  • 11. Data: 2022-05-08 12:02:16
    Temat: Re: BFG
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 8 maja 2022 o 10:57:10 UTC+2 Przemysław Kwiatkowski napisał(a):
    > W BFG nie zabraknie pieniędzy, bo BFG w razie potrzeby "bierze"
    > pieniądze z innych banków. Oczywiście efektem tego może być... upadek
    > kolejnych banków, których nie będzie stać na przymusową składkę do BFG. :-)

    No jak te inne banki nie wpłacą do BFG, to jednak zabraknie ;P
    Ale okazuje się, że w BFG jest osobna kasa na gwarancje i osobna na restrukturyzację.
    Na razie nie wiedzą, ile mieli na koniec 2021, wiedzą tylko, ile mieli na koniec
    2020.
    Na gwarancje jest 17,4 mld - 1,8% środków gwarantowanych (blisko miliard), choć
    powinno być 2,6%.
    Na restrukturyzację 5,6mld - niecałe 0,6%.

    A jak idzie restrukturyzacja, to bank, który przejmuje depozyty i kredyty bankruta
    nie może sobie tego tak po prostu łyknąć, bo brakuje kapitału własnego - od 5% do 8%
    przejmowanych aktywów.
    Zwykle przejmujący bank dostaje to od BFG - chyba żubr, łykając ideę, też dostał.
    Ale przeciwko łykaniu idei było nawet dwóch pisowskich członków zarządu żubra - nie
    wiem, czy polecieli po tym, czy jednak poszli po rozum do głowy.
    A dosypanie kapitału jest niezbędne, bo właśnie z powodu utraty kapitału własnego
    bank-dawca jest restrukturyzowany przymusowo.
    Ew. BFG tworzy nowy bank na własnym kapitale - ostatnio "bank nowy" w miejsce upadłej
    spółdzielni z Rzeszowa.

    Więc powiedzmy że BFG ma środki na restrukturyzację 1/10 polskiego sektora (lub
    mniej, bo liczę wg gwarantowanej sumy depozytów, a nie wiem, ile jest
    niegwarantowanych).
    To nieźle, bo na upadek tylko 1/55.

    Getout ma podobno 45mld aktywów - choć pamiętam, jak miał 60mld.
    Byłoby to 4,5-6% gwarantowanych - no to jest szansa, że w tych 10% się zmieści.
    Ale inne banki będą musiały te 6mld wyjąć od razu z kieszeni i uzupełnić...

    Jest jeszcze opcja podziału getoutu - na jeden "nowy", reżimowy, z depozytami i
    dobrymi kredytami, i drugi - Czarneckiego- ze złymi kredytami złotówkowymi (podobno
    30% niespłacanych), frankowymi oraz zobowiązaniami za obligi :)
    Ten drugi może sobie wtedy upadać, a z frankowiczami będzie bujał się syndyk w sądach
    ;>
    Sam geniusz z Wrocławia zrobić tego podziału nie może, ale KNF+BFG może.
    Tyle że znów będą musieli dosypać kasy do tego "dobrego" getoutu - no ale on już nie
    będzie Czarneckiego, i dosypać trzeba będzie mniej (bo bez złych kredytów PLN i bez
    franków), ale wciąż sporo.
    Póki co więc wolą udawać, że 0,5% kapitału własnego to właściwie nic złego, bo to
    niewielka różnica w stosunku do 5%, tylko 4,5% ;P
    I wierzyć w czwarty plan naprawczy - że getout zarobi krocie na podwyżkach stóp -
    mimo że 30% kredytów już można do kosza, a po podwyżkach pewnie 60%...

  • 12. Data: 2022-05-08 12:02:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 7 maja 2022 o 08:47:54 UTC+2 Kris napisał(a):

    > Radio Erewań

    Daj analogiczny kawał, jest wystarczająco smutno :(

  • 13. Data: 2022-05-08 18:31:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

> [...]
    > depozytami i dobrymi kredytami, i drugi - Czarneckiego- ze złymi
    > kredytami złotówkowymi (podobno 30% niespłacanych), frankowymi oraz

    Tak się nie da zrobić, musieliby się na to zgodzić wierzyciele.
    Albo np. ten Twój KNF + BFG musieliby ich spłacić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2022-05-08 18:51:19
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-08, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Tak się nie da zrobić, musieliby się na to zgodzić wierzyciele.
    > Albo np. ten Twój KNF + BFG musieliby ich spłacić.

    A IDEI przypadkiem tak nie podzielili?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 15. Data: 2022-05-08 18:56:08
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > A IDEI przypadkiem tak nie podzielili?

    Nie kojarzę.

    Kojarzę jedynie
    Polbank/Raiffeisen i BPH
    w obu przypadkach obsługą kredytów CHF zajmują się wydmuszki (i wyraźnie
    pokazują że im nie zależy.)

    KJ

  • 16. Data: 2022-05-08 20:01:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 8 maja 2022 o 18:32:00 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Tak się nie da zrobić, musieliby się na to zgodzić wierzyciele.
    > Albo np. ten Twój KNF + BFG musieliby ich spłacić.

    A wierzycieli idei spłacił? Z syndykiem się bujają.
    OK, szczegóły do sprawdzenia, opieram się na tym, co piszą w internetach - ale piszą,
    że resolution daje naprawdę wielkie możliwości.
    Płacą za to akcjonariusze i obligotariusze (tak się to pisze?) bankruta - zostaje im
    figa z makiem.
    I na nic się zgadzać nie muszą.
    Znów - przypomnij sobie jak było z ideą.
    Jedyna różnica, że nie było podziału, żubr łyknął wszystkie depozyty oraz kredyty -
    ale te kredyty były chyba znacznie lepsze niż w getoucie (o co nietrudno, lepsze nie
    znaczy dobre).
    Ale z BFG dostali dokapitalizowanie - tylko nie wiem, czy to prezent czy np.
    długoterminowa darmowa pożyczka, ale jednak do zwrotu.

  • 17. Data: 2022-05-08 20:12:51
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-08, Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie kojarzę.

    Ej no, to dość głośne było:
    https://www.stockwatch.pl/wiadomosci/idea-bank-znika
    -z-rynku-bfg-oglosil-przymusowa-restrukturyzacje,akc
    je,284487

    "W wypadku Idea Banku lada moment rozpocznie się podział na część ,,zdrową" i tę ,,do
    likwidacji". W tej
    pierwszej znajdzie się majątek, czyli depozyty klientów, umowy kredytowe oraz
    pracownicy, które zostaną
    przeniesione do Banku Pekao (dzięki temu klienci będą mogli wypłacić depozyty).
    Natomiast w tej drugiej
    części zostaną umieszczone wszystkie akcje akcjonariuszy, depozyty dużych firm oraz
    wierzytelności
    z tytułu obligacji podporządkowanych."

    A tu masz listę wyłączeń:
    https://www.pekao.com.pl/dam/jcr:a22aff40-b28e-4079-
    8cab-2dcf0e66d949/lista-wylaczen.pdf

    Widać, że nie przejęli jakiś "pożyczek", a także zobowiązań związanych z
    obligacjami korporacyjnymi, GetBackiem i innymi.

    No więc "da się" :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 18. Data: 2022-05-08 20:29:55
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > Ej no, to dość głośne było:
    > https://www.stockwatch.pl/wiadomosci/idea-bank-znika
    -z-rynku-bfg-oglosil-przymusowa-restrukturyzacje,akc
    je,284487

    Głośne było w kontekście odebrania banku Leszkowi. Jak ktoś (tak jak ja)
    nie wczytywał się w szczegóły, to pewnie nie wiedział.
    Zresztą jeśli wierzyć artykułowi:
    "Natomiast w tej drugiej części zostaną umieszczone wszystkie akcje
    akcjonariuszy, depozyty dużych firm oraz wierzytelności z tytułu
    obligacji podporządkowanych."

    Czyli kredyty CHF przejął żubr - dobrze myślę?

    > Widać, że nie przejęli jakiś "pożyczek", a także zobowiązań związanych z
    > obligacjami korporacyjnymi, GetBackiem i innymi.
    >
    > No więc "da się" :)

    Wiem, że się da, bo jak sam napisałem - wcześniej już takie coś
    zrobiono.
    KJ

  • 19. Data: 2022-05-08 21:35:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 8 maja 2022 o 20:33:04 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):

> [...]
    > obligacji podporządkowanych."
    > Czyli kredyty CHF przejął żubr - dobrze myślę?

    W idei nie było frankowiczów.
    W ogóle hipotek chyba bardzo mało.

    > Wiem, że się da, bo jak sam napisałem - wcześniej już takie coś
    > zrobiono.

    To, o czym pisałeś, to było dobrowolne.
    Franki z raifiego przejął raifi austriacki - ciekawe, ile za to zapłacił - a resztę
    kupił bnp.
    Bph sprzedało wszystko prócz franków do aliora - pewnie właściciel bph musiał mocno
    go dokapitalizować, a teraz w miarę spłat przez frankowiczów wyciąga ten kapitał z
    powrotem.
    Jeszcze db sprzedał detal - oprócz franków - do bzwbk, ale zostawił sobie korpo i
    franki (franki musiał).
    Ale to wszystko było dobrowolne, chcieli tego akcjonariusze, a KNF musiał się zgodzić
    - tzn. musiał wyrazić zgodę, żeby to się stało, ale mógł się nie zgodzić.

    Przy przymusowej restrukturyzacji - resolution - jest zupełnie inaczej.
    Akcjonariusze nie mają nic do gadania - bo w sumie i tak już nie mają banku, bo jest
    on bankrutem - to jest warunek konieczny do rozpoczęcia resolution (wcześniej jedyną
    opcją była upadłość banku).
    Więc tutaj KNF+BFG mogą zrobić co chcą i nie muszą nikogo pytać.
    Np. zajumać z tego bankruta wszystko, co ma wartość i zaoferować do przejęcia -
    naturalnie nie za darmo, tylko w zamian za przejęcie również depozytów - a raczej
    przejęcie obowiązku zwrotu tych depozytów, bo to, że tej kasy w banku nie ma, tylko
    poszła na kredyty, jest chyba jasne.
    A w bankrucie zostawiamy zobowiązania wykupienia obligacji, akcje zerowej wartości (i
    tak dobrze, "spółdzielcom" z SK banku syndyk kazał dopłacać drugi wkład - było to
    chyba 50zł, ale zawsze dodatkowy minus) i ew. złe kredyty, żeby nabywca nie musiał
    się aż tak dokapitalizować.
    Oraz, co najmilsze, depozyty niegwarantowane przez BFG - np. firmowe ;>
    No i pewnie syndyka.
    Ważne jest to, że BFG nie musi wypłacać depozytów gwarantowanych, bo te wypłaci bank
    przejmujący, jak dostanie zwrot przejętych kredytów.

  • 20. Data: 2022-05-08 21:41:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 6 maja 2022 o 17:51:25 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Z pełnymi czy do czasu upadku?

    Do upadku, ale różnica dla popierdółki nieduża, wypłaty startują już po kilku dniach.
    Stąd takie bańki np. na sk bank.
    Gwarancja odsetek to największy grzech bfg, gorszy niż 100% depozytu.
    Bo np. w czym problem, by taki bankrut na kilka dni przed upadkiem przyjął złotówkę
    na tryliard% - w kilka dni ze złotówki masz 100k euro ;>

    to należy tą inwestycję kończyć.
    > Na imieninach? -- a to była jedynie kolacyjka... ;)

    Imieniny oznaczają napisanie na p.b.b. przez zaniepokojonego deponenta getoutu...

    > Upadłby czy by został przejęty przez (przykładowo) PeKaO?

    Na getout potrzebne by było konsorcjum 5 największych polskich banków, a one już i
    tak mają własne kłopoty.