eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankimbank - pjo (Fwd) Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia? :) › mbank - pjo (Fwd) Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia? :)
    From: andy_k <andyk@spamprotector_cyberspace.org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: mbank - pjo (Fwd) Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia? :)
    Date: Sat, 02 Feb 2002 11:31:39 +0100

    Ten post oryginalnie pojawil sie na ebankach.

    Ponizej przedstawiam, czesciowo streszczajac, za jego zgoda fragmenty dyskusji
    z pjo na priva. Co o tym sadzicie?
    Kto ma racje?

    A mianowicie mbank czesto nierozpoznaje numerow innych polskich bankow, np.
    ostatnio otrzymalem pismo z
    kablowki, ze zalozyli sobie nowe konto i zeby wplacac na numer:
    2910201332100060034
    Oczywiscie system mbanku stwierdzil 'ze taki bank nie istnieje' co jest
    oczywiscie nieprawda.
    Gdyby mbankowcy, rzeczywiscie chcieli sie stosowac do swojej filozofii
    dzialania
    "mBank zatrudnia zespół zaangażowanych ludzi, których najważniejszym
    zadaniem jest służyć klientom"
    to ulatwiliby zycie klientom programujac system rozpoznajacy banki w sposob
    elastyczny, tak aby uwzglednial
    panujace realia, a nie tylko teorie, a wiec rozpoznawal numery polskich bankow
    nawet jesli nie sa zgodne z NRB, a
    przynajmniej tych najwiekszych i najczesciej uzywanych, w koncu takich bankow
    nie ma az tak duzo.
    Czy to taki wielki problem nakazac maszynie pominac dwie pierwsze cyfry i
    sprawdzic 8 nastepnych nawet jesli ciag
    znakow jest krotszy niz 26 cyfr? Jesli holdowaliby swojej filozofii dzialania
    to nie powinni tego zadania uznac za zbyt
    trudne i niewarte zachodu.

    PJO jednak stwierdza, ze:

    > Wybacz, ale dopóki ja tu pracuję, będziemy przestrzegac Polskiej Normy a nie
    > tego, co sobie PKO BP na WŁASNY UŻYTEK wymyśliło.

    oraz, ze my klienci powinnismy sie zapoznac z Polskimi Normami:

    ak> A co mnie to obchodzi, ze tamten bank sie do czegos nie
    ak> stosuje, Wasz system powinien umiec rozpoznac numery
    ak> wszystkich kont w Polskich bankach.

    >Pod warunkiem, że te banki przestrzegają Polskiej Normy (żebyś sie nie
    >musiał męczyć - podaję: PN-F-01102:2000).
    >Musisz się jeszcze sporo nauczyć Andrzejku. Na początek polecam lekturę
    >biuletynów ZBP i regulaminu KIR.

    ak> dzieki za numer
    ak> normy, ale szczerze mowiac nic mnie te normy nie
    ak> obchodza, chce zeby swiezy numer konta, ktory dopiero co
    ak> dostalem od firmy byl obslugiwany w takiej formie w
    ak> jakiej mi go przedstawiono i tyle.
    ak> Jesli banki nie przestrzegaja jakis norm to zwroccie im na to
    ak> uwage, nie jest rola klienta, zeby to robil.

    >Za niewłaściwe wykonanie dyspozycji wynikające z wpisania NIEZGODNEGO Z
    >NORMĄ numeru rachunku odpowiedzialność ponosi klient, a nie bank.

    ak> Uwazam, ze PN sa dla bankow, a nie ich klientow. Z punktu widzenia klienta
    bezbledne wpisanie numeru konta z drukow jakie podaje bank czy firma jest
    poprawnym wpisaniem numeru.
    Klient dziala w dobrej wierze - jesli bank mu podaje numer konta klient ufa, ze
    jest poprawny i nie ma powodu, zeby sadzil inaczej, bo bank to instytucja
    zaufania publicznego.

    ak > > PN tez nie musze znac.

    > Oj, PN wypada, żebys znał. Ignorantia iuris nocet!

    I jeszcze pjo stwierdza, z klient powinien wiedziec, ze bank ma kilka numerow
    kont stare i nowe i zeby uzywac
    wlasnie te stare:

    > mBank to nie jasnowidze. Numer zły - uzyskaj dobry!

    ak> Jak mozna uzyskac inny numer skoro bank sie posluguje tylko i wylacznie
    ak> takim!

    > I znowu się mylisz. W PKO BP stosowane są RÓWNOLEGLE dwa (duo, zwei, two)

    ak> A co mnie to obchodzi! Co ja jasnowidz jestem? :P

    > numery. Stary (10201332-xxxx-270-11) i "nowy" (2910201332100060034). Skoro
    > ta telewizja kablowa jest na tyle prymitywna, że jej się nie chce drukowac
    > "po staremu"... Zaręczam, że jak zadzwonisz do tego oddziału i podasz
    > "nowy", to ci podadzą "stary"

    ak> No tosz kurde po to podaje sie nowy, zeby nie uzywac starego. TVK
    ak> prawdopodobnie nie wie nawet o istnieniu starego, gdyz poprzednio byli w
    ak> BIG Banku, a teraz sie przeniesli tam gdzie sie przeniesli i dostali od ak>
    razu nowy.

    Oczywiscie poradzilem sobie od razu z tym przelewem usuwajac l.k. i wstawiajac
    kreske po 8 cyfrach, ale
    zmarnowalem przy tym haslo jednorazowe i tu kolejne moje pretensje do mbanku:

    "Nie ma tez mozliwosci powrotu do formularza z wypelnionymi danymi celem jego
    korekty (usuniecia liczby
    kontrolnej), lecz trzeba wypelniac formularz calkowicie od poczatku. No i
    niepotrzebnie sie w ten sposob traci hasla
    jednorazowe - weryfikacja numeru banku powinna byc przeprowadzana przed
    podaniem hasla jednorazowego."
    oraz
    "a z kolei w przelewach wewnetrznych konto jest nierozpoznawane gdy nie ma
    liczby kontrolnej oraz gdy sie wpisze
    numer kopiujac go ze strony mbanku, czyli ze spacjami"

    Na te druga czesc pjo odpowiada tylko, ze
    "Co jest zgodne z naszym regulaminem"

    Na co ja:
    "Zgodne czy nie, jest klopotliwe dla klientow, ale widze, ze komus latwiej bylo
    regulamin zmienic niz nauczyc system
    rozpoznawania roznych form zapisu
    przelewow."

    a na pierwsza, ze
    "Weryfikację robi host, a nie serwer aplikacji."

    a przyciskany czy to sie kiedys zmieni
    "Może. O ile nie będzie pilniejszych poprawek."

    No i kto ma racje?
    Czy rzeczywiscie kazdy klient banku musi, jak twierdzi pjo, zapoznac sie PN,
    czy tez klient dzialajac w dobrej wierze,
    jesli bank mu podaje numer konta ma prawo uznac, ze jest poprawny, poniewaz