  • 31. Data: 2022-09-07 16:34:37
    Temat: Re: ochrona przed inwigilacją na kontach?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 7 września 2022 o 16:03:02 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    > Chyba łącznie 4 takie koperty im wrzuciłem.
    >
    > Sądzę, że mam całkiem niezłe poczucie humoru, ale jednak za słabe, aby
    > robienie idiotycznych rzeczy potrafiło mnie bawić.
    > Nawet myśl, że sami chcieli to niech sobie to porządkują i archiwizują
    > nie potrafi przytłumić poczucia znalezienia się w jakimś nieśmiesznym
    > absurdzie.
    > Wiem, że w sumie cały czas można się tu tak czuć, ale jednak czasami
    > trafia się na pewnego rodzaju szczyty.
    >
    > Od lipca US-y mają wgląd w konta. Ciekawe jakie będą tego konsekwencje

    Dokładnie tak jest niestety.
    A może być jeszcze gorzej.
    US stał się NKVD i zero protestów :( A co było z ACTA?
    Jedna nadzieja, że zatkają się gumą do żucia (tzn. to by było jakby byli IRS)
    i po prostu nie dadzą rady przetworzyć tych danych (ta samo było chyba z ACTA,
    pamiętam
    komentarz: "rząd już powinien rozpocząć rekrutację kontrolerów, docelowo 50%
    obywateli" - i nie ma się
    co śmiać, w NRDówku tyle osób było TW stasi...).
    Ludzi do roboty w US już dawno brakuje, pisiorskie "kadry" na pewno sobie
    nie poradzą z programem do analizy tych danych.
    A nawet jak znów wydadzą kupę naszej kasy na coś w rodzaju Pegasusa, to sobie
    nawet z analizą wyników nie poradzą.

    Jedno, w czym Cię nabrali, to to, że na każdy przelew musi być osobny SD-Z2.
    Bo ogólnie trzeba składać jeśli w okresie ostatnich 5 lat (licząc wstecz od dnia
    wykonania przelewu) sumarycznie przekracza się kwotę wolną od podatku - czyli te ok.
    9,6k.
    Ale na złożenie jest 6 miesięcy - więc można, powiedzmy z marginesem bezpieczeństwa,
    składać co 4 miesiące.
    W formularzu SD-Z2 jest jedno pole z wydrukowanym "darowizna pieniężna",
    ale na kolejnej stronie są puste rubryczki i można tam sobie kolejne przelewy
    wpisywać.

    Oczywiście potwierdzenia przelewu muszą być osobne dla każdego przelewu.
    W typowym banku wejdą 2 na stronę A4 - oczywiście "na waleta" - więc 4 na kartkę.

    Ćwiczyłem to po sprzedaży norki, którą kupowaliśmy na spółkę z mamą i przeoczyliśmy
    czas,
    gdy jeszcze można mnie było wpisać jako jedynego właściciela - potem to już nie była
    kasa a mieszkanie, więc jakbym miał być jedynym właścicielem to kosztowałoby nas to
    taksę u notariusza.
    Więc połowa kasy za norkę poszła na konto mamy - i potem mi to po 50k przelewała,
    bo takie miała limity dzienne w śp. db, a nie chciało nam się tego zmieniać (ja
    miałem zmieniony
    na taki składający się chyba z 20 dziewiątek, ale wymagało to kilku telefonów w obie
    strony ;).
    Specjalnie dzwoniłem do US i niespodziewanie miła pani (pozdrawiam US
    Warszawa-Mokotów ;)
    wyjaśniła mi właśnie powyższy trick.

    Jak to potem przyniosłem, to inna pani trochę kręciła nosem na wydrukowane
    potwierdzenia
    z ST db - a nie urzędnicze z pieczątką i podpisem - ale powiedziała, że może
    przejdzie,
    a że nie dzwonili, to widać przeszło.

    Hmm, ciekawe, co by US powiedział, jakby im takie SD-Z2 dać wydrukowane na drukarce
    wierszowej
    w tej formie, co to do nich XMLem idzie w e-deklaracje...

  • 32. Data: 2022-09-07 19:40:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W formularzu SD-Z2 jest jedno pole z wydrukowanym "darowizna pieniężna",
    > ale na kolejnej stronie są puste rubryczki i można tam sobie kolejne przelewy
    wpisywać.

    Za pierwszym razem zrobiłem zbiorczo bo u kogoś tak przechodziło
    systematycznie (to info chyba z tej grupy, albo z grupy p.s.p.podatki).
    Rodzice pomagali spłacać comiesięczne raty kredytu. Przez pół roku
    gromadziło się 9.6k potem było 6 miesięcy na zgłoszenie. Na koniec roku
    zgłaszane było wszystko włącznie z tym 9.6k i całość od nowa w kolejnym
    roku.
    Podobno było uzgodnione i z jakimś doradcą i z US.
    Można? Można!

    U Ciebie - częściowo zbiorczo.
    Ale te puste rubryczki nie pozwalają wpisać różnych dat dla tych
    darowizn. Więc według mnie ich użycie też opiera się na jakiejś dobrej woli.

    Ja miałem z dwu niezależnych (chyba) źródeł informację, że osobne SD-Z2
    do każdego przelewu. Do tego urzędniczka nie chciała w ogóle ze mną
    gadać zasłaniając się RODO (że to nie moje SD-Z2), a przecież to ja
    podawałem szczegółowe dane i wcale od niej nie chciałem żadnych danych -
    tylko jak to zrobić aby im pasowało i jak najmniej papieru zużyć. W
    jakimś momencie jak mówiłem, że mi chodzi o możliwości 'w ogóle' a nie w
    jakiejś konkretnej sytuacji to stwierdziła, że obrażam jej inteligencję
    bo przecież jest oczywiste że rozmawiamy o tej konkretnej sytuacji.

    Podobno daje się zauważyć różnicę w stosunku US do petentów między
    urzędami istniejącymi jeszcze od czasu komuny a tymi zorganizowanymi od
    zera potem. Mam nieszczęście podlegać pod taki stary.

> [...]
    czas,
    > gdy jeszcze można mnie było wpisać jako jedynego właściciela - potem to już nie

    Nie rozumiem o co chodzi, ale nie muszę.

    > Hmm, ciekawe, co by US powiedział, jakby im takie SD-Z2 dać wydrukowane na drukarce
    wierszowej
    > w tej formie, co to do nich XMLem idzie w e-deklaracje...

    W związku ze spadkiem notariusz chciał ode mnie i od brata akty
    małżeństwa, ale nie stare tylko aktualne. Udało się dostać w formie
    elektronicznej z podpisem cyfrowym.
    A potem notariusz wpisuje w akt notarialny, coś w stylu, że sprawdził
    podpis i wydrukował i opieczętował i sobie do dokumentacji dołączył.
    Polska cyfrowa.
    P.G.

  • 33. Data: 2022-09-07 19:44:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-09-07 o 19:40, Piotr Gałka pisze:

    > Ale te puste rubryczki nie pozwalają wpisać różnych dat dla tych
    > darowizn.

    Autopoprawka.
    Oczywiście rubryczki nie zabronią wpisać tam opisu z datą. Ale cały
    dokument ma swoją główną datę i pojawia się pewna sprzeczność na którą
    ktoś musi przymknąć oko.
    P.G.

  • 34. Data: 2022-09-07 22:15:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 7 września 2022 o 19:44:27 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
    > Autopoprawka.
    > Oczywiście rubryczki nie zabronią wpisać tam opisu z datą. Ale cały
    > dokument ma swoją główną datę i pojawia się pewna sprzeczność na którą
    > ktoś musi przymknąć oko.

    A jaka to sprzeczność?
    Zakładając, że przelewy są co miesiąc, po prostu jeden zgłaszasz po 4 miesiącach,
    drugi po 3, trzeci po 2, czwarty 1 miesiącu a piąty ew. od razu - choć na zgłoszenie
    każdej z tych darowizn masz 6 miesięcy.

    A, to była chyba ta główna data "data powstania obowiązku podatkowego"?
    No tak.
    Zdroworozsądkowo wpisujesz najwcześniejszą z tych dat.
    No ale to skarbówka ;>

  • 35. Data: 2022-09-08 07:29:25
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Wed, 7 Sep 2022 05:56:21 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Kurtałka, nażarłem się jak dziki (dziś oprócz zwykłej porcji chlebka
    > gruzińskiego i powrotu zupy była jeszcze sałatka i kalarepka) i dalej
    > nie rozumiem tych mecyi dla 2k.

    Ale wyobraź sobie, że ktoś z Twoich znajomych najzwyczajniej potrzebuje
    pożyczyć trochę pieniędzy. Przy gotówce nie ma problemu. A przy przelewach
    mogą się takowe pojawić. Gdyż jak wiadomo, o ile się nie mylę, od 1 lipca
    br. US może sprawdzać sobie konto dowolnego podatnika. I najwidoczniej
    pytający chce się na jakąś ewentualność zwyczajnie zabezpieczyć.

    > Hmm, ogólnie jak tak dalej pójdzie to 2k
    > będzie kosztować właśnie taki lunch jak mój, a nie jakieś ośmiorniczki
    > (achh, ośmiorniczki w restauracji Baba nad Bosforem oraz w Chorwacji -
    > tam miałem dwie porcje jednego dnia, najpierw w kantynie u klienta - już
    > na parkingu było czuć, że jest piątek - a potem jak opijaliśmy z kumplem
    > udana delegację) czy też wino "nie chciałbym pana ministra obrazić zbyt
    > niską ceną"...
    Jakie dobre wina poleciłbyś z tamtego regionu?

  • 36. Data: 2022-09-08 11:40:39
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 8 września 2022 o 07:29:05 UTC+2 dantes napisał(a):

> [...]
    > br. US może sprawdzać sobie konto dowolnego podatnika. I najwidoczniej
    > pytający chce się na jakąś ewentualność zwyczajnie zabezpieczyć.

    To powiedzmy rozumiem.
    Nie rozumiem robienia kłopotu z sumy rzędu 2k.
    20k to może już trochę kłopotliwe, trzymać w domu, nosić, żeby płacić zamiast kartą.
    Bo wpłata do banku też może kogoś niezdrowo zainteresować.
    Ale zainteresować też może, dlaczego nagle przestałeś płacić kartą ;>
    Historia konta to historia życia, jak w "Limes inferior".

    Ew. te 2k (bo 20k to już słabiej) można trzymać w gotówce na potrzeby przyszłych
    pożyczek ;>

    > Jakie dobre wina poleciłbyś z tamtego regionu?

    Oj, tam to każde, oczywiście poza tymi z najniższej półki.
    Nad Bosforem to nie, bo tam:
    "Lubisz Turków? -- zwrócił się Szwejk do gospodarza Palivca. -- Lubisz tych psów
    pogańskich? Prawda, że nie lubisz?"
    Ale Bałkany, Bułgaria, Grecja - tam nawet "house wine", co kosztuje 5 euro za dzbanek
    (płaci się kelnerowi do łapy ;), jest lepsze od większości tego, co można wypić w PL.
    Pewnie głównie dlatego, że wino trzeba pić przy odpowiedniej pogodzie.

    Stąd u nas popularność czystej - o dobrą też trudno, to nie jest technologia
    chałupnicza.
    Z Zagrzebia, w ramach wydawania resztki kun, przywiozłem zakupione w markecie pod
    glavnym kolodworem
    jakieś dwa ich destylackie wynalazki - rakiję dałem tacie, nie wiem, czy otworzył,
    mi została jakaś chyba brandy - przynajmniej z tego co się da po chorwacku przeczytać
    (a to katolicki
    kraj i używają ludzkiego alfabetu, nie to co Serbowie - niby tacy sami ludzie
    zupełnie a tak się przez
    te dwie rzeczy nienawidzą że hej), podpisane, że to z destylacji wina pochodzi.

  • 37. Data: 2022-09-08 13:28:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A, to była chyba ta główna data "data powstania obowiązku podatkowego"?
    > No tak.

    Poszukałem samego druku aby sprawdzić jak tam się nazywa to co ja
    określiłem jako główna data. Chodziło mi o "Datę nabycia".

    Według mnie łatwiej jest uznać, że datą powstania obowiązku dla
    wszystkich późniejszych przelewów jest data przekroczenia kwoty wolnej
    niż przyjąć, że przelewy z różnych terminów 'Nabyto" tego samego dnia.
    P.G.

  • 38. Data: 2022-09-08 17:43:15
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Utrzymanie przez przelewanie kasy?

    A dlaczego nie?

    Albo jest to dziecko, które masz obowiązek utrzymywać (nieletnie czy tam
    studiujące), i wtedy je utrzymujesz w dowolny sposób, albo dorosły
    samodzielny obywatel, i wtedy każdy prezent to darowizna, dżinsy albo
    wódka też.

> [...]
    ale papier trzeba zanieść.
    > To co, dowolna kasa to utrzymanie?
    > Również dowolna chata (na własność dziecka) i dowolna bryka?

    Uważam, że dowolna. Jak jestem milionerem, to utrzymuję dziecko wydając
    na to miliony. Oczywiście jak zawsze urząd może uważać inaczej więc dla
    ostrożności procesowej można zarejestrować jako darowiznę. :)

    MJ

  • 39. Data: 2022-09-09 13:42:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michał Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

> [...]
    > tam studiujące), i wtedy je utrzymujesz w dowolny sposób, albo dorosły
    > samodzielny obywatel, i wtedy każdy prezent to darowizna, dżinsy albo

    No tak.
    Ale tak żeby już nie było wątpliwości - czy jest gdzieś wprost napisane,
    że wydatki na utrzymanie dziecka są zwolnione od opodatkowania?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2022-09-09 19:00:38
    Od: Tomasz <n...@i...invalid>

    Krzysztof Halasa w

    > Ale tak żeby już nie było wątpliwości - czy jest gdzieś wprost napisane,
    > że wydatki na utrzymanie dziecka są zwolnione od opodatkowania?

    Ile masz lat? Jesteś niewolnikiem reżimu?

    Od 89 roku, to oficjalnie działało w drugą stronę, ale "przez 8 ostatnich
    lat..." tacy jak Ty zostali zastraszeni, i dlatego teraz zadają pytania o
    odwróconej logice -- jest pozwolenie dla obywatela...

    --
    Tomasz