  • 1. Data: 2008-11-06 19:59:51
    Temat: Witam Grupę z powrotem, tym razem z innej części świata
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Witam Grupę po dłuższej nieobecności. Nareszcie bowiem dało mi się założyć
    internet w moim nowym miejscu. Po przeprowadzce jestem już nie w UK, a w...
    Gruzji. Tak że będę pisał również o miejscowym systemie bankowym - ma parę
    bardzo ciekawych rozwiązań.

    A jeszcze się podzielę, że przed momentem Citek zwolnił mnie dożywotnio z
    opłaty za kartę (za kartę dodatkową też) - kiedy powiedziałem, że mnie przez
    rok nie będzie w kraju.

    Pozdrawiam z Gruzji,
    k.

  • 2. Data: 2008-11-06 20:04:32
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "kashmiri" <n...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > internet w moim nowym miejscu. Po przeprowadzce jestem już nie w UK, a
    > w... Gruzji. Tak że będę pisał również o miejscowym systemie bankowym - ma

    Wow, moja znajoma częsrto jeździ do Gruzji! Będzie co porównywać!

    > A jeszcze się podzielę, że przed momentem Citek zwolnił mnie dożywotnio z
    > opłaty za kartę (za kartę dodatkową też) - kiedy powiedziałem, że mnie
    > przez rok nie będzie w kraju.

    Hehehe, mieli nadzieję na transakcje zagraniczne po tych ich kursach z
    giga-spreadem.

    marekz

  • 3. Data: 2008-11-06 21:11:21
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > UK, a w... Gruzji. Tak że będę pisał również o miejscowym systemie
    > bankowym - ma parę bardzo ciekawych rozwiązań.

    koniecznie załóż sobie konto w jakimś lokalnym banku ;-)
    i napisz jak było!

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 4. Data: 2008-11-07 12:04:04
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Uważaj na Ruskich, marionetka Miedwiediew ostatnio wygłosił, że takim jak Ty to
    matiuszka rassija jaja będzie [...]
    ;-)
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2008-11-07 17:33:17
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    "RobertS" <b...@x...pl> wrote in message

    > koniecznie załóż sobie konto w jakimś lokalnym banku ;-)
    > i napisz jak było!

    Już założone, zwykłe bezpłatne konto bieżące w największym tutejszym banku
    Bank of Georgia. Używam od 6 tygodni. Ciekawostki:

    1. konto jest w trzech walutach (GEL-USD-EUR) - ale jest to *jeden*
    rachunek, z jednym numerem konta itd.
    Jak oni to robią? Otóż do każdej transakcji wychodzącej można wybrać walutę:
    - przy przelewach - nie trzeba tłumaczyć.
    - przy transakcjach karcianych:
    - - jeżeli karta jest podpięta to konta w GEL, to nie ma problemu,
    rozliczenie następuje w tej walucie.
    - - jeżeli karta jest podpięta do konta w USD, jak moja, choć sklep/bankomat
    obciąża w GEL, to bank raz na dobę, w nocy, rozlicza transakcje z
    poprzedniego dnia pobierając równowartość z "konta" w USD.
    - - z kontem w EUR nie eksperymentowałem.
    Transakcje przychodzące są pokazywane w tej walucie, w której przyszły (wraz
    z równowartością w pozostałych walutach).

    2. Konta oszczędnościowe: standardowe konto oszczędnościowe, ze swobodnym
    dostępem do pieniędzy, jest w USD oprocentowane 7% w skali roku. Nie mogłem
    uwierzyć: w Polsce rzadko który bank daje 1%. To odzwierciedla chyba
    dynamikę gospodarki i zapotrzebowanie banków na walutę (pewnie na
    kredytowanie importu do kraju, który nie produkuje niemal nic).

    3. Bankomaty są na każdym rogu, zagęszczenie tych maszyn jest niesamowite,
    często jeden bankomat co 20-30 metrów na przestrzeni kilometrów. Nie są
    bezpłatne - pobranie GEL kosztuje 0.02%, pobranie USD (tak, każdy bankomat
    ma taką opcję!) - skandaliczne 2%.

    4. Karty są zwykłe na podpis, albo chipowe na PIN, ale podpis jest wymagany
    zawsze (nawet jeśli wprowadziło się PIN). Nie zdarzyło mi się, żeby kasjer
    sprawdzał zgodność podpisu z kartą - zawsze oddają kartę natychmiast po
    przejechaniu przez czytnik.

    5. Transakcje karciane rozliczają się zwykle w 1-3 dni.

    6. W bankomatach chyba nie ma limitów kart debetowych. W każdym razie 1000
    USD wychodzi z maszyny bez problemu. Nawet za jednym razem (w maszynach są
    banknoty 100$). W ogóle bankomaty tutejsze zawierają całą gamę banknotów,
    nieraz od 5 GEL (~10 zł) aż do 50 GEL i od 10 USD do 100 USD.

    7. Podoba mi się system płacenia rachunków online: www.ipay.ge. Dowolny
    rachunek (tel., internet, komóra, prąd, gaz, woda itd itd) - wpisuje się na
    tej stronie numer klienta (nr tel. itd.), klika "pobierz", system
    natychmiast sprawdza wysokość rachunku. Potem można ewentualnie wpisać numer
    karty, datę ważności i "hasło" (każda karta gruzińska ma specjalne hasło),
    żeby od ręki zapłacić rachunek. Czyli wygoda prawie jak z Direct Debit (to
    tutaj nie istnieje w takim sensie, jak my to rozumiemy).

    Ceny są jak w Polsce, tylko wyrażone w GEL. Czyli (prawie) wszystko jest dwa
    razy droższe...

    Pozdrawiam,
    k.

  • 6. Data: 2008-11-07 17:34:20
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    " 666" <u...@w...eu> wrote in message news:gf1aog$a7t$1@news.wp.pl...
    > Uważaj na Ruskich, marionetka Miedwiediew ostatnio wygłosił, że takim jak
    > Ty to matiuszka rassija jaja będzie [...]
    > ;-)
    > JaC

    No niby tak, chociaż co Miedwiediew kichnie, to tutejszy prezydent w pory
    robi...
    k.