  • 1. Data: 2003-06-26 13:13:48
    Temat: Zaczyna normalnieć - nieuczciwi na czarne listy !!!
    Od: "Marcin Ozdzinski" <m...@W...simplusnet.pl>

    Nie wiem czy już wcześniej nie było:
    http://polityka.onet.pl/artykul.asp?DB=162&ITEM=1123
    553&MP=1

  • 2. Data: 2003-06-26 14:51:10
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Marcin Ozdzinski wrote:
    || Nie wiem czy już wcześniej nie było:
    || http://polityka.onet.pl/artykul.asp?DB=162&ITEM=1123
    553&MP=1

    "Narzeka również Tomasz Trabuć, rzecznik Provident Polska, firmy
    udzielającej pożyczek gotówkowych za pośrednictwem telefonu. - W 2001 r.
    odsetek złych długów wyniósł 7,5 proc., w zeszłym wzrósł do 9,2 proc. "

    Komu jak komu, ale im mimo tego się chyba opłaca ;)

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 3. Data: 2003-06-27 07:25:19
    Od: "tatko1971" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>
    napisał w wiadomości news:bdf15g$1d7o$1@foka.acn.pl...

    > "Narzeka również Tomasz Trabuć, rzecznik Provident Polska, firmy
    > udzielającej pożyczek gotówkowych za pośrednictwem telefonu. - W 2001 r.
    > odsetek złych długów wyniósł 7,5 proc., w zeszłym wzrósł do 9,2 proc. "

    Przy tak diabelskim oprocentowaniu (i łatwości uzyskaniu pożyczki) tylko
    9,2%, kłania się skuteczny sposób zbierania rat.

  • 4. Data: 2003-06-27 11:17:06
    Od: "macio" <m...@a...net>

    Użytkownik "Marcin Ozdzinski" <m...@W...simplusnet.pl> napisał w
    wiadomości news:bderid$b9i$1@news.mch.sbs.de...
    > Nie wiem czy już wcześniej nie było:
    > http://polityka.onet.pl/artykul.asp?DB=162&ITEM=1123
    553&MP=1

    Nooo, .... normalniejemy do tego stopnia, że nawet w TV podawali jak to z
    powodu błędu bankowego kobiecina trafiła na czarna liste i zostały jej
    zablokowane mozliwości korzystania z pożyczek i kredytów we wszystkich
    bankach.
    Nie wiem czy już to odkrecili ale kobiecina była w prawdziwej rozpaczy, bo
    podobno odkręcenie takiej pomyłki nie jest takie proste jak umieszczenie
    człeka na liście (sic!).
    Zanim wpadniemy w euforie jak to nasz kraj NORMALNIEJE, poczekajmy jeszcze z
    rok i zobaczymy co z tego wyniknie. Ja osobiście, po pomysłach z Policją
    Skarbową i jej uprawnieniami (taki GROM połączony z KGB), pomysłach (zresztą
    obowiązujących już w świetle prawa) związanych ze zobowiązaniem nawet sieci
    osiedlowych do postawienia stanowisk nasłuchu i zapisu przesyłek
    e-mail'owych bez nakazu sądowego (to w ramach demokracji) jak i pomysłach
    związanych zeznaniami majatkowymi (to był dopiero pomysł - wyceniać obrazek
    na ścianie żeby przypadkiem nie wpaść na oszustwie na 1000 PLN) - nie bardzo
    wierzę w coś co wymyślili wybrańcy narodu czyli posłowie i senatorowie tego
    biednego kraju.
    Poczekam z opiniami jeszcze jakiś czas ....

    macio
    -------------
    ** Jeżeli jeszcze nie zwariowałeś,
    to znaczy, że jesteś niedoinformowany. **

  • 5. Data: 2003-06-27 11:56:50
    Od: "Marcin Ozdzinski" <m...@W...simplusnet.pl>

> [...]
    > podobno odkręcenie takiej pomyłki nie jest takie proste jak umieszczenie
    Ale firmy prowadzące takie bazy BĘDĄ karane za podawanie błędnych
    informacji.Więc zastanowią się zanim wpiszą Cię na listę.
    W przeciwieństwie do BIK.

  • 6. Data: 2003-06-28 10:46:13
    Od: No Name <v...@w...pl>

    > Przy tak diabelskim oprocentowaniu (i łatwości uzyskaniu pożyczki) tylko
    > 9,2%, kłania się skuteczny sposób zbierania rat.

    Nie wiem jak ma Provident, ale "firmy" udzielające kredytów
    "małoeleganckich" wliczają w koszty (w oprocentowanie) wysoką
    nieściągalność (zakłada się 20-30%).

    Nazywanie nieuczciwym kogoś, kto nie zapłacił za prąd, bo go wyjebali z
    roboty jest nadużyciem. ("wyjebać" - zwolnić kogoś bez wcześniejszej
    zapowiedzi, nagle - informacja dla tych, którzy nie znają języka
    establishmentu).
    Nieuczciwy to jest np. członek zarządu spółki skarbu państwa, który
    działając łącznie i w porozumieniu tworzy nowy podmiot prawa handlowego
    w celu np. jednokrotnej realizacji wybranej operacji gospodarczej i
    zamierzonego niezapłacenia wybranym dostawcom/podwykonawcom.
    Pracownicy oszukanego nie dostają wypłaty albo idą na kuronia i nie
    płacą rachunków. Kto tu nieuczciwy?
    Trudno mówić o nieuczciwości, gdy podpisuje się cyrograf na dwa lata
    (vide GSM) - ponieważ nie da się wszystkiego przewidzieć - podmiot prawa
    handlowego ma na taką okoliczność instytucję upadłości. Co ma zwykły
    misiek? Odium oszusta i komornika.

    Pzdr: Dogbert

  • 7. Data: 2003-06-28 11:46:24
    Od: "Kamil Jonca (newsy)" <k...@p...onet.pl>

    No Name wrote:

    [ciach dość sensownie]

> [...]
    > (vide GSM) - ponieważ nie da się wszystkiego przewidzieć - podmiot prawa
    > handlowego ma na taką okoliczność instytucję upadłości. Co ma zwykły

    Ale tu bredzisz. Nikt nie broni kupić telefonu poza promocją i podpisać
    samą umowę na czas nieokreślony. Do tego jeszce pre-paidy. Sorry
    winnetou. W perspektywie 2 lat też trzeba szacować ryzyko wystąpienia
    pewnych rzeczy.
    KJ

    --
    JID: k...@c...pl
    Matryca: OK (na razie)

  • 8. Data: 2003-06-29 18:13:53
    Od: No Name <v...@w...pl>

> [...]
    > samą umowę na czas nieokreślony. Do tego jeszce pre-paidy. Sorry
    > winnetou. W perspektywie 2 lat też trzeba szacować ryzyko wystąpienia

    Jeżeli ktoś nabywa telefon podpisując cyrograf, a potem np. za kilka-
    kilkanaście miesięcy nie może za niego płacić, bo np. nie zapłacono jego
    firmie czy jemu samemu, to nie można mówić o oszustwie i nieuczciwości,
    ponieważ nieuczciwość i oszustwo zakładają zamiar np. niezapłacenia -
    jest to inna kwalifikacja niż brak środków wynikły z niepowodzenia,
    wynikłego z normalnego ryzyka biznesowego.

    Oszustem jest ktoś, kto np. zawiera umowę ze świadomością braku środków
    (także w przyszłości) - więc możliwości wywiązania się z niej. Nie jest
    nieuczciwym ktoś, komu brak środków wynikł z okoliczności od niego
    niezależnych i/lub trudnych do przewidzenia.

    Nie dziwię się, że masz trudność z odróżnianiem nieuczciwości i
    niemożności regulowania zobowiązań, ponieważ trudnośc taką mają również
    osoby prominentne, chociażby na stanowiskach prokuratorów.

    Przez analogię: złodziej to ten, co kradnie, nie ten, kto został skazany
    prawomocnym wyrokiem sądu.

    Jak mniemam próbujesz w zawoalowany sposób bronić dostawców usług
    wszelakich, w tym udzielaczy kredytów: ilość tzw. kredytów zagrożonych
    świadczy o wadliwej kwalifikacji kredytobiorców - trudno bowiem nie
    przyjąć, że instytucja finansowa (w odróżnieniu od misia-szaraka) nie
    dysponuje metodologią, wiedzą, narzędziami etc. wynikającymi w prostej
    linii z zawodowego charakteru jej działań.

    Idąc dalej tym tokiem rozumowania można założyć, że istniała świadomość
    celowego niedoinformowania kredytobiorców co do istotnych parametrów
    zawieranych umów.

    Należy przyjąć, że znaczna część obywateli jest legalistami, tzn.
    traktuje taką instytucję jak bank, jak swego rodzaju urząd (co wynika
    także z historycznych uwarunkowań) - spodziewa się więc, że oferta
    będzie obopólnie korzystna i że nie musi wczytywać się "w to co napisano
    małymi literami".

    Konkludując należy przyjąć, że oszustem może być nie tylko osoba
    fizyczna/prawna lecz przedsiębiorstwo parabankowe, czy wręcz sam bank.
    Rzecz w tym, że bank dysponuje lepszymi narzędziami (i pieniędzmi) by
    swych praw dochodzić - misio-szaraczek raczej nie - ile znasz legalnych,
    aktualnych i wiarygodnych list firm - oszustów?

    Pzdr: Dogbert

  • 9. Data: 2003-06-30 16:21:30
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "No Name" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest to inna kwalifikacja niż brak środków wynikły z niepowodzenia,
    > wynikłego z normalnego ryzyka biznesowego.

    Założenie bezwzględne, które zbagatelizowałeś w wypowiedzi
    poprzednika: nikt _nie_musi_ mieć telefonu komórkowego. Co najwyżej może
    chcieć. Założenie drugie, równie bezwzględne, choć nie wyartykułowane:
    nikt za darmo nic nie dostaje. Operator sieci "udziela kredytu" na zakup
    telefonu, sprzedając go po cenie promocyjnej. Abonent zobowiązuje się
    "spłacać raty" pozostając abonentem przez zastrzeżony w umowie czas. Bez
    przymusu, bez obowiązku, z własnej dobrej woli (która czasem jest
    wynikiem małpiego rozumu, ale to indywidualna sprawa każdej mał...,
    ooops, każdego człowieka). Czy uważasz, że każdy kredytobiorca, którego
    sytuacja materialna nagle znacznie się pogorszyła bez jego zgody, woli i
    możliwości przewidzenia takiej sytuacji, ma prawo zignorować umowę
    kredytu i nie spłacać kredytu? A dlaczego uważasz, że abonent z
    cyrografem ma prawo olać operatora, zatrzymać telefon i zaprzestać
    płacić abonament? Dobrowolna _dwustronna_ umowa przestaje go w tym
    momencie obowiązywać, bo tak mu źle,, tak mu źle, tak mu szaro?

> [...]
    > nieuczciwym ktoś, komu brak środków wynikł z okoliczności od niego
    > niezależnych i/lub trudnych do przewidzenia.

    Jeśli jednak przy uczciwej dozie dobrej woli mógł przewidzieć, że w
    okresie zastrzeżonym w umowie znajdzie się w trudnej sytuacji (bo np.
    jego zakład pracy chyli się ku upadkowi lub wręcz jest w stanie
    upadłości), a więc że prawdopodobnie będzie mógł dotrzymać warunków
    umowy, to nie dałbym złamanego frosza za jego uczciwość.

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 10. Data: 2003-06-30 19:20:00
    Od: No Name <v...@w...pl>

    > Założenie bezwzględne, które zbagatelizowałeś w wypowiedzi
    > poprzednika: nikt _nie_musi_ mieć telefonu komórkowego.

    Nie mogłem go zbagatelizować, bo to pewnik, nie założenie.
    W kategoriach bezwzględnych nikt niczegi nie musi mieć, robić, etc.

    > Co najwyżej może chcieć. Założenie drugie, równie bezwzględne, choć nie
    wyartykułowane:
    > nikt za darmo nic nie dostaje.

    Założenie to łatwo obalić, o ile nie zastąpi się go innym: nie ma nic za
    darmo; nie zawsze jednak płaci ten, kto korzysta/używa. Dobrym
    przykładem jest wliczanie w koszty płacących - strat z tytułu tych, co
    nie płacą.

> [...]
    > sytuacja materialna nagle znacznie się pogorszyła bez jego zgody, woli i
    > możliwości przewidzenia takiej sytuacji, ma prawo zignorować umowę

    Absolutnie nie. Ani zignorować, ani nie spłacać. Przez analogię: osobie
    prawnej przysługuje dobrodziejstwo układu/upadłości, jeżeli
    doprowadzenie do stanu niewypłacalności było niezawinione. O
    oszustwie/nieuczciwości (do tego odnosi się mój post) można mówić w
    sytuacji zawinienia, a ta nie zawsze ma miejsce.

> [...]
    > płacić abonament? Dobrowolna _dwustronna_ umowa przestaje go w tym
    > momencie obowiązywać, bo tak mu źle,, tak mu źle, tak mu szaro?

    Ja tak nie uważam, podobnie jak nie uważam, że z faktu nieolewania
    operatora i dalszego obowiązywania umowy wyniknie natychmiastowe
    pojawienie się środków.

> [...]
    > upadłości), a więc że prawdopodobnie będzie mógł dotrzymać warunków
    > umowy, to nie dałbym złamanego grosza za jego uczciwość.

    No i o to chodziło - jeżeli kogoś wywalili właśnie z roboty, nie ma
    kasy, a ma akurat przysłowiową złotówke na komórkę, to podpisując
    cyrograf oszukuje co najmniej sam siebie.

    W przypadku osoby prawnej za coś analogicznego można trafić do pierdla.
    To, czy ktoś "mógł przewidzieć" jest bardzo ocenne.

    Listę nieuczciwych "misiów" już mamy, a nowe będziemy mieć. A lista firm
    nieuczciwych?
    Czy mam założyć, że jak firma/bank a nie osoba prywatna, to uczciwa?

    Pzdr: Dogbert