

  • 12. Data: 2009-05-05 12:57:44
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "chucky" <c...@g...pl> napisal w wiadomosci
    p.googlegroups.com...
> [...]
    > minimalna stope.. to nie mialoby to sensu zeby rowniez chronic przed
    > zachlannoscia bankow i ustalac maksimum ?

    Bron Cie Panie Boze.
    Niech to reguluje wolny rynek a nie PANSTWO

    Krzysiek

  • 13. Data: 2009-05-05 13:10:25
    Od: chucky <c...@g...pl>

    wiadomoscinews:2d849b77-7f41-4b50-9674-1120c75e8055@
    s31g2000vbp.googlegroups.com...

    > Bron Cie Panie Boze.
    > Niech to reguluje wolny rynek a nie PANSTWO
    >
    > --
    > Pozdrawiam

    Hehe. Zle mnie zrozumiales :) Tylko sobie hipotetyzuje :) Bo skoro
    mamy minimalna stope, to moze i powinna byc maksymalna. Albo skoro nie
    ma maksymalnej, moze nie powinno byc tez minimalnej.

  • 14. Data: 2009-05-05 13:16:39
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "chucky" <c...@g...pl> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
> [...]
    > mamy minimalna stope, to moze i powinna byc maksymalna. Albo skoro nie
    > ma maksymalnej, moze nie powinno byc tez minimalnej.
    Bo minimalnej tez praktycznie nie ma. Teoretycznie nikt bankowi nie zabroni
    pozyczac na 0,01%czyli ponizej wiboru. To wszystko reguluje rynek

    Krzysiek

  • 15. Data: 2009-05-05 13:17:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 05 May 2009 06:10:25 -0700, chucky napisał(a):

    > Hehe. Zle mnie zrozumiales :) Tylko sobie hipotetyzuje :) Bo skoro mamy
    > minimalna stope, to moze i powinna byc maksymalna. Albo skoro nie ma
    > maksymalnej, moze nie powinno byc tez minimalnej.

    Tak się składa, że jest odwrotnie. Stopa maksymalna jest określona w
    kodeksie cywilnym. Nie ma ustawowego narzucania stopy minimalnej. O tym,
    że nikt nie pożycza poniżej stopy NBP decyduje rachunek ekonomiczny, a
    nie prawo.

  • 16. Data: 2009-05-05 13:31:50
    Od: chucky <c...@g...pl>

    On 5 Maj, 15:17, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

> [...]
    > kodeksie cywilnym. Nie ma ustawowego narzucania stopy minimalnej. O tym,
    > że nikt nie pożycza poniżej stopy NBP decyduje rachunek ekonomiczny, a

    Zatem stopy ustalane przez RPP nie sa wymogiem a jedynie zaleceniem ?

  • 17. Data: 2009-05-05 13:51:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 05 May 2009 06:31:50 -0700, chucky napisał(a):

    > Zatem stopy ustalane przez RPP nie sa wymogiem a jedynie zaleceniem ?

    Tych stóp ustalanych przez RPP jest kilka i każda ma inne znaczenie.
    Najważniejsza z nich to stopa jaką bank centralny płaci bankom za ich
    depozyty. I ona prawnie obowiązuje, ale tylko w stosunkach między NBP i
    bankami komercyjnymi.

  • 18. Data: 2009-05-05 14:26:47
    Od: chucky <c...@g...pl>

    On 5 Maj, 15:51, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

> [...]
    > Najważniejsza z nich to stopa jaką bank centralny płaci bankom za ich
    > depozyty. I ona prawnie obowiązuje, ale tylko w stosunkach między NBP i

    Rozumiem. Chodzilo mi o referencyjna stope dokladnie, obecnie 3.75 :)
    Czyli stopy ustalane przez RPP obowiazuja miedzy NBP a bankami
    komercyjnymi i jednoczesnie stanowia wskazowke dla ustalania przez nie
    (banki) WIBORu. Tak ?

  • 19. Data: 2009-05-05 15:21:12
    Od: Maverick <m...@p...fm>

    chucky wrote:

> [...]
    > Czyli stopy ustalane przez RPP obowiazuja miedzy NBP a bankami
    > komercyjnymi i jednoczesnie stanowia wskazowke dla ustalania przez nie

    W uproszczeniu - tak.

    Postaw sie na miejscu banku. Masz obecnie 10mln pln, ktore mozesz wydac
    w dowolny sposob. Mozesz wiec:
    a) zlozyc w depozycie w NBP - z % = 3,75% w stosunku rocznym
    b) pozyczyc innym bankom - no wlasnie - <3.75 sie nie oplaca, przy 3,75%
    lepiej wybrac NBP, a wiec chcesz troche wiecej niz to 3,75% - wtedy sie
    zgodzisz, w koncu zgodzisz sie pozyczyc np na 4%
    c) pozyczyc to klientowi indywidualnemu - ale tutaj ryzyko jest duze,
    odpisy itp - wiec chcesz np 10%

    Banki musza tez uwazac na ryzyko, bo przez odpisy maja mniejsze zyski.
    Dlatego WIBOR bedzie zawsze wiekszy niz stopy - a to o ile wiekszy -
    tutaj decyduje rynek. Jeden bank chce pozyczyc, inny chce wziac - i
    jakos musza cene (czyli %) ustalic

    --
    Regards,
    Maverick

  • 20. Data: 2009-05-05 16:57:08
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    kris napisał(a) w wiadomości: ...

    >Uzytkownik "chucky" <c...@g...pl> napisal w wiadomosci
    bp.googlegroups.com...

    >Bron Cie Panie Boze.
    >Niech to reguluje wolny rynek a nie PANSTWO

    Prezes jednego z banków niedawno postulował urzędowe ograniczenie...
    wysokości lokat :)
    No ale precedens niestety jest w postaci ograniczenia wysokości
    kredytu konsumenckiego. Czyli maksymalną wysokość regulują (co prawda
    pośrednio) urzędnicy opłacani przez państwo (RPP) a nie rynek.
    W innych krajach (o ile w ogóle są ograniczenia) jest przynajmniej
    (różnie liczona) wielokrotność średnich stóp kredytu na rynku a nie stóp
    banku centralnego.

    Arek