  • 1. Data: 2009-02-24 09:19:49
    Temat: Wyższe marże dla hipotecznych?
    Od: Piotr <P...@f...pl>

    http://gospodarka.gazeta.pl/firma/1,31560,6311271,Zn
    ikajace_tanie_kredyty.html

    Szczególnie polecam rozdział "Hipoteczne też zagrożone?"

    Pewnie na początku będzie to dotyczyło klientów z górki walutowej - lata
    tego roku. Z wcześniejszych okresów część kredytobiorców pewnie będzie
    się ratowała nowym operatem szacunkowym i modliła, aby wyszło powyżej
    zadłużenia... tym niemniej może na rynku pojawić duża podaż mieszkań
    ludzi, którzy nie będzie stać na płacenie/z windykacji itp. Co
    spowoduje, że ceny spadną jeszcze bardziej i coraz więcej klientów
    wpadnie w kłopoty i tak spirala się nakręci...

    Piotr

  • 2. Data: 2009-02-24 10:08:24
    Temat: Re: Wyższe marże dla hipotecznych?
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Piotr" <P...@f...pl> napisał w wiadomości
    http://gospodarka.gazeta.pl/firma/1,31560,6311271,Zn
    ikajace_tanie_kredyty.html

    > powoduje, że ceny spadną jeszcze bardziej i coraz więcej klientów wpadnie
    > w kłopoty i tak spirala się nakręci...

    A banki zostaną z masą nieruchomości, których nikt nie będzie kupował, bo
    większość ludzi nie będzie miała kasy nawet na przecenione o 30% mieszkania.
    Kredyty będą, jak dziś mało dostępne i nieatrakcyjne dla przeciętniaków.
    Mieszkania kupi najwyżej mały procent społeczeństwa, który dusił kasę w
    skarpecie i odkładał na lepsze czasu. A reszta? Banki zostaną na lodzie z
    pustostanami zamiast kasy. Tak oto same złapią się za własny ogon :-/

    Pozdrawiam
    Emka

  • 3. Data: 2009-02-24 10:11:59
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Emka" <e...@o...eu> napisał w wiadomości

    > skarpecie i odkładał na lepsze czasu. A reszta? Banki zostaną na lodzie z
    > pustostanami zamiast kasy. Tak oto same złapią się za własny ogon :-/

    Banki dadzą sobie radę.

    marekz

  • 4. Data: 2009-02-24 10:12:46
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Emka" <e...@o...eu> writes:

    > Banki zostaną na lodzie z pustostanami zamiast kasy.

    Nie z pustostanami, bo u nas jest bardzo trudno kogos wyeksmitowac.
    Mam nadzieje, ze banki o tym wiedza, i jesli ktos regularnie splaca
    raty, to nie beda sie nad nim znecac, ze hipoteka za malo warta. Na
    wymowieniu umowy przez bank straca wszyscy, bo nikt od banku domu z
    lokatorem nie kupi.

    MJ

  • 5. Data: 2009-02-24 10:21:32
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> wrote in message

> [...]
    > raty, to nie beda sie nad nim znecac, ze hipoteka za malo warta. Na
    > wymowieniu umowy przez bank straca wszyscy, bo nikt od banku domu z

    no chyba ze banki zaczną budować slamsy...

  • 6. Data: 2009-02-24 10:29:37
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "MarekZ" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Banki dadzą sobie radę.

    Nie wątpię, poproszą o pomoc rząd, a ten się zgodzi mamiąc społeczeństwo, że
    nie ma innego wyjścia.
    Tym sposobem prywatne instytucje finansowe zasponsorowane zostaną przez
    nas - podatników.
    Ale to i tak byłby mały pryszcz.

    Tak w ogóle to polecam http://urbas.blog.onet.pl/.
    Ostrzegam - dla osób o mocnych nerwach ;-)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 7. Data: 2009-02-24 10:36:46
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > że nie ma innego wyjścia.
    > Tym sposobem prywatne instytucje finansowe zasponsorowane zostaną przez

    Ale ja nie to miałem na myśli, ja miałem na myśli, żedadzą sobbie radę z
    tymi "pustostanami", z którymi jak piszeszmiały zostać na lodzie.

    Jeśli taka akcja się rozpocznie, to banki prawdopodobnie utworzą spółki
    zależne, które zajmą się zaadoptowaniem najgorszych z przejętych lokali na
    mieszkania socjalne, albo wręcz wybudują te mieszkania z jakiejś "dykty" i
    tam przekwaterują kredytobiorców albo skupią jakieś ruiny z rynku z mienia
    powojskowego i takich tam.

    Najlepsze z przejętych od niewypłacalnych kredytobiorców mieszkań trafią na
    rynek (niekoniecznie wolny). :)

    marekz

  • 8. Data: 2009-02-24 10:38:23
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]

    > że nie ma innego wyjścia.
    > Tym sposobem prywatne instytucje finansowe zasponsorowane zostaną przez

    Ale ja nie to miałem na myśli, ja miałem na myśli, że dadzą sobie radę z

  • 9. Data: 2009-02-24 10:53:42
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    > Jeśli taka akcja się rozpocznie, to banki prawdopodobnie utworzą spółki
    > zależne, które zajmą się zaadoptowaniem najgorszych z przejętych lokali na
    > mieszkania socjalne,

    Aha, a kto będzie za to płacił i z czego? Znaczy się za tę adaptację, a
    potem za użytkowanie?

    > albo wręcz wybudują te mieszkania z jakiejś "dykty" i tam przekwaterują
    > kredytobiorców albo skupią jakieś ruiny z rynku z mienia powojskowego i
    > takich tam.

    Za co? Przypominam, że banki wychodzić będą z poziomu strat, więc uważasz,
    że miałby jeszcze ładować kasę w takie "inwestycje"?

    > Najlepsze z przejętych od niewypłacalnych kredytobiorców mieszkań trafią
    > na rynek (niekoniecznie wolny). :)

    Kto je kupi i za co, tak by opłacało się to bankom?
    (Z)biednieje całe społeczeństwo, a nie tylko kredytobiorcy.
    Spektakularnie nie (z)biednieją jedynie pojedyncze grupy społeczne, ale one
    już mają swoje apartementy.
    Poza tym przecież "po kosztach" banki nie będą tych lokali sprzedawać, bo w
    jakim celu?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 10. Data: 2009-02-24 11:05:37
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > Aha, a kto będzie za to płacił i z czego? Znaczy się za tę adaptację, a
    > potem za użytkowanie?

    No za adaptację (która zapewne często nie będzie potrzebna) naturalnie
    banki, poprzez te spółki zależne, które potem nawet mogą sobie zbankrutować.
    No a za użytkowanie to lokatorzy,nie spodziewałbym się aby w te lokale
    zastępcze ktośinwestował. :)

    Chyba nie masz wątpliwości, że opłacalne jest zainwestowanie 20 tys zł w
    adaptację (np. podział lokalu na dwa mniejsze, malowanie czy coś w tym
    rodzaju) w celu uwolnienia innego lokalu o znacznie większej wartości.

    > Za co? Przypominam, że banki wychodzić będą z poziomu strat, więc uważasz,
    > że miałby jeszcze ładować kasę w takie "inwestycje"?

    Taki scenariusz uważam za skrajnie mało prawdopodobny, ale patrząc czysto
    finansowo to on jak najbardziej ma sens. Przynajmniej ja tu nie widzę braku
    sensu.

    > Kto je kupi i za co, tak by opłacało się to bankom?

    Np. ja za gotówkę? I dziesiatki tysięcy innych ludzi, niekoniecznie z pl? :>

    > (Z)biednieje całe społeczeństwo, a nie tylko kredytobiorcy.
    > Spektakularnie nie (z)biednieją jedynie pojedyncze grupy społeczne, ale
    > one już mają swoje apartementy.

    Nieprawda, ja nie mam. :-) I za 10k/m2 nie zamierzam mieć. Ale za 5 czemu
    nie. :-D

    > Poza tym przecież "po kosztach" banki nie będą tych lokali sprzedawać, bo
    > w jakim celu?

    W takim celu żeby odzyskać zamrożone w nich środki i móc nimi obracać oraz
    na nich zarabiać. Celem banku nie jest zarobienie na nieruchomości, tylko
    właśnie sprzedanie jej po koszcie, aby znowu móc zarabiać na obrocie
    pieniądza.

    marekz