  • 1. Data: 2009-11-16 21:05:58
    Temat: gdzie rachunek "europejski"?
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    witam
    mam taki dylemat, wybieram się na roczny objazd po Europie i
    potrzebuję takiego wirtualnego portfela, głównie do płacenia kartą i
    wyciągania przez bankomat, zasilane będzie przelewami w PLN z Polski,
    gdzie najlepiej założyć takie konto?, na jakie koszty zwracać uwagę?
    czy konto w Euro (tak będę wypłacał), czy w PLN (tak będą zasilać je
    pracodawcy), a może jakieś dwa konta i tanie przelewy (z
    przewalutowaniem) między nimi?

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2009-11-16 21:19:59
    Temat: Re: gdzie rachunek "europejski"?
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 16 Lis, 22:05, s_13 <s...@i...pl> wrote:
> [...]
    > gdzie najlepiej założyć takie konto?, na jakie koszty zwracać uwagę?
    > czy konto w Euro (tak będę wypłacał), czy w PLN (tak będą zasilać je

    jak chcesz często wypłacać małe kwoty to ROR z lokata nocną w Aliorze
    (3pln miesięcznie), do płacenia i wypłat większych kwot konto w
    Polbanku.
    (jedyna wada: będziesz mieć pewnie problem z podglądem stanu konta
    przez internet).
    Oba konta w PLN.
    Jeżeli będziesz w Niemczech to posiadanie karty Maestro z Aliora
    będzie mieć dodatkową zaletę, że jest troszkę chętniej akceptowalny,
    ale i tak w tym kraju nastawiaj się na gotówkę poza centrami miast.

  • 3. Data: 2009-11-16 21:29:16
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    s_13 pisze:
> [...]
    > czy konto w Euro (tak będę wypłacał), czy w PLN (tak będą zasilać je
    > pracodawcy), a może jakieś dwa konta i tanie przelewy (z

    Polbank - ma najlepsze kursy wymiany przy korzystaniu z karty.

    Do płacenia - karta kredytowa, najlepiej Polbank Era, a jak nie
    spełniasz warunków, to Gold (a jak nie, to inna).

    Do bankomatu - debetowa Visa, z tym że uwaga: trzeba wypłacać dużo i
    rzadko, bo jest prowizja 10zł za wypłatę (ale przy "odpowiednio" dużych
    wypłatach i tak kursy wychodzą bezkonkurencyjne).
    Alternatywnie - jeśli chcesz wypłacać mało i często, to debetówka Aliora
    lub mBanku (wszystkie zagraniczne bankomaty bez prowizji za wypłatę,
    kursy już nie tak dobre, jak w Polbanku, ale przy małych wypłatach brak
    prowizji bierze górę nad różnicą w kursie).

    --
    MiCHA

  • 4. Data: 2009-11-16 22:08:24
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Jeżeli będziesz w Niemczech to posiadanie karty  Maestro z Aliora
    > będzie mieć dodatkową zaletę, że jest troszkę chętniej akceptowalny,
    > ale i tak w tym kraju nastawiaj się na gotówkę poza centrami miast.

    o kurcze, to jeszcze trzeba się liczyć z widzimisię pani sklepowej :-)
    a gotówka, wiadomo, żywy piniądz, panie :-)...
    myślałem o dwóch kontach (PLN i EURO) z tego powodu, że wypłacać będę
    wyłącznie w euro, a wpłacać wyłącznie w złotówkach, a transfer z
    jednego na drugie robić, powiedzmy raz, dwa razy w miesiącu, czy
    lepiej takie rachunki wyjdą w jednym banku?
    druga sprawa, myślałem o banku takim "międzynarodowym", co ma oddziały
    w każdym większym mieście, w każdym kraju, ale miła pani z citi gdzie
    mam ror, uświadomiła mi, że citi w Polsce, to nie citi w Niemczech, a
    już zupełnie nie citi w USA :-) i podobno nie "obsłuże się" w oddziale
    zagranicznym...
    no i jeszcze jest trzecia możliwość ominięcia kosztów przewalutowania:
    wystawiać rachunki pracodawcom w Euro :-), ale czy tak można, tzn. czy
    podpisując umowy o dzieło (z tego wyłącznie żyję, tzn. nie z
    podpisywania, ale z pracy na ich podstawie :-)), nie mam obowiązku
    określania stawki (ceny usługi) w PLN... nie wiem...

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2009-11-16 22:20:19
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    s_13 pisze:

> [...]
    > jednego na drugie robić, powiedzmy raz, dwa razy w miesiącu, czy
    > lepiej takie rachunki wyjdą w jednym banku?

    Nie ma większego znaczenia czy to będzie jeden bank, czy dwa różne.
    Rachunek eurowy powinieneś mieć w banku, który:
    - daje kartę debetową rozliczaną w euro bezpośrednio z rachunku
    prowadzonego w euro
    - ma dobry kurs sprzedaży euro

    Generalnie - spełnienie pierwszego warunku nie powinno być trudne, a
    drugi... no cóż zależy co to dla Ciebie znaczy "dobry kurs". W każdym
    razie płacąc kartą Polbanku, rozliczaną w *złotówkach*, wyjdziesz na tym
    znacznie lepiej. Naprawdę.

    --
    MiCHA