eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Po Amber Gold Polacy boją się o oszczędności

Po Amber Gold Polacy boją się o oszczędności

2012-09-02 00:05

Przeczytaj także: Amber Gold: będzie pozew zbiorowy


- Polacy będą odkładać kluczowe decyzje dotyczące ich finansów, albo nie będą ich wcale podejmować. To niedobrze, bo będą znów przejadać swoje pieniądze, zamiast je inwestować i to w czasach, kiedy właśnie powinni to robić – mówi Fryderyk Karzełek. – Z drugiej strony z pewnością zwiększy się świadomość naszych rodaków, co do tego jak działają mechanizmy finansowe. Klienci staną się bardziej wymagający, będą szukać potwierdzenia obietnic składanych przez niepewne instytucje i przestana nabierać się na obietnice i „gwarancje” bez pokrycia – mówi szef Polskiego Doradztwa Finansowego.

Dodaje, że większa świadomość klientów będzie stanowić wyzwanie zarówno dla firm z sektora doradztwa finansowego, jak i banków. Specjaliści tych firm będą musieli się posługiwać dokładną i precyzyjną wiedzą.

Doradca to nie sprzedawca!

Zdaniem pierwszego polskiego money coacha jednym z problemów naszego rynku jest także fakt, że za doradców finansowych podają się nierzadko po prostu sprzedawcy jednego produktu: czy to ubezpieczenia jednej, konkretnej firmy, czy produktu banku, który reprezentują. Tymczasem dobry doradca powinien być przewodnikiem po świecie finansów, a nie przedstawicielem handlowym. Jak rozpoznać, czy człowiek podający się za doradcę finansowego rzeczywiście nim jest? Profesjonalny doradca finansowy jest jak dobry lekarz: zanim postawi diagnozę, musi dokładnie zbadać pacjenta. Z całą pewnością nie powinien przepisywać lekarstwa, na podstawie jednego pytania.

Żeby sprawdzić doradcę wystarczy przeprowadzić krótki test:
  1. Diagnoza: sprawdzaj ile pytań zadaje twój doradca, zanim postawi „diagnozę”, czyli wskaże najodpowiedniejszy dla ciebie produkt. Jeśli dostajesz propozycję produktu już po jednym pytaniu np.: jaką suma dysponujesz, lepiej poradź się kogoś innego.
  2. Ocena zobowiązań: doradca nie powinien proponować ci produktu, który jest całkowicie oderwany od innych, które już posiadasz. Musi wiedzieć jakie masz już zobowiązania wobec banków, kredyty, czy jesteś ubezpieczony itp.
  3. Indywidualne podejście: żeby wybrać odpowiedni dla ciebie produkt finansowy, doradca musi mieć spory zestaw informacji o tobie. Jakie cele sobie stawiasz? Ile chcesz oszczędzać? Czy chcesz oszczędzać w dłuższej, czy krótszej perspektywie czasowej? Jak znosisz ryzyko?
  4. Umowa nie jest celem: jeśli widzisz, że osoba podająca się za doradcę manipuluje informacjami tak, by jak najszybciej doprowadzić do podpisania umowy (a nie wybrać najlepsze dla ciebie rozwiązanie), to jest to podejrzane. Niestety na rynku jest dziś bardzo wiele produktów oferowanych przez przedstawicieli instytucji finansowych i banków, które mają na uwadze kieszeń firmy, a nie klienta. Dopiero z czasem okazuje się, że są one koszmarnie drogie, bo np. mają ukryte koszty, o których nie poinformowano nas w momencie podpisywania umowy.
  5. Zapytaj o serwis: sprawdź, czy osoba, z którą rozmawiasz może zapewnić ci pomoc w trakcie jej trwania? Czy w razie wątpliwości, czy zmiany twojej sytuacji będziesz miał do kogo się zwrócić z pytaniami?

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: