  • 61. Data: 2008-08-18 09:25:38
    Temat: Re: Tyle na temat paskow i pinow.
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 18 Aug 2008 01:53:40 -0700, kl1 napisał(a):

    > zaraz zaraz bo sie pogubiłem...
    > Najpierw napisałeś:
    > "Przepraszam, jak czytam ustawę to widzę, że to bank powinien udowodnić
    > coś przeciwnego. A nie ma czegoś takiego jak domniemanie użycia pina. "

    Bo nie ma domniemania użycia pina. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy
    "Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym udostępnił
    kartę płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny." Jest zatem przepis,
    który mówi, że w przypadku *udostępnienia* karty lub *ujawnienia* pinu
    odpowiedzialność ponosi posiadacz karty.

    Druga sprawa to transakcje wykonanie przy pomocy niezastrzeżonej karty,
    ale znów z pewnymi obostrzenami (pozwoliłem je sobie potłuścić poniżej)
    (ust. 2 -- cytuję poniżej).

    > Potem witek napisał:
    > "dobrze czytasz.
    > Tylko, że bank powołuje sie na regulamin, ze uzycie pinu zwalnia go od
    > odpowiedzialnosci i pileczka jest po stronie klienta. "
    >
    > Więc ja dodałem, że w regulaminie nie ma czegoś takiego.

    Bo w regulaminie nic takiego być nie może. Witek napisał o próbach
    odwrócenia zależności, czyli sytuacji, w której bank próbuje wprowadzić
    domniemanie, iż skoro doszło do wykorzystania pina, to doszło do jego
    ujawnienia.
    Ale tego nie ma w regulaminie -- bo by być takich rzeczy tam nie mogło.

    Ja zaś twierdzę, że takie domniemanie nie jest możliwe, bo za każdym
    razem ciężar dowodu obciąża tego, kto coś uważa. To bank ma *udowodnić*,
    że doszło do ujawnienia pinu. Zależność 'skoro użyto pinu to go
    ujawniono' to imho za mało.

    > Ostatecznie tego zapisu, że użycie pinu zwalnia bank/sklep/ (kogokolwiek
    > innego niż użytkownik karty) masz szukać w regulaminach czy w ustawie?

    Kluczowa jest treść art. 28:

    "Art. 28. 1. Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym
    udostępnił kartę płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny.
    2. O ile umowa nie przewiduje inaczej, posiadacza obciążają operacje
    dokonane z użyciem utraconej karty płatniczej do czasu zgłoszenia wydawcy
    jej utraty, do kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro.
    Ograniczenie to nie dotyczy operacji, do których doszło z winy posiadacza
    lub użytkownika, a w szczególności gdy nie dopełnił on obowiązków
    określonych w art. 16 ust. 1 lub w art. 27 ust. 1. *Posiadacza nie
    obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej karty płatniczej, jeżeli
    ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego wykonania zobowiązania
    przez wydawcę lub akceptanta*. Postanowienia umowne mniej korzystne dla
    posiadacza są nieważne.
    (...)
    4. Posiadacza obciążają operacje dokonane po zgłoszeniu, o którym mowa w
    art. 22, jeżeli doszło do nich z winy umyślnej jego lub użytkownika.
    Postanowienia umowy o kartę płatniczą mniej korzystne dla posiadacza są
    nieważne.
    5. Posiadacza nie obciążają operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli
    karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i
    elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego
    własnoręcznego podpisu na dokumencie obciążeniowym. Użycie kodu
    identyfikacyjnego nie wystarcza do obciążenia posiadacza zakwestionowaną
    przez niego operacją, chyba że został złożony bezpieczny podpis
    elektroniczny (...)
    6. O ile umowa o kartę płatniczą przewiduje taką możliwość, posiadacza
    obciążają operacje dokonane na odległość, mimo iż karta płatnicza została
    wykorzystana bez fizycznego przedstawienia.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 62. Data: 2008-08-18 10:40:43
    Od: otrov <o...@w...pl>

    Olgierd pisze:
    > *Posiadacza nie obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej karty
    > płatniczej, jeżeli ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego
    > wykonania zobowiązania przez wydawcę lub akceptanta*

    Fajnie, ale bank będzie się bronił w sądzie, że on wykonał należycie
    zobowiązanie - został podany prawidłowy PIN więc zaakceptował
    transakcję. Co najwyżej będzie próbował zwalić na Akceptanta jeśli ma
    np. w regulaminie obowiązek sprawdzania tożsamości.

    No ale przypuśćmy, że i bank i akceptant (bo nie miał obowiązku
    weryfikacji tożsamości po wpisaniu poprawnego PINu przez klienta)
    wykonali należycie zobowiązanie.

    Jak wówczas za pomocą tego zapisu wyciągniesz swoje pieniądze z banku?
    Ja tego jakoś nie widzę :-(

    o.

  • 63. Data: 2008-08-18 11:07:28
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 18 Aug 2008 12:40:43 +0200, otrov napisał(a):

    > Jak wówczas za pomocą tego zapisu wyciągniesz swoje pieniądze z banku?
    > Ja tego jakoś nie widzę :-(

    Nie wiem jak. Ale widzę, że warto się zawsze postarać o kartę ze
    zdjęciem ;-)

  • 64. Data: 2008-08-18 13:55:10
    Od: Marx <M...@n...com>

    Olgierd pisze:

    > Nie wiem jak. Ale widzę, że warto się zawsze postarać o kartę ze
    > zdjęciem ;-)
    w ING mozna sobie podpiac wlasna grafike do karty
    warunek: nie moze byc zadne zdjecie czlowieka....
    Marx

  • 65. Data: 2008-08-18 14:00:27
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 18 Aug 2008 15:55:10 +0200, Marx napisał(a):

    > w ING mozna sobie podpiac wlasna grafike do karty warunek: nie moze byc
    > zadne zdjecie czlowieka....

    No to raczej nędza, bo tylko moja własna gęba mnie ratuje jakby ;-)

  • 66. Data: 2008-08-18 17:00:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Olgierd wrote:

> [...]
    > odwrócenia zależności, czyli sytuacji, w której bank próbuje wprowadzić
    > domniemanie, iż skoro doszło do wykorzystania pina, to doszło do jego

    Ale banki tak właśnie robią nagminnie.
    Odpowiadają, że PIN jest znany tylko posiadaczowi karty, więc skoro
    doszło do transakcji z pinem, to znaczy, że posiadacz go ujawnił.

    I nawet nie próbują niczego dowodzić. Po prostu bezczelnie piszą, że
    reklamacji nie uznają i stawiają kropkę na końcu.
    Teraz szarpać się musi klient, bo pozostała mu tylko droga sądowa, a nie
    wszystkich stać i nie kazdemu sie chce.

  • 67. Data: 2008-08-18 21:18:09
    Od: k...@o...pl

    On 18 Sie, 19:00, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Ale banki tak właśnie robią nagminnie.
    > Odpowiadają, że PIN jest znany tylko posiadaczowi karty, więc skoro
    > doszło do transakcji z pinem, to znaczy, że posiadacz go ujawnił.
    W takim razie ktos powinien sie juz tym dawno zainteresowac..skoro
    banki nagminnie łamią prawo...

  • 68. Data: 2008-08-18 21:38:22
    Od: "Piotr Karski" <p...@b...pl>

    <k...@o...pl>
    f.googlegroups.com

    > W takim razie ktos powinien sie juz tym dawno zainteresowac..skoro
    > banki nagminnie łamią prawo...

    UOKiK i KNF - chyba.

  • 69. Data: 2008-08-19 00:40:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    otrov <o...@w...pl> writes:

> [...]
    > wykonali należycie zobowiązanie.
    >
    > Jak wówczas za pomocą tego zapisu wyciągniesz swoje pieniądze z banku?

    Ja tez nie, 150 euro zostanie :-(

    Ale tu nie chodzi chyba tylko o 150 euro (w przypadku utraty karty)?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 70. Data: 2008-08-19 05:08:56
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Bartosz 'xbartx' Nowakowski pisze:

    > Ale co, że wydał w sklepie cykiernioczo-monopolowym 15k i podał PIN czyli
    > znaczy, że jest ok?

    Gdy kupowalem czesc rowerowe na Slowacji ze 3 lata temu za 2,1 tys zł
    karta kredytowa, to Citi uprzejmie zadzwonil po 30 minutach spytac czy
    to ja.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/