  • 1. Data: 2008-10-23 07:43:37
    Temat: Co to za certyfikaty?
    Od: Grzexs <g...@g...pl.pl>

    Takie pytanie - w niemieckiej tv na okrągło o kryzysie i stratach.
    Wałkują to wte i wefte. Ale ciągle mówią też o jakichś certyfikatach,
    które po tym całym zamieszaniu są nic nie warte i sporo ludzi straciło
    na nich kupę kasy. Czy ktoś wie, co to jest?

    Grzexs

  • 2. Data: 2008-10-23 08:48:39
    Temat: Re: Co to za certyfikaty?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Grzexs schrieb:
> [...]
    > które po tym całym zamieszaniu są nic nie warte i sporo ludzi straciło
    > na nich kupę kasy. Czy ktoś wie, co to jest?

    Certyfikaty Lehman Brothers.

    Sporo bankow w Niemczech doradzilo klientom "certyfikaty" tego banku
    (ktory niedawno zbankrutowal) jako swietna lokate kapitalu.

    Do tego dochodzi jeszcze fakt, ze "ktos" przelal kilkaset milionow
    dolarow do centrali tego banku, gdy juz bylo wiadomo, ze jest bankrutem.

    Mimo, ze jak zapewniaja w nadzorach finansowych wielu krajow, takie
    rzeczy nie sa mozliwe, i nie da sie w latwy sposob wyprowadzic pieniedzy
    do centrali za granice.

    Z innych ciekawostek w Niemczech:

    Kilkadziesiat tysiecy ludzi w Niemczech nie ma dostepu do pieniedzy, po
    tym jak nadzor finansowy w Islandii przejal kontrole nad tamtejszymi
    bankami. W tym przypadku, chodzi o Kaupthing Edge Deutschland, ktory
    podlegal nadzorowi islandzkiemu, a nie niemieckiemu (o czym wiele osob
    dowiedzialo sie, gdy afera wyszla na jaw).

    Kwota, o jaka sie rozchodzi, to ~300 mln euro; niemiecki rzad nie chce
    pomoc ludziom majacym tam depozyty, tlumaczac, ze sami poniesli wieksze
    ryzyko, lokujac pieniadze w banku, dajacym wyraznie wieksze odsetki (co
    jest nieprawda; lokalne banki dawaly podobne odsetki, mniejsze o 0.3-0.5
    punktu procentowego).

    Z drugiej strony, niemiecki rzad lekka reka wylozy ok. 5 mld euro na
    pokrycie strat banku, ktory ulokowal wieksza czesc swoich kapitalow w
    Islandii.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 3. Data: 2008-10-23 11:05:12
    Od: Grzexs <g...@g...pl.pl>

    > Certyfikaty Lehman Brothers.

    No tyle to i ja wiem, ale na czym to polegało?

    Grzexs

  • 4. Data: 2008-10-23 18:09:22
    Od: Sławomir Szyszło <s...@C...pl>

    Dnia Thu, 23 Oct 2008 10:48:39 +0200, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>
    wklepał(-a):

> [...]
    >
    >Mimo, ze jak zapewniaja w nadzorach finansowych wielu krajow, takie
    >rzeczy nie sa mozliwe, i nie da sie w latwy sposob wyprowadzic pieniedzy

    To nie było do centrali, tylko rozliczenie transakcji walutowych KfW
    Bankengruppe. Ci kolesie chyba musieli wrócić dopiero co z urlopu na Syberii i
    nic nie wiedzieć o sytuacji. :)

    http://www.rp.pl/artykul/85110,193124_Najglupszy_ban
    k_w_Niemczech.html

    "Najgłupszy bank w Niemczech
    eww 19-09-2008, ostatnia aktualizacja 19-09-2008 20:01

    Gazeta "Bild" okrzyknęła niemiecki bank KfW Bankengruppe "najgłupszym bankiem w
    Niemczech". Wyszło na jaw, że w poniedziałek przetransferował on 300 mln euro do
    Lehman Brothers, który w ten sam dzień ogłosił bankructwo
    źródło: AFP
    +zobacz więcej

    * Banki będą się tłumaczyć z zagranicznych transakcji
    * Przeszukania w niemieckim banku KfW

    W tym samym momencie, kiedy instytucje finansowe z całego świata gorączkowo
    wycofywały środki z upadającego banku, do Lehman Brothers przyszedł z Niemiec
    przelew opiewający na kwotę 300 mln euro, czyli 426 mln dolarów.

    Rzecznik KfW Michael Helbig tłumaczył, że był to automatyczny przelew wynikający
    z umowy o swapie walutowym. KfW dopełnił transakcji przesyłając euro. Nie
    wiadomo tylko, czy dostanie w zamian dolary.

    Już od zeszłego tygodnia było wiadomo o kiepskiej sytuacji amerykańskiego banku.
    Kiedy Lehman podał, że zanotuje w III kwartale stratę 5,92 USD na akcję wobec
    oczekiwanej przez analityków straty 3,35 USD na akcję, gwałtownie spadł kurs
    akcji banku na giełdzie nowojorskiej. Odbywały się liczne spotkania dotyczące
    przyszłości banku. Jednak pracownicy KfW zdawali się nie dostrzegać problemu.

    - Problemy Lehman Brothers nie zostały przez nas zauważone. Teraz badamy,
    dlaczego przelew nie został zatrzymany - mówi Helbig.

    Na mocy wspólnego postanowienia niemieckich ministrów gospodarki i finansów
    natychmiast odwołano dwóch członków zarządu KfW - Petera Fleischera i Detlefa
    Leinbergera. Posadę stracił również niższy rangą pracownik - dyrektor
    departamentu kontroli ryzyka.

    - Menedżerowie KfW powinni ponieść konsekwencje swoich działań - mówi Peer
    Steinbrück, minister finansów Niemiec - Nigdy w życiu nie doświadczyłem czegoś
    takiego - dodaje.

    Bank KfW należy w 80 proc. do niemieckiego rządu federalnego, a w 20 proc. do
    władz landów. Powstał w 1948 roku w celu finansowania rekonstrukcji kraju
    zniszczonego po wojnie.

    Jego głównym obszarem działalności jest udzielanie kredytów małym i średnim
    przedsiębiorstwom oraz osobom fizycznym. Chętnie finansuje inwestycje korzystne
    dla rozwoju kraju, których finansowanie jest nieopłacalne dla banków prywatnych.

    Wygląda na to, że transakcja z Lehman Brothers nie była częścią misji KfW.

    Teraz niemiecki bank stara się odzyskać pieniądze. Szacunki mówią, że Lehman
    Brothers jest mu winny około 500 mln euro. Nie wiadomo, jaką cześć tej kwoty uda
    się zdobyć.

    - Nie można kwalifikować transakcji finansowych jako błędów technicznych.
    Przelewy są podstawową działalnością banku - stwierdza Steinbrück.

    Nie jest to pierwsza wpadka KfB dotycząca kryzysu finansowego. W sierpniu
    sprzedał on Deutsche Industriebank za cenę dużo niższą, niż oczekiwano.

    Zobacz oryginalny artykuł w Bildzie
    www.iht.com
    "

    --
    Sławomir Szyszło

  • 5. Data: 2008-10-24 07:23:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 23 Oct 2008 20:09:22 +0200, Sławomir Szyszło
    <s...@C...pl> wrote:

    >http://www.rp.pl/artykul/85110,193124_Najglupszy_ba
    nk_w_Niemczech.html

    >Gazeta "Bild" okrzyknęła niemiecki bank KfW Bankengruppe "najgłupszym bankiem w

    Wiesz, "Bild" to odpowiednik "Faktu"....
    --
    ___________/ GG: 3524356