eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Kredyt hipoteczny krok po kroku

Kredyt hipoteczny krok po kroku

2007-03-23 00:30

Przeczytaj także: Kredyty mieszkaniowe: błędy kredytobiorców


Decyzja kredytowa

Decyzja kredytowa jest przedstawieniem oferty banku, czy i na jakich zasadach udzieli kredytu. Zapisy z tej decyzji w postaci wysokości prowizji, marży, ubezpieczeń, schematu wypłaty i warunków do wypłaty pojawią się potem w umowie kredytowej. Dokładne zapoznanie się z tym jest więc niezwykle istotne, gdyż zmiana potem już gotowej umowy kredytowej, jest czasochłonna i nie zawsze możliwa. W decyzji zawarte są również często warunki do zawarcia umowy kredytowej. Dostarczenie dokumentów wyszczególnionych w decyzji i ich akceptacja przez bank są niezbędne do przygotowania umowy. Czas pisania umów jest również zróżnicowany między bankami – jeżeli proces nie jest przeciążony, to na jej przygotowanie należy założyć w normalnym trybie ok. 3-5 dni.

Umowa kredytowa i wypłata

Po spełnieniu warunków z decyzji kredytowej bank przygotowuje umowę oraz towarzyszące jej dokumenty (np. oświadczenie o poddaniu się egzekucji, deklaracja wekslowa, wniosek o wpis hipoteki, cesja z ubezpieczenia nieruchomości). Podpisanie umowy kredytowej trwa ok. 2 godz. Dobrym rozwiązaniem jest wcześniejsze zapoznanie się z umową, tak aby przed umówionym terminem podpisania móc poprosić o wyjaśnienia ewentualnych niejasności.

Mając w ręce umowę kredytową, na rynku wtórnym możemy podpisać akt notarialny, w którym określamy termin wpłaty na konto zbywcy. Czas ten powinien być uzależniony od terminu, jaki w umowie kredytowej określa bank – w praktyce do 5 dni roboczych. Do tego trzeba dołożyć dwa dni na złożenie wniosku w sądzie wieczystoksięgowym o wpis nowego właściciela i o wpis hipoteki, opłacenie podatku od ustanowienia hipoteki i ubezpieczenie nieruchomości.

Na rynku pierwotnym w większości przypadków potrzebny jest podpis dewelopera na cesji z wierzytelności wkładu budowlanego (dokument, na podstawie którego w wypadku zerwania umowy przedwstępnej deweloper zwraca otrzymaną kwotę do banku, a nie na konto dewelopera). Gdy wybudowaliśmy dom, potrzebne jest zawarcie ubezpieczenia od ryzyk budowlanych. Po spełnieniu tych warunków trzeba jeszcze złożyć w banku dyspozycję wypłaty, od której bank liczy czas na uruchomienie.

Po uruchomieniu kredytu

Po wypłaceniu kredytu trzeba pamiętać, do czego obliguje nas umowa kredytowa. W wypadku rynku wtórnego zawsze konieczne jest dostarczenie prawomocnego odpisu z wpisaną na rzecz banku hipoteką. Na rynku pierwotnym potrzebne jest przedstawienie aktu notarialnego z deweloperem, ubezpieczenie nieruchomości i również odpis z wpisaną hipoteką. Przy budowie domu lub remoncie i wykończeniu należy rozliczyć się z wykorzystania kwot na to przeznaczonych zgodnie ze złożonym wcześniej kosztorysem. Zależnie od banku rozliczenie odbywa się za pomocą np. zdjęć, inspekcji czy też faktur.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: