  • 1. Data: 2008-10-04 16:49:28
    Temat: który kredyt lepszy - CHF pożyczka hipoteczna czy PLN konsumpcyjny
    Od: plusz <p...@g...com>

    zawsze wydawało mi się, że pożyczki zabezpieczone hipoteką, to druga
    najtańsza forma pieniądza zaraz po kredycie hipotecznym
    biorąc pod uwagę spread zaczynam się jednak zastanawiać
    przyjmijmy sytuację

    potrzebuję 48000 PLN i mam dwie oferty

    1. pożyczka zabezpieczona hipoteką w CHF na 120 miesięcy
    koszt to LIBOR CHF +2% marży , czyli 5,96%
    prowizja 1,5%

    2. pożyczka konsumpcyjna w PLN na 36 miesięcy
    oprocentowanie WIBOR + 1,5%
    prowizja 1,5%

    załóżmy, że wysokość raty nie ma dla mnie znaczenia, a liczy się koszt
    pozyskania pieniądza
    pożyczkę hipoteczną mogę spłacić wcześniej - planuję ją skonsolidować
    z kredytem mieszkaniowym

    plan spłat:
    1. rata 532 PLN x 120 rat = 63832 , koszt 15832
    koszt na rok = 1583,20 PLN

    2. rata 1506 x 36 rat = 54216, koszt 6216
    koszt / rok = 2072 PLN

    ale tutaj pojawia się dodatkowy spread, ok 13 groszy
    czyli przy kursie 2.11 i wypłacie kredytu mamy do spłaty o 6,16%
    więcej niż otrzymaliśmy
    6.16%*48000= 2956 PLN
    czyli dodatkowo rocznie ok 295 PLN, a więc koszt w CHF to 1878 PLN

    proszę o poprawkę, jeśli gdzieś popełniłem błąd
    oczywiście w CHF dochodzi jeszcze ryzyko kursowe, nawet jeśli
    wejdziemy do strefy EUR

    który kredyt jest lepszy? a może rozwiązanie alternatywne?

    --
    plusz

  • 2. Data: 2008-10-04 19:33:44
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    plusz pisze:
> [...]
    >
    > potrzebuję 48000 PLN i mam dwie oferty
    >
    > 1. pożyczka zabezpieczona hipoteką w CHF na 120 miesięcy
    > koszt to LIBOR CHF +2% marży , czyli 5,96%
    LIBOR 3M CHF wynosi aktualnie 2,86% czyli + 2% daje nam 4,86%...

    > załóżmy, że wysokość raty nie ma dla mnie znaczenia, a liczy się koszt
    > pozyskania pieniądza
    > pożyczkę hipoteczną mogę spłacić wcześniej - planuję ją skonsolidować
    > z kredytem mieszkaniowym
    im szybciej będziesz chciał spłacić zobowiązanie tym mniej opłacalne
    będzie branie kredytu w walucie, miałoby to sens, gdybyś spłacał ww.
    zgodnie z harmonogramem = 10 lat, chodzi oczywiście o koszt spreadu,
    którego nie unikniesz (prowizja nie ma znaczenia, bo jest taka sama w
    obydwu przypadkach), gdybym ja decydował to brałbym w PLN

    pozdr.
    RobertS

  • 3. Data: 2008-10-05 14:49:04
    Od: "plusz" <n...@w...plusz.totezkasuj.pl>

    > LIBOR 3M CHF wynosi aktualnie 2,86% czyli + 2% daje nam 4,86%...

    dzięki za poprawkę :)
    właśnie wydawaó mi się, że robię gdzieś błąd i za mała różnica wychodzi

    rata w CHF to będzie 505 zł zamiast 532 zł

    czyli koszt w CHF to 12600 PLN
    a więc koszt kredytu w CHF na rok 1050 PLN zamiast 2072 w złotówkach
    nawet jeśli dodam koszt spreadu, czyli 295 PLN rocznie, to i tak w CHF
    kredyt wyjdzie taniej o ponad 60%

    a zakładam, że złotówka osłabia się czasowo - a być może jeśli zabiorą nam
    EUR to będzie idealny tydzień na wzięcie kredytu

    PS. zakładam, że później je i tak oddadzą :)

    --
    plusz

  • 4. Data: 2008-10-20 11:53:52
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Nie wierzę w 5,96%, pewnie są jeszcze niepoliczone koszty dodatkowe np. obowiązkowe
    ubezpieczenenie nieruchomości, płatna wycena
    rzeczoznawcy, podwyższona marża do czasu wpisu hipoteki, opłaty za hipotekę i PCC
    itp. itd.
    JaC

    -----