  • 1. Data: 2007-02-27 19:13:05
    Temat: kredyt mieszkaniowy - umowa- pomozcie
    Od: "sibia" <s...@p...onet.pl>

    Witam,
    mam do Was prośbe pewnie standardową od ignorantów, czyli o wyjasnienie.
    Otóż, mam kredyt hipoteczny, nie minal nawet rok a mieliśmy juz podwyzszki 3
    razy, co nas przeraza. kredyt jest we frankach, a bank mowi że podnosi bo
    bank szwajcarski podnosi stopy. Zaproponiwano nam przejscie na formule mrża
    +libor lub napisanie prosby o obnizenie oprocentowania.
    Czy możecie mi prosze napisac, co sie w praktyce kryje za tym pierwszym i
    która opcje wybrac?

    dziekuje
    Wiola

  • 2. Data: 2007-02-27 19:18:34
    Temat: Re: kredyt mieszkaniowy - umowa- pomozcie
    Od: RobertS <r...@x...pl>

> [...]
    > +libor lub napisanie prosby o obnizenie oprocentowania.
    > Czy możecie mi prosze napisac, co sie w praktyce kryje za tym pierwszym i

    bank ma racje, ale nawet jezeli zmienicie na formule libor + marza to
    niewiele to pomoze, bank
    (pewnie mBank lub Multi) zamiast uznaniowo podnosic oprocentowanie
    bedzie to robil z automatu...libor dla franka caly czas rosnie i dlatego
    oprocentowanie wzrasta

    oczywiscie jezeli napiszecie o zmiane formuly oprocentowania to
    postarajcie sie, aby marza banku byla jak najnizsza - ten parametr mozna
    negocjowac

    --
    pozdr.
    RobertS

  • 3. Data: 2007-02-27 19:56:21
    Od: "sibia" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > oczywiscie jezeli napiszecie o zmiane formuly oprocentowania to
    > postarajcie sie, aby marza banku byla jak najnizsza - ten parametr mozna

    no to co mamy zrobić... sprzedac kredyt innemu bankowi? jakie szanse na
    obnizke oprocentownia?
    troszke nas podłamali i musze powiedzięc że czuje sie troszke oszukana, bo
    co prawda
    ciemna masa ze mnie jeśli chodzi o banki i kredyty, ale bylam w open
    finance, pytalam szczególowo takze doradcy kredytowego w banku przy umowie i
    z obojga tlumaczen wynikało, iż placic bedzimy stała ratę. Tymczasem tak jak
    wspomialam tzrecia podwyzszka w przeciagu 10 miesiecy, dochodzi do tego ze
    znajomi, którzy wzieli wiekszy kredyt placa mniejsza rate, przy tym samym
    okresie spłaty. Na pewno juz nie zaufam Open Finance.
    A jesli sprzedam kredyt czy jakies konsekwencje mnie czekaja?

    dziekuje za informacje

  • 4. Data: 2007-02-27 20:04:28
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    > no to co mamy zrobić... sprzedac kredyt innemu bankowi? jakie szanse na
    > obnizke oprocentownia?
    szansa na obnizke jest, ale wez pod uwage koszty zwiazane z
    przewalutowaniem (sprzedaz i kupno waluty) nie wspominajac juz o innych
    kosztach

> [...]
    > finance, pytalam szczególowo takze doradcy kredytowego w banku przy umowie i
    > z obojga tlumaczen wynikało, iż placic bedzimy stała ratę.

    kredyt we frankach i stala rata? moze jeszcze stala w zlotych?
    przeciez to niemozliwe:

    1. libor sie zmienia
    2. kurs waluty zmienia sie jeszcze czesciej (banki ustalaja go zwykle
    1-2x dziennie)

    stala rata jest mozliwa TYLKO w przypadku kredytu w złotówkach ze stałym
    oprocentowaniem, a takich kredytow hipotecznych w RP nikt nie
    udziela...jest stale oprocentowanie, ale TYLKO w euro (1 bank)

> [...]
    > znajomi, którzy wzieli wiekszy kredyt placa mniejsza rate, przy tym samym
    > okresie spłaty. Na pewno juz nie zaufam Open Finance.
    najwazniejszy błąd polega na tym, ze oprocentowanie jest okreslane przez
    bank uznaniowo, poza tym libor wzrasta wiec kredyty w walutach sa coraz
    drozsze - tak maja wszyscy kredytobiorcy

    > A jesli sprzedam kredyt czy jakies konsekwencje mnie czekaja?
    jw. koszty przewalutowania, byc moze oplata za wczesniejsza splate i
    inne koszty

    --

    pozdr.
    RobertS

  • 5. Data: 2007-02-27 20:16:24
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Tue, 27 Feb 2007 20:13:05 +0100, w <es1vre$j0g$1@sunflower.man.poznan.pl>,
    "sibia" <s...@p...onet.pl> napisał(-a):

> [...]
    > bank szwajcarski podnosi stopy. Zaproponiwano nam przejscie na formule mrża

    1. Jaki bank.
    2. W umowie jest czarno na białym napisane kiedy bank może zmienić
    (podnieść/zmniejszyć) ratę kredytu.
    3. Na grupę trzeba było pisać przed zaciągnięciem kredytu, skoro wasza wiedza
    bankowa oscyluje wokół 0 ;).

    > +libor lub napisanie prosby o obnizenie oprocentowania.
    > Czy możecie mi prosze napisac, co sie w praktyce kryje za tym pierwszym i
    > która opcje wybrac?

    Najpierw pkt 1 i 2. Bo na pkt 3 już i tak za późno...

  • 6. Data: 2007-02-27 20:20:33
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Feb 2007 20:56:21 +0100, "sibia" <s...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

> [...]
    >znajomi, którzy wzieli wiekszy kredyt placa mniejsza rate, przy tym samym
    >okresie spłaty. Na pewno juz nie zaufam Open Finance.

    Zaciągasz zobowiązanie na większą część życia i nie starasz się zrozumieć zasad
    na jakich jest ono prowadzone? Przecież w umowie/regulaminie jest napisane, że
    wysokość raty zależy od *oprocentowania* - to chyba w podstawówce już uczą. Jak
    się ono zmieni, to i rata wzrośnie/zmaleje.

    Owszem rata jest stała - ale to dotyczy jej wysokości przy niezmienionych
    warunkach (oprocentowanie; dla kredytów walutowych dochodzi kurs waluty). Jak
    chcesz mieć naprawdę stałą ratę, to szukaj kredytu o stałym oprocentowaniu - z
    tym, że dla mieszaniowych oferta jest tu raczej skromna.

    Jest też system rat malejących, gdzie część kapitałowa raty jest niezmienna, a
    część odsetkowa maleje wraz z upływem czasu. Sprawdź np. tu
    http://www.multibank.pl/dla_ciebie/kredyty_hipoteczn
    e/kalkulator/ jak to działa
    - porównaj sobie raty odsetkowe vs raty malejące i koniecznie sprawdź co się
    dzieje, gdy wpiszesz większe/mniejsze oprocentowanie.

    >A jesli sprzedam kredyt czy jakies konsekwencje mnie czekaja?

    Np. utrata ulgi odsetkowej, jeśli kredyt był zaciągnięty przed 1.01.2007 i
    korzystasz z tej ulgi.

  • 7. Data: 2007-02-27 21:00:13
    Od: "sibia" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik <r...@a...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    (podnieść/zmniejszyć) ratę kredytu.
    >3. Na grupę trzeba było pisać przed zaciągnięciem kredytu, skoro wasza
    bankowa oscyluje wokół 0 ;).

    Pzredmówca, który mi odpisal miał rację że jest to mbank. Widzisz ja
    zaufałam Open Finance, wlasnie sie usilnie zastaniawialm jak to było,
    mianowicie Pan z banku powiedział cos w tym stylu, ze to jakaś tam kapituła
    moze podjąc decyzję o zwiekszeniu raty, ale prawie nigdy (he he) tego nie
    robi:/
    pewnie, że moglam uderzyc na grupę, ale mądry Polak...a skoro mialam
    doradce....:)))) Nie wiem pewnie to moja wina, pewnie jest tak ze rata jest
    zawsze zmienna(jestem humanistką i naprawde wiedza bankowa ta jest dla mnie
    tajemna co z czym od czego zalezy), ale szokujące jest dla mnie to że tak
    dużo w tak krótkim czasie. I jako laik zadaje sobie pytanie, jak to sie
    dzieje, że inni tak nie mają...tak zle znaczy się......

    Wiola

  • 8. Data: 2007-02-27 21:11:27
    Od: "sibia" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sławomir Szyszło" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > uczą. Jak
    > się ono zmieni, to i rata wzrośnie/zmaleje.

    wybacz, ale tyle to rozumiem, jesli chcesz mi wbić szpilke to zupelnie
    niepotrzbnie, bo nie napisalam tutaj po prztyczka w nos, ale po wyjasnienie
    od osób, które się na tym znają, jak bedziesz miał problem z mojej dziedizny
    wiedzy chetnie Ci udzielę wyjasnienia. Może wyraziłam sie nieprecyzjnie,
    przy wyjasnieniach. Otóż, gdy brałam kredyt odczytałam wyjasnienia Pana, iz
    mamy oprocentowanie stałe, a w ahania raty faktycznie sie zmienia, ale na
    poziomie wahań kursy waluty. Ot, co. Tak więc lekkich wzrostów'spadków raty
    swiadomi byliśmy, a swiadomi swojej niewiedzy próbowaliśmy zgłebiś tajniki
    umowy, miedzy innymi u eksperta z firmy doradczej i za ich wskazówkami
    podazyliśmy. A jak juz wspomnialam obce mi sa calkowicie mechanizmy bankowe.

    dpozdrawiam
    Wiola

  • 9. Data: 2007-02-27 21:13:11
    Od: "Cyprian Prochot" <c...@e...pl>

    Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał w wiadomości

    > oprocentowaniem, a takich kredytow hipotecznych w RP nikt nie
    > udziela...jest stale oprocentowanie, ale TYLKO w euro (1 bank)

    z czystej ciekawosci : ktory ?

    --
    pozdrawiam
    Cyprian Prochot

  • 10. Data: 2007-02-27 21:13:30
    Od: RobertS <r...@x...pl>

> [...]
    > moze podjąc decyzję o zwiekszeniu raty, ale prawie nigdy (he he) tego nie
    bosze drogi...zabilbym za taki tekst tego doradce!

    > I jako laik zadaje sobie pytanie, jak to sie
    > dzieje, że inni tak nie mają...tak zle znaczy się......

    to nie jest tak, mBank podnosi oprocentowanie uznaniowo, a w wiekszosci
    bankow sklada sie ono z: libor 3M + marza banku

    libor w ostatnim okresie rosnie i osoby, ktore zaciagnely taki kredyt
    rowniez placa wiecej z tym, ze bank nie musi ich informowac o zmianie
    oprocentowania, gdyz jest ono zmienne

    stala wartoscia jest marza banku

    na pocieszenie: nie tylko Ty placisz wiecej, oprocentowanie rosnie
    wszystkim, ktorych koszt kredytu bazuje na liborze

    nastepnym razem zapytaj na grupie jezeli czego nie rozumiesz zanim
    podpiszesz umowe w banku

    --
    pozdr.
    RobertS