eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Bankowość online: błąd banku może odstraszyć klienta

Bankowość online: błąd banku może odstraszyć klienta

2009-02-23 00:13

Przeczytaj także: Bezpieczna bankowość elektroniczna - porady


Komentarz Michała Macierzyńskiego, Głównego Analityka portalu Bankier.pl:

Bankowość internetowa jest już pełnoprawnym kanałem dostępu, na równi z kanałem telefonicznym czy mobilnym. Chociaż wciąż to placówka jest centrum zysków (ale i kosztów) banków, to widać wyraźnie, że większość instytucji mocno postawiła na bankowość internetową. Problemy z zapewnieniem bezpieczeństwa najczęściej zdarzają się w bankach, które działają od wielu lat. Nagle banki stanęły przed problemem migracji danych na nowe systemy przystosowane do obsługi wielu kanałów lub też przed sytuacją, kiedy stare system trzeba było dostosowywać do współpracy z nowymi kanałami. W takim przypadku zawsze mogły pojawić się problemy. Szeroko opisywane sytuacje, kiedy klienci mają nagle dostęp do danych innych osób wynikają przede wszystkim z błędów ludzkich, kiedy nagle trzeba podłączyć nowy kanał dla kilkuset tysięcy użytkowników. W czasie integracji takich systemów niestety mogą i zdarzają się problemy.

Natomiast warto zauważyć, że nawet w przypadku, kiedy klient przez własną naiwność powierzy swoje dane złodziejowi, to wbrew zapisom regulaminowym, banki oddają zdefraudowane pieniądze. Należy się też spodziewać, że w przyszłości, podobnie jak na rynku karcianym pojawi się maksymalny limit – udział własny klienta. Wszystko ze względu na trwający wyścig pomiędzy złodziejami, a bankami. Instytucje finansowe oczywiście mogłyby stworzyć system, który w praktycy byłby nie do złamania, ale po pierwsze byłoby to kosztowne, a po drugie zniechęciłoby do używania większość klientów. Stosowane obecnie rozwiązania dają maksimum bezpieczeństwa, przy zachowaniu przyjazności korzystania z bankowości internetowej. Z tego względu na polskim rynku królują hasła jednorazowe, ostatnio w postaci SMSów. Tokeny nie przyjęły się i warto zauważyć, że wśród liderów rynku brak jest banków, które posiadają właśnie takie zabezpieczenie systemu transakcyjnego.

Chociaż błędy w systemach bankowości internetowej pojawiają się i nie wolno ich lekceważyć, to jednak przy obecnej skali działania są to przypadki marginalne, które najczęściej powstają w wyniku pomyłki pracownika banku, a nie wad zastosowanych rozwiązań. Podobne błędy zdarzają się przecież w tradycyjnej bankowości, a można przyjąć, że dzięki automatyzacji części procesów, da się w przypadku bankowości internetowej zmniejszyć częstotliwość ich pojawiania się. Moim zdaniem klient może być spokojny o stan swoich środków – w końcu przecież nawet jeśli nie korzysta z bankowości internetowej, to nowoczesny bank dawno już zrezygnował z papieru i wszystkie zapisy dotyczące naszego rachunku są i tak zapisane gdzieś na komputerze.

Przeczytaj także: Bezpieczny e-banking Bezpieczny e-banking

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: