  • 11. Data: 2007-01-10 13:32:37
    Temat: Re: jak sie zapatrujecien na kredyt a wejscie EURO?
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    > oby tak było.
    > Boję się jednak, że koszty życia podskocza a zarobki nie i nie wyrobie na
    > raty dla banku.
    >
    > pozdrawiam

    koszty zycia na pewno wzrosna, gdyz sprzedawcy przerzuca koszty zwiazane
    z wprowadzeniem euro na konsumentow
    i dlatego po przyjeciu wspolnej waluty ceny rosna; nieuczciwi sprzedawcy
    wykorzystuja fakt zmiany waluty do
    nieuzasadnionego podwyzszania cen...

    niestety w ich slady nie ida pracodawcy, oni raczej dokladnie przelicza
    zarobki z pln na euro...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 12. Data: 2007-01-10 13:53:22
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 10.01.2007 Mithos <f...@a...pl> napisał/a:

    > Latwo bylo podniesc i praktycznie wszedzie gdzie sie dalo to zrobic to
    > zostalo to zrobione. Jak bedzie u nas to nikt nie wie, Polska to kraj
    > absurdu. W kazdym razie jesli kilogram ziemniakow kosztuje 60 groszy
    > (czy jakos tak), to raczej nie bedzie kosztowal 15 centow, tylko cena
    > wzrosnie do jakiejs bardziej okraglej wartosci. I tak bedzie z wieloma
    > drobnymi przedmiotami. Oczywiscie zarobki nie wzrosna, a wiec po
    > prostu stracimy.

    Zły przykład - 60gr jest tak samo okrągłe, jak 15ec. Myślę, że problem
    zaokrąglania dotyczy rzeczy, które kosztują złotówkę lub maketingowo mają
    ustawioną cenę na XXX9,99. Tylko niespecjalnie sobie wyobrażam, jak coś, co
    kosztuje złotówkę, ma kosztować cztery. Tak nie da rady. Potrafię sobie
    wyobrazić zmianę ceny na jedno euro, gdyby EUR kosztowało np. 1,20. Ale nie
    przy obecnym kursie.
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 13. Data: 2007-01-10 13:55:26
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    A jak myslicie, jaki bedzie parytet wymiany?
    Niewazne kiedy to nastąpi...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 14. Data: 2007-01-10 13:58:26
    Od: zbig <z...@p...com>

    RobertS napisał(a):
    > nieuczciwi sprzedawcy
    > wykorzystuja fakt zmiany waluty do
    > nieuzasadnionego podwyzszania cen...

    no to można kupować tylko u uczciwych ...
    (kiddin', przecież wg tak wyłożonej filozofii wszyscy sprzedawcy są
    nieuczciwi :-o)

    zk

  • 15. Data: 2007-01-10 20:40:35
    Od: Jaroslaw Berezowski <j...@p...onet.pl>

    Mithos napisał(a):
> [...]
    > wzrosnie do jakiejs bardziej okraglej wartosci. I tak bedzie z wieloma
    > drobnymi przedmiotami. Oczywiscie zarobki nie wzrosna, a wiec po prostu

    W sumie ciekawa sprawa, swiadczaca przede wszystkim o tym ze z
    konkurencja na bakier jest. Skoro de facto ceny wzrosly, to byla
    przestrzen do walczenia obnizkami. Nie bylo tego, ergo nie ma konkurencji.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 16. Data: 2007-01-11 06:52:53
    Od: "Mithos" <f...@a...pl>

    Jaroslaw Berezowski wrote:
> [...]
    > konkurencja na bakier jest. Skoro de facto ceny wzrosly, to byla
    > przestrzen do walczenia obnizkami. Nie bylo tego, ergo nie ma

    Ale wez pod uwage, iz jezeli jestes przedsiebiorca i nagle wszyscy
    Twoi dostawcy podnisoa ceny, to nijak nie mozesz ich obnizyc i musisz
    je zwiekszyc (i dodac cos od siebie, zeby przy okazji zmiany waluty
    zarobic tez cos dla siebie).

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 17. Data: 2007-01-12 23:45:14
    Od: "Olo" <a...@w...pl>

    Mimo iż ludzi skarży się że ceny po przejściu skoczyły wielokrotnie
    przeprowadzane badania pokazują że tak nie jest. Oczywiście pewne rzeczy
    zdrożały inne staniały ale tak naprawdę nie ma żadnej istotnej zmiany. Siła
    nabywcza przecietnej pensji jest taka jaka była - nic nie wskazuje na to
    żeby mieszkacy starej uni nagle zbiednieli a handlowcy się wzbogacili.

    Zresztą gdyby to była prawda i za podwyżką cen stali "chciwi" handlowcy,
    impoterzy i producenci którzy zaokrąglają ceny to oznaczało to że te branże
    odnotowały nagły, skokowy i trwały wzrost zyskowności. Tym bardziej że nie
    maja kosztów zabezpieczania się przed ryzykiem walutowym. Nic takiego jednak
    sie nie stało.

  • 18. Data: 2007-01-12 23:47:22
    Od: m...@g...com

    Mithos wrote:

> [...]
    > Twoi dostawcy podnisoa ceny, to nijak nie mozesz ich obnizyc i musisz
    > je zwiekszyc (i dodac cos od siebie, zeby przy okazji zmiany waluty

    Ale z drugiej strony, jako przedsiębiorca mający wpływy głównie z zagranicy,
    przestanę być skubany na przewalutowaniach po niewiadomo jakim kursie
    (minus prowizja), zaś moje koszty (też głownie płacone za granicę)
    przestaną być ciut droższe z powodu przewalutowania też po kursie o którym
    tylko tyle wiadomo, że jest wyższy od tego po którym są przeliczane moje
    wpływy :)

    Wychodzi jakieś 2-5% w każdą stronę, a to niemało.

    p. m.

  • 19. Data: 2007-01-13 07:51:31
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    RobertS napisał(a):

    > A jak myslicie, jaki bedzie parytet wymiany?

    Tego to sie nie da okreslic.

    > Niewazne kiedy to nastąpi...

    Zwlaszcza przy takim zalozeniu :)

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 20. Data: 2007-01-13 11:16:16
    Od: "Michał Asman" <b...@a...com.pl>

    mario napisał(a):
    > kredyt mieszkaniowy na powiedzmy 20 lat
    > Euro przecież kiedyś nas dopadnie, co wtedy?
    > Przelicza mi kredyt złotówkowy po jakims fajnym kursie, (a zarobki na
    > poziomie złotówek x nn = 1/2 euro) i wyjdzie, że wg. euro mam 2x wiecej
    > obciążenia finansowego budżetu domowego na spłate kredytu.
    >
    > Ktoś coś wie jak to jest/było w innych państwach?
    >
    > pozdrawiam

    Żeby polska spełniła wymogi wejścia do strefy EURO potrzebne są
    kursy sprzed 2000 roku, czyli kursy maja się spadać w dół, a nie
    rosnąć.

    Tak, więc kurs przy wymianie może się kształtować maksymalnie w
    granicach 3 zł za 1 Euro, czyli za 1 Frank Szwajcarskiego będziemy
    płacić 2 zł.
    Biorąc pod uwagę kursy Euro z 2001 to kurs powinien się
    kształtować w tych granicach.

    michał asman