  • 1. Data: 2008-10-16 08:44:23
    Temat: (projekt) wzrost limitu wpłat na IKE
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    Sejm skierował projekt ustawy o Indywidualnych Kontach Emerytalnych do
    dalszych prac w komisji finansów i komisji polityki społecznej i
    rodziny. Projekt zakłada, że osoby dobrowolnie oszczędzające na
    emeryturę w 2009 roku będą mogły wpłacić na swoje konto ponad 9,5 tys.
    zł (w tym roku jest to kwota 4055,12 zł). Roczny limit wpłat na IKE
    wzrośnie z półtorakrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia w
    gospodarce narodowej do trzykrotności tej wartości.

    jak myślicie, czy ww. wpłynie na zainteresowanie IKE?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 2. Data: 2008-10-16 08:56:37
    Temat: Re: (projekt) wzrost limitu wpłat na IKE
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    RobertS pisze:
> [...]
    > gospodarce narodowej do trzykrotności tej wartości.
    >

    > jak myślicie, czy ww. wpłynie na zainteresowanie IKE?

    Według mnie nie. Nie zachęci się ludzi o średnich zarobkach, aby
    oszczędzali na IKE, poprzez zwiększenie limitu wpłat z 350zł miesięcznie
    na 800zł. Ludzie w swojej masie uważają, że nie stać ich nawet na 100,
    200zł oszczędzania miesięcznie, więc co z tego, że zwiększy się limit?

    Czytałem, że w projekcie jest możliwość częściowej wypłaty z IKE, i
    to jest dobre posunięcie, które może przynieść niewielki wzrost
    zainteresowania.

    Niewielki, bo mało kto w PL jest nauczony oszczędzać na emeryturę.
    Ludziom się wydaje, że emerytura jest zapewniana przez państwo.

    Jedynie doraźne korzyści mogą wypromować chęć zakładania IKE - na
    przykład gdyby wpłaty z bieżącego roku nie byłyby objęte podatkiem
    dochodowym. O, tak, to wtedy niemal każdy założyłby sobie IKE.
    Generalnie jestem zwolennikiem takiej ulgi.

    Ponadto wiele osób w ogóle nie wie co to jest IKE. Na forach
    dyskusyjnych mylą IKE z klasycznymi ubezpieczeniami na życie, kiedy po
    wielu latach płacenia składek po rezygnacji dostali na przykład połowę
    wpłaconego kapitału.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-10-16 10:24:41
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    RobertS wrote:

    > jak myślicie, czy ww. wpłynie na zainteresowanie IKE?

    AFAIK średnio to nawet obecny limit nie jest wykorzystywany.
    Jego zwiększenie będzie miało znaczenie dla nielicznych.

  • 4. Data: 2008-10-16 10:40:53
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > jak myślicie, czy ww. wpłynie na zainteresowanie IKE?

    Środki na IKE nie są w żaden sposób zabezpieczone prrzed atakiem państwa, a
    to jak wiadomo nie jest w dobrej sytuacji finansowej.

    Logika raczej podpowiada, że nie powinno to wpłynąć na wzrost
    zainteresowania tą formą gromadzenia środków.

    marekz

  • 5. Data: 2008-10-16 10:58:54
    Od: "Marcin P." <m...@T...onet.pl>

    MarekZ pisze:
    > Środki na IKE nie są w żaden sposób zabezpieczone prrzed atakiem
    > państwa, a to jak wiadomo nie jest w dobrej sytuacji finansowej.

    Chyba mylisz IKE z OFE.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2008-10-16 11:07:31
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin P." <m...@T...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Chyba mylisz IKE z OFE.

    Miałem na myśli fakt, iż środki zgromadzone na IKE nie są wolne od zajęcia
    administracyjnego lub sądowego.

    marekz

  • 7. Data: 2008-10-16 12:05:02
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    MarekZ wrote:

    > Miałem na myśli fakt, iż środki zgromadzone na IKE nie są wolne od
    > zajęcia administracyjnego lub sądowego.

    AFAIK jak zdecydowana większość majątku, gotówki nie wyłączając.
    Nie rozumiem dlaczego to jest argument przeciw, o ile ktoś reguluje swoje
    zobowiązania ma się rozumieć.

  • 8. Data: 2008-10-16 16:25:19
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Bogdan B." <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > AFAIK jak zdecydowana większość majątku, gotówki nie wyłączając.

    Zgoda, przy czym IKE ma tę dodatkową cechę, że jest wybitnie mało płynne.

    > Nie rozumiem dlaczego to jest argument przeciw, o ile ktoś reguluje swoje
    > zobowiązania ma się rozumieć.

    Dla mnie dlatego, że aby zachować zyski z tego instrumentu, skazuje Cię na
    przymus regulowania swoich zobowiązań na 20-40 lat do przodu. System
    ubezpieczeń społecznych tak w PL jak i w reszcie UE jest w katastrofalnym
    stanie. Kiedyś to może pierdolnąć, i może to nie przebiegać tak łagodnie jak
    teraz z bankami, bo skala będzie większa. Kto wie jakie będą wtedy pomysły i
    ile dla Naszego Wspólnego Dobra oraz w imię Społecznej Solidarności zostanie
    pozostawione właścicielowi IKE.

    Pierwsze wypłaty z OFE już w przyszłym roku? Niektórzy ulegną zdziwieniu.
    :-]

    marekz

  • 9. Data: 2008-10-16 16:25:37
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    >
    > AFAIK jak zdecydowana większość majątku, gotówki nie wyłączając.
    > Nie rozumiem dlaczego to jest argument przeciw, o ile ktoś reguluje swoje

    Bo widzisz nasze państwo stoi na pozycji uprzywilejowanej i w razie
    naliczenia jakiejś kary finansowej-administracyjnej to ty musisz udowadniać,
    że nie jesteś wielbłądem i latać po sądach. Ba nawet jak się odwołasz do
    sądu, to i tak poborca skarbowy wyczyści Ci konta, bo egzekucja nie jest
    wstrzymywana w przypadku odwołania, aż do momentu uzyskania prawomocnego
    wyroku. Państwo ma czas i twoje pieniądze i może Cię ganiać po sądach
    latami, ty nie będziesz miał za co po nich ganiać, po pierwszej akcji
    poborcy skarbowego i zablokowaniu kont. A jak już Ci wszystko wyczyszczą
    łącznie z IKE, to nawet na to łażenie po sądach nie będzie Cię stać. I to
    jest właśnie domniemanie niewinności wg naszego obecnego państwa PRL bis.

  • 10. Data: 2008-10-16 17:06:52
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:gd7ptr$p8n$1@news.onet.pl...

> [...]
    > wszystko wyczyszczą łącznie z IKE, to nawet na to łażenie po sądach nie
    > będzie Cię stać. I to jest właśnie domniemanie niewinności wg naszego

    O, bardzo trafna argumentacja.

    Inna rzecz, że moje zastrzeżenie w sumie jest jednak mało sensowne. Bo nawet
    gdyby obecnie była gwarancja, że nie mogą tego ukraść, to cóż to za problem
    dla tego państwa zmienić/zlikwidować tę gwarancję w imię Naszego Wspólnego
    Dobra.

    Ogólnie mało płynne instrumenty, wrażliwe na polit-koniunkturę to dla mnie
    pomyłka. A takim instrumentem jest IKE. Inna rzecz, że tam w sumie bardzo
    niewielkie kwoty mogą być gromadzone, jak doczytałem. Zdecydowanie powinni
    to podwyższyć, bo na razie IKE to nie jest zbyt łakomy kąsek. :-)

    marekz