  • 1. Data: 2009-11-02 06:54:32
    Temat: Bilonem w opornych
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    36,Pensja_w_bilonie__Nie_chcesz__Zaloz_konto.html

    Pensja w bilonie. Nie chcesz? Załóż konto

    pr
    2009-11-01, ostatnia aktualizacja 2009-11-01 19:07

    Nie masz konta? Dostaniesz wypłatę w ... bilonie. To metoda, którą UMCS
    chce zachęcić swoich pracownikach do zakładanie kont bankowych
    Kierunkowskaz pokazujący drogę na poszczególne wydziały UMCS
    Fot. Iwona Burdzanowska / AGENCJ
    Kierunkowskaz pokazujący drogę na poszczególne wydziały UMCS
    Przed rokiem 700 pracowników największej lubelskiej uczelni nie miało
    kont bankowych, teraz według szacunków służb finansowych UMCS jest ich
    ponad setka. Wypłaty odbierają w kasie uczelni. Kwestor UMCS Grzegorz
    Mazur nie ukrywa, że to sytuacja dla uczelni kłopotliwa.

    - Zmusza nas do pobierania dużych kwot z banku. Zdarzało się, że
    pracownicy w gotówce odbierali nawet nagrody jubileuszowe w wysokości
    czterech miesięcznych pensji. Poza tym musimy przekazywać do kas listy z
    wysokością wynagrodzeń pracowników, co samo w sobie może prowokować
    pytania o jawność tych informacji - mówi Mazur. - Najchętniej byśmy kasy
    zlikwidowali, ale są potrzebne, bo grupa emerytowanych pracowników
    uczelni spłaca w nich pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

    W grupie pracowników, którzy pobierają pieniądze w kasie są też
    wykładowcy, również pracownicy jednostek UMCS, które leżą poza Lublinem.
    Zgodnie z wewnętrznymi przepisami mają prawo odebrać pieniądze w kasie w
    godzinach jej pracy; w praktyce oznacza to dla nich dzień wolny, którego
    nie mają pracownicy, którym uczelnia przelewa pensje na konto.

    UMCS znalazł więc metodą, która ma "zachęcić" do zakładania rachunków
    bankowych. - Będziemy wypłacać pensje w bilonie - wyjaśnia Mazur. -
    Szacuję, że wynagrodzenia w takiej formie otrzyma przynajmniej
    kilkanaście osób - nim skończy się bilon. Wielokrotnie rozmawialiśmy o
    kontach bankowych ze związkami zawodowymi. Sugerowaliśmy, by zobowiązali
    pracowników do podawania nam ich, tym bardziej, że przecież konto może
    być wspólne - np. z kimś z członków rodziny. Ale bez rezultatów.
    Będziemy więc płacić w bilonie. Mamy też świadomość, że część osób
    posiada rachunki, ale woli osobiście odbierać pieniądze z różnych innych
    względów.

    Źródło: Gazeta Wyborcza Lublin

    Swoją drogą, jaka może być przyczyna, że ktoś, kto i tak ma konto, woli
    odbierać legalnie zarobione pieniądze w gotówce?

    A jakaś kasa AFAIK musi być i tak także dlatego, że delegacje są
    rozliczane w gotówce.

    Przemek

  • 2. Data: 2009-11-02 07:04:05
    Temat: Re: Bilonem w opornych
    Od: "coolina" <c...@w...ppl>

    > Nie masz konta? Dostaniesz wypłatę w ... bilonie. To metoda, którą UMCS

    A czy zgodnem z prawem byłoby wypłacenie w formie karty prepaidowej?

    jk

  • 3. Data: 2009-11-02 07:53:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail p...@A...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Swoją drogą, jaka może być przyczyna, że ktoś, kto i tak ma konto, woli
    > odbierać legalnie zarobione pieniądze w gotówce?

    w artykule jest napisane ze jeden dodatkowy wolny dzien...

    "Zbyt wiele wiedzy nigdy nie ułatwia decyzji."
    Frank Herbert

  • 4. Data: 2009-11-02 07:57:27
    Od: z...@o...pl

    > Swoją drogą, jaka może być przyczyna, że ktoś, kto i tak ma konto,
    > woli odbierać legalnie zarobione pieniądze w gotówce?

    myślę że kolega dedukuje w złym kierunku.

    gdyby chodziło o ukrywanie dochodów np. przed komornikiem,
    brak konta nic by nie pomógł, gdyż UMCS to duża instytucja
    z pełną księgowością i wieloma księgowymi, komornik wysłałby
    pismo prosto do księgowości a ona naliczyłaby co trzeba

    o ile potrafię sobie wyobrazić, że zatrudniający na czarno
    pracowników przysłowiony 'zakład jana dusigrosza w koziej wólce"
    może w ignorancji prawnej właściciela dopuścić sytuację, gdy
    ktoś ma zaniżaną albo niewykazywaną pensję i oficjalna wersja
    brzmi "ten pan u nas nie pracuje"

    o tyle nie jest to możliwe na dużej uczelni państwowej ani
    na uczelni prywatnej.

    ja obstawiam że poszło o pryncypia.

    Skoro takiemu np. Januszowi Korwin-Mikke pasy bezpieczeństwa
    kojarzą się z faszyzmem i socjalizmem, z którymi walczy,
    to dlaczego pracownikowi akademickiemu obowiązek posiadania
    konta bankowego nie może się równie brzydko kojarzyć.

    na tę mozliwość wskazuje "rozwiązanie problemu" (równie
    wolnościowe i prorynkowe co sam problem). Niech nam ktoś
    pokaże przepis nakazujący posiadanie konta bankowego :P
    Tak?! To wy mi pokażcie zakaz wypłacania pensji w bilonie! :P

    na koniec przesyłam
    pozdrowienia dla komorek organizacyjnych UPR na UMCS :P

  • 5. Data: 2009-11-02 09:09:57
    Od: "JanKo" <b...@m...tu>

    Agent Przemysław Kowalik nadaje:
    > Swoją drogą, jaka może być przyczyna, że ktoś, kto i tak ma konto,
    > woli odbierać legalnie zarobione pieniądze w gotówce?

    86 § 2 Kodeksu Pracy: "wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie
    pieniężnej[...] wypłata pensji powinna następować do rąk pracownika w
    gotówce."
    Obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny sposób niż
    do rąk pracownika (np. przelewem na konto), jeżeli:
    1. tak stanowi układ zbiorowy pracy lub
    2. pracownik uprzednio wyrazi na to zgodę na piśmie
    Nie można pracownika zmuszać do innej formy wypłaty, a tym bardziej do
    takiej formy która narazi go na dodatkowe koszty, jeżeli brak układu
    zbiorowego pracy.

  • 6. Data: 2009-11-02 09:35:52
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > ja obstawiam że poszło o pryncypia.

    A ja o haracz pobvierany przez bank.
    Srednio 10 czy 15 zl miesiecznie za samo "manie" konta do tego oplata za
    posiadanie karty czli placisz za to, ze mozesz miec dostep do swoich
    pieniedzy o innych "udogodnieniach" za kase juz nie wspomne.
    Wyciaganie gotowki w bankomacie - plac... ba niedawno byl watek o
    sprawdzaniu salda...tez plac! Ja na pewno wolal bym sie obejsc bez
    dodatkowych kosztow...
    Jesli banki w polsce beda dzialac jak np w UK gdzie bankowosc dla osob
    prywatnych jest 100% darmowa to wowczas nie bedzie to problem.

  • 7. Data: 2009-11-02 09:40:35
    Od: BK <b...@g...com>

    On Nov 2, 10:35 am, "pmlb" <p...@d...com> wrote:

> [...]
    > Jesli banki w polsce beda dzialac jak np w UK gdzie bankowosc dla osob
    > prywatnych jest 100% darmowa to wowczas nie bedzie to problem.

    Bez przesady liczba darmowych kont na rynku jest calkiem rozsadna.

    Nigdy nie rozumialem tego placzu o "haracz" banku - zawsze mozna
    wybrac darmowe konto.

    Druga sprawa nikt sie nie interesuje jaki "haracz" musi zaplacic taki
    pracodawca za obsluge gotowkowa na ta skale.

  • 8. Data: 2009-11-02 09:50:50
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]

    Bez przesady liczba darmowych kont na rynku jest calkiem rozsadna.

    Nigdy nie rozumialem tego placzu o "haracz" banku - zawsze mozna

    Czy mozesz mi wskazac w jakim banku bede miec darmowe konto (nawet jak przez
    rok bedzie tam zero!)
    darmowe korzystanie z bankomatow nonstop (nie kilka operacji w miesiacu)
    darmowa karta do korzystania w bankomacie - prosze wskaz mi gdzie zaloze
    takie konto.

    Druga sprawa nikt sie nie interesuje jaki "haracz" musi zaplacic taki
    pracodawca za obsluge gotowkowa na ta skale.

    A ktos interesuje sie mna?
    Dlaczego interesuje cie pracodawca i jefgo problemy z bankiem? Czy
    pracodawce interesuje to jakie ty masz problemy z bankiem czy np.
    komornikiem? Watpie.
    Dlaczego w Polsce ludzie martwia sie o innych a nie o siebie zwlaszcza o
    swoj portfel!

  • 9. Data: 2009-11-02 09:55:01
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    pmlb wrote:

> [...]
    > Jesli banki w polsce beda dzialac jak np w UK gdzie bankowosc dla osob
    > prywatnych jest 100% darmowa to wowczas nie bedzie to problem.

    Argument zupelnie do bani.

    Sa banki, w ktorych prowadzenie konta, karta platnicza, wyciaganie
    gotowki z bankomatu sa zupelnie darmowe.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 10. Data: 2009-11-02 10:00:19
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    pmlb wrote:

> [...]
    > darmowe korzystanie z bankomatow nonstop (nie kilka operacji w miesiacu)
    > darmowa karta do korzystania w bankomacie - prosze wskaz mi gdzie zaloze

    Nie ma takiego banku.

    Jak bedziesz mial na koncie przez rok zero, a mimo to bedziesz korzystal
    z bankomatow, to sila rzeczy zrobisz debet i zalapiesz sie na odsetki,
    byc moze wezwania do splacenia debetu itp.

    PS. popraw swoj czytnik, bo zle cytuje (a w zasadzie w ogole nie cytuje,
    i nie wiadamo co ty napisales, a co napisal twoj poprzednik).

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org