  • 1. Data: 2005-04-14 09:07:57
    Temat: mBank obniża bezpieczeństwo użytkowników
    Od: "Paweł" <g...@p...onet.pl>

    W weekend z 9 na 10 kwietnia w mBanku wymieniono system transakcyjny na nowy.
    Ale nowy nie znaczy lepszy...

    Użytkownicy, którzy do w swoich hasłach wykorzystywali znaki z pełnego zestawu
    96 znaków drukowalnych nie mogą już zalogować się do systemu
    https://www.mbank.com.pl/. System informuje o błędnych haśle. Po kilku
    niedudanych próbach logowania kanał internetowy oczywiście ulega zablokowaniu.
    Próba ponownego ustalenia hasła INNEGO niż ze znakami ze zbioru [A-Za-z0-9]
    kończy się komunikatem: "EFT0661: Podane hasło ma niewłaœciwa długoœć -
    wymagana jest długoœć od 8 do 20 znaków.", który zreszta wcale nie tłumaczy,
    dlaczego hasło nie jest akceptowane.

    Zastanawia mnie jedno: mBank informował o wymianie systemu - a owszem, ale nie
    ostrzegł użytkowników, jakie tego mogą być konsekwencje. To chyba nie jest fair
    wobec klientów?

    W obecnych czasach, gdy mówi się ciągle o podnoszeniu bezpieczeństwa systemów
    informatycznych, nadal nie wszyscy rozumieją sens tego działania, a sądząc po
    powyższym przykładzie, niektórzy traktują bezpieczeństwo, jak kosztowny
    dodatek, na którym można oszczędzić. Szkoda...

    Paweł

  • 2. Data: 2005-04-14 09:21:47
    Temat: Re: mBank obniża bezpieczeństwo użytkowników
    Od: Mariusz <m...@t...ath.cx>

    Paweł wrote:

    > W weekend z 9 na 10 kwietnia w mBanku wymieniono system transakcyjny na
    > nowy. Ale nowy nie znaczy lepszy...

    racja

> [...]
    > niewłaœciwa długoœć - wymagana jest długoœć od 8 do 20 znaków.", który
    > zreszta wcale nie tłumaczy, dlaczego hasło nie jest akceptowane.

    ta ... ale wczoraj kombinujac nad nowym haslem udalo mi sie wcisnac tam
    spacje i sie nie rzucał

    ... a mialem takie fajne hardcorowe haslo :/ generalnie uwazam takie
    obnizenie poziomu za buractwo. zaloze sie ze tzw 'programisci' mbanku nie
    mogli czegos napisac np z innymi znakami niz z zakresu [A-Za-z0-9] baza im
    sie sypala czy cos... ja bym proponowal zamiast wymieniac system
    transakcyjny na nowy wymienic programistow czy tez firme ktora to robi na
    nowych/a.

    Pozdrawiam,

    Mariusz

  • 3. Data: 2005-04-14 09:32:51
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > wymagana jest długoœć od 8 do 20 znaków.", który zreszta wcale nie tłumaczy,

    To nie do końca prawda,
    problemy są, ale tylko z niektórymi znakami
    i wygląda na to, że te zmiany nie były zamierzone.
    http://www.mbank.com.pl/cafe/forum/read.html?f=1&i=6
    95368&t=695296
    http://www.mbank.com.pl/cafe/forum/read.html?f=1&i=6
    95483&t=695296

  • 4. Data: 2005-04-14 09:52:28
    Od: "Krab" <_...@k...pl__>

    Użytkownik "Paweł" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > W weekend z 9 na 10 kwietnia w mBanku wymieniono system transakcyjny na
    nowy.
    > Ale nowy nie znaczy lepszy...

    hmm, znowu ta dbałość o podwyższenie samo-zadowolenia
    dzieki za informacje, bo na banki faktycznie nie ma co liczyc

  • 5. Data: 2005-04-14 10:10:43
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "S.T." <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > To nie do końca prawda,
    > problemy są, ale tylko z niektórymi znakami
    > i wygląda na to, że te zmiany nie były zamierzone.
    To jeszcze gorzej, nie uwazasz?
    Ciekawe kto przygotowywal zmiane i jak wygladaja tam procedury oraz audyty?

    Pozdrawiam
    LG

  • 6. Data: 2005-04-14 11:02:39
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    Lukasz Goralczyk napisał(a):

    =695368&t=695296
    =695483&t=695296

    > To jeszcze gorzej, nie uwazasz?

    I tak i nie ;-)

    > Ciekawe kto przygotowywal zmiane i jak wygladaja tam procedury oraz audyty?

    Ano ciekawe, ale pewnie tajne ...

  • 7. Data: 2005-04-14 13:24:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Thu, 14 Apr 2005 11:21:47 +0200, Mariusz
    <m...@t...ath.cx> wrote:

> [...]
    >sie sypala czy cos... ja bym proponowal zamiast wymieniac system
    >transakcyjny na nowy wymienic programistow czy tez firme ktora to robi na

    Prawdopodobnie się sypało na połaczeniu WIndows (front-end) i S/390 -
    transakcyjka. Systemy chodza z zupełnie róznymi systemami znaków
    (ASCII i EBCDIC).
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ IRC: _555, http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/Msza%202005-04

  • 8. Data: 2005-04-14 17:23:34
    Od: Marcin Jurczuk <m...@t...pl>

    On 2005-04-14, Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl> wrote:
> [...]
    >

    > Prawdopodobnie się sypało na połaczeniu WIndows (front-end) i S/390 -
    > transakcyjka. Systemy chodza z zupełnie róznymi systemami znaków
    A co to ma do rzeczy ?
    Napisanie transkodera pomiędzy różnymi standardami znaków to 10-15 min.

    Nie, nie uwierze, że _nie_ mam pojecia jak skomplikowane są takie sytemy :)
    Prawdopodonbbnie dostali nowy engine od dostawcy i w release notes było:
    - jako hasło akceptowany tylko litery i cyfry.
    I nie wnikają ..

    --
    Marcin Jurczuk, NIC-HDL: MJ1679-RIPE

  • 9. Data: 2005-04-14 17:58:35
    Od: Ralf <r...@i...bezspamu.pl>

    S.T. wrote:

    > To nie do końca prawda,
    > problemy są, ale tylko z niektórymi znakami
    > i wygląda na to, że te zmiany nie były zamierzone.

    Nawet nie chciało im sie o tym poinformować. Amatorzy. :)
    A hasło zmieniłem na identyczne prawie (z tymi samymi typami znaków),
    wiec to nie chodzi o zakres [0-9a-zA-z] ani o nieakceptowanie
    niektórych znaków specjalnych.

    Pozdrawiam
    Ralf

  • 10. Data: 2005-04-14 18:37:20
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Thu, 14 Apr 2005 17:23:34 +0000 (UTC), Marcin Jurczuk
    <m...@t...pl> wrote:

    >A co to ma do rzeczy ?
    >Napisanie transkodera pomiędzy różnymi standardami znaków to 10-15 min.

    Akurat w wypadku ASCII i EBCDIC nie jest to takie proste, bo EBCDIC ma
    mniej znaków, a do tego niektóre znaki w EBCDIC mają specjalne
    znaczenie.

> [...]
    >Prawdopodonbbnie dostali nowy engine od dostawcy i w release notes było:
    >- jako hasło akceptowany tylko litery i cyfry.

    Byc może. Jednak na translacji wiele projektów się wykładało, bo S/390
    to bardzo specyficzna platforma i wiele reguł niejako domyslnych w
    świecie maszyn uniksowych i peceteowych na S/390 po prostu nie działa.
    łacznei z tym, że klawisz uzywany jako enter na klawiaturze ma inne
    znaczenie ;)
    --
    _______/ /_ IRC: _555, http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/kropek/