  • 1. Data: 2006-05-19 09:46:27
    Temat: Zaginiony czek
    Od: "Marcin Laskowski" <l...@i...pl>

    Witam!

    Potrzebuje porady od osoby obeznanej w czekach.

    Sytacja jest taka: Ze Stanów szedł sobie do mnie czek. Wszystko wskazuje
    na to, że coś mu się po drodze stało... Pewnie poczta zgubiła, ukradła,
    zjadła albo sam nie wiem co.

    Co w takiej sytacji można zrobić? Poprosić o wystawienie nowego i
    anulowanie starego? Jest coś takiego możliwe, przy założeniu, że nikt tego
    mojego czeku nie zrealizował?

    Czy czek nie realizowny przez jakiś dłuższy okres czasu traci ważność, a
    wystawca dostaje o takim zdażeniu informację? I wtedy mam poprosić o
    powtórne wystawienie?

    Czy może mam się pogodzić ze stratą pieniędzy (trochę ponad 300 USD)?

    pozdrawiam
    Marcin Laskowski

  • 2. Data: 2006-05-19 11:08:40
    Temat: Re: Zaginiony czek
    Od: robbi <r...@n...frompoznan.com>

    Marcin Laskowski napisał(a):
> [...]
    >
    > Sytacja jest taka: Ze Stanów szedł sobie do mnie czek. Wszystko wskazuje
    > na to, że coś mu się po drodze stało... Pewnie poczta zgubiła, ukradła,

    Po pierwsze zwroc sie do wystawcy czeku o jego anulowanie w banku.
    Po drugie - jesli nie byl to czek imienny (a skoro mowisz o mozliwej
    stracie tej kwoty to zakladam ze byl na okaziciela) jest to zlamanie
    Swiatowej Konwecji Pocztowej -
    art.25 pkt 5
    "5. Zabrania się umieszczania monet, banknotów, waluty lub jakichkolwiek
    walorów płatnych na okaziciela, czeków podróżnych, platyny, złota lub
    srebra, przetworzonych lub nie, kamieni szlachetnych, klejnotów i innych
    przedmiotów wartościowych:
    5. 1 w przesyłkach listowych bez podanej wartości; jednakże, jeśli
    przepisy kraju nadania i kraju przeznaczenia na to pozwalają, to takie
    przedmioty mogą być przesyłane w zamkniętej kopercie jako przesyłki
    polecone;
    5. 2. w paczkach bez podanej wartości wymienianych między dwoma krajami,
    które przyjmują deklarację wartości; ponadto, każda administracja ma
    prawo zakazać umieszczania złota w sztabkach w przesyłkach z lub bez
    podanej wartości, pochodzących z jej terytorium lub przeznaczonych na
    jej terytorium albo przesyłanych w tranzycie przez jej terytorium; może
    ona ograniczyć rzeczywistą wartość takich przesyłek."

    W USA wyslanie czeku poczta jest akcpetowalny - w Europie nie.

    Nie lepiej puscic to przelewem??

    pzdr
    robbi

  • 3. Data: 2006-05-19 11:34:46
    Od: "PBKR" <S...@S...pl>

    > Nie lepiej puscic to przelewem??

    ze stanów ?? :-)

    oni czegos takiego prawie nie znają i nie robią, a jak juz to pewnie bank
    nadawcy by chciał ze 30 usd

    czy sie Samoobronie to podoba czy nie, to w bankowości jesteśmy 100 lat
    PRZED resztą świata
    (w każdym razie w przelewach napewno)

  • 4. Data: 2006-05-19 12:26:34
    Od: "Marcin" <m...@m...pl>

    Nie wiem jak z czekami z USA, ale doastaje czeki na ING Bank Śląski

    Czek jest ważny tylko 10 dni i jest imienny, tzn. tylko osoba, której dane
    są wypisane na czeku może go zrealizować (weryfikacja jest na podstawie
    dowodu osobistego)

  • 5. Data: 2006-05-19 12:49:54
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <e4kdlp$gb2$1@nemesis.news.tpi.pl>,
    m...@m...pl says...
> [...]
    > są wypisane na czeku może go zrealizować (weryfikacja jest na podstawie

    W Stanach czek jest wazny do momentu jego realizacji (lub anulowania).
    Chyba w polskim prawie bankowym jest zapisane ze czeki wystawione w
    POLSCE sa wazne maz 10 dni .... chyba tez jest zapis o czekach
    miedzynarodowych (tak mi chodzi po glowie 3 miesiace)

    AP

  • 6. Data: 2006-05-21 11:19:37
    Od: "Dawidek ||gazeta pl" <c...@i...tlen.pl>

    Użytkownik "AP" <c...@e...dyndns.org> napisał w wiadomości
    l.net...
> [...]
    > POLSCE sa wazne maz 10 dni .... chyba tez jest zapis o czekach
    > miedzynarodowych (tak mi chodzi po glowie 3 miesiace)

    Z tego co pamietam 90 dni jesli wystawiony w Europie i 180 poza Europą

    Dawidek

  • 7. Data: 2006-05-21 11:38:35
    Od: "kjvirtual" <k...@g...com>

> [...]
    > POLSCE sa wazne maz 10 dni .... chyba tez jest zapis o czekach
    > miedzynarodowych (tak mi chodzi po glowie 3 miesiace)

    Czek wystawiony w USA jest wazny 6 miesiecy od daty wystawienia na czeku.

  • 8. Data: 2006-05-22 06:35:52
    Od: "Marcin Laskowski" <l...@i...pl>

    Dnia 19-05-2006 o 13:08:40 robbi <r...@n...frompoznan.com> napisał:

    > Po drugie - jesli nie byl to czek imienny (a skoro mowisz o mozliwej
    > stracie tej kwoty to zakladam ze byl na okaziciela) jest to zlamanie
    > Swiatowej Konwecji Pocztowej -

    O! A to ciekawe! To był czek imienny. Wcześniej już kląłem na tych
    amerykańców, że wysyłają te czeki zwykłym listem. Przeczuwałem, że prędzej
    lub później tak to się skończy. Masz może gdzieś po ręką link do tej
    konwncji pocztowej po angielsku?

    > W USA wyslanie czeku poczta jest akcpetowalny - w Europie nie.
    >
    > Nie lepiej puscic to przelewem??

    No pewnie, że lepiej. Tyle że to czek z dużej firmy wysyłającej sporo
    takich czeków i wątpię czy dla mnie jednego będą robić wyjątek.

    pzdr
    Marcin Laskowski

  • 9. Data: 2006-05-22 07:55:18
    Od: robbi <r...@n...frompoznan.com>

    Marcin Laskowski napisał(a):

> [...]
    > amerykańców, że wysyłają te czeki zwykłym listem. Przeczuwałem, że
    > prędzej lub później tak to się skończy. Masz może gdzieś po ręką link do

    po Angielsku to nie ale jak ktos chce to znjadzie sporo po polsku :)
    http://glinki.com/?l=taceuz

    pzdr
    robbi