  • 1. Data: 2015-06-19 19:32:54
    Temat: Szybkie (1-2 dni) zabezpieczenie oszczędności
    Od: jj <p...@w...pl>

    Mamy w Grecji sytuację, że ludzie pospieszyli do bankomatów wyciągać pieniądze w
    obawie, że niedługo im zablokują środki (lub mocno ograniczą dostęp).

    Załóżmy hipotetycznie, że w PL zachodzi obawa krachu na złotówce (nie rozważam
    sytuacji totalnego krachu systemu, zakładam, że dolar/euro/frank szwajcarski będą się
    miały mniej więcej dobrze).

    Powiedzmy że podejrzewamy, że za dzień-dwa nastąpi ograniczenie wypłat z bankomatów
    do 1000zl dziennie i chcemy uratować nasze uciułane 50-200 tys zl. Jakie widzicie
    sposoby na wytransferowanie kasy w miarę bezpieczne miejsce, gdzie nie sięgnie
    miłościwie nam panujący rząd?

    Jakie widzę opcje:
    - bankomaty - póki działają i jesteśmy w stanie podnieść sobie limity wypłat. Jednak
    nawet jak sobie w serwisie transakcyjnym ustawimy wysoki limit to chyba bankomaty
    mają swoje wewnętrzne limity. Po wypłacie zamiana na dolary/euro/franki
    - paypal - nie wiem czy większą kasę można sobie przerzucić? Do tej pory wrzucałem
    tam niewielkie kwoty (100-200zł). Kasa na paypalu chyba jest z automatu
    przewalutowywana na jakąś "normalną" walutę?
    - bitcoin - problem jest taki, że w sytuacji jakiegoś krachu bitcoin poszybuje do
    nieba i ucieczkę w bitcoina trzebaby zrobić przed wybuchem paniki :)

    Jakieś inne sugestie?
    JJ

  • 2. Data: 2015-06-19 19:38:09
    Temat: Re: Szybkie (1-2 dni) zabezpieczenie oszczędności
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-06-15 o 19:32, jj pisze:
> [...]
    > poszybuje do nieba i ucieczkę w bitcoina trzebaby zrobić przed
    > wybuchem paniki :) Jakieś inne sugestie?

    BitCoin, albo inna wirtualna waluta, wydają mi się najsensowniejszym
    rozwiązaniem.

  • 3. Data: 2015-06-22 10:50:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jj" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >rozważam sytuacji totalnego krachu systemu, zakładam, że
    >dolar/euro/frank szwajcarski będą się miały mniej więcej dobrze).

    Nie wiem czy slusznie, zlotowka jest dosc bezpieczna. Oczywiscie moze
    nagle kurs spasc.
    No i jak wszyscy beda chcieli miec gotowke w domu, to banki
    blyskawicznie padna ... no, nie tyle padna, co trzeba bedzie
    ograniczyc wyplaty :-)

> [...]
    >uciułane 50-200 tys zl. Jakie widzicie sposoby na wytransferowanie
    >kasy w miarę bezpieczne miejsce, gdzie nie sięgnie miłościwie nam

    Wsiadasz w samochod, otwierasz konto za Odra, zlecasz przelew
    walutowy.

    Ale ... zazwyczaj sa jakies limity, transakcji, wiec nie tak szybko
    przerzucic 200k bez wizyty w oddziale.

> [...]
    >wypłat. Jednak nawet jak sobie w serwisie transakcyjnym ustawimy
    >wysoki limit to chyba bankomaty mają swoje wewnętrzne limity. Po

    teraz mozna od razu w euro wyplacac. Ale ... dla wszystkich nie
    starczy :-)

    >- bitcoin - problem jest taki, że w sytuacji jakiegoś krachu bitcoin
    >poszybuje do nieba i ucieczkę w bitcoina trzebaby zrobić przed
    >wybuchem paniki :)

    Ja tam mysle ze odwrotnie - bitcoin poleci na pysk.

    Dywersyfikacja - euro, franki, dolary, jeny, kupie :-)

    Zainwestowac w rope i zloto tez mozna by :-)

    J.

  • 4. Data: 2015-06-22 12:28:52
    Od: jj <p...@w...pl>

    > Ja tam mysle ze odwrotnie - bitcoin poleci na pysk.
    Jak ostatnio była chryja na Cyprze, to bitcoin poszedł pionowo do góry

    > Zainwestowac w rope i zloto tez mozna by :-)
    Ale co - benzynę kupować i trzymać w beczce w garażu? W sumie za komuny się tak
    robiło, ale z innych powodów :)

  • 5. Data: 2015-06-22 12:42:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jj" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Jak ostatnio była chryja na Cyprze, to bitcoin poszedł pionowo do
    >góry

    Cypr maly, za bitcoinem nie stoi nic, rownie dobrze moze spasc na pysk
    i nikt slowa pocieszenia nie powie :-)

    >Ale co - benzynę kupować i trzymać w beczce w garażu? W sumie za
    >komuny się tak robiło, ale z innych powodów :)

    Nie, kontrakt terminowy na gieldzie ... amerykanskiej, albo
    londynskiej :-)

    J.

  • 6. Data: 2015-06-22 12:52:44
    Od: jj <p...@w...pl>

    > Nie, kontrakt terminowy na gieldzie ... amerykanskiej, albo
    > londynskiej :-)

    Myslisz, ze da rade zalozyc konto z dostepem do instrumentow gieldowych w USA/Anglii
    mieszkając w PL?

  • 7. Data: 2015-06-22 17:04:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "jj" b...@g...co

    : Mamy w Grecji

    Nie jest tak, że u nas będzie podobnie do Węgier, nie do Grecji?
    Pytam tylko. Nie mam kredytów we frankach. Mnie nurtuje/gniecie
    problem ZUSu i wymiaru [nie]sprawiedliwości. Ale wiara w Boga
    każe mi żyć nadzieją, iż jeśli Polacy nie posprzątają swych
    sądów -- uczynią to Rosjanie, Niemcy lub inni pomocnicy. ;)
    (oczywiście uczynią to w swoim języku/stylu)

    Ja nie mam kredytów we frankach, bo -- bałem się kursowania
    i nie miałem pieniędzy na kredyty. ;) Gdybym miał pieniądze,
    wziąłbym kredyt w plnach, nie we frankach, chyba, że
    zarabiałbym franki.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2015-06-23 21:57:15
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    W dniu 2015-06-19 o 19:32, jj pisze:

> [...]
    Jednak nawet jak sobie w serwisie transakcyjnym ustawimy wysoki limit to chyba

    Limit na pojedynczą wypłatę to, w zależności od typu bankomatu, ok. 2000
    do max. 4000PLN. Wypłacenie wspomnianych 200kPLN to przynajmniej
    kilkadziesiąt transakcji i prawdopodobnie konieczność ogołocenia nawet
    kilku bankomatów. Na szybko może być to niewykonalne, zwłaszcza że w
    sytuacji kryzysowej inni będą próbowali zrobić to samo.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2015-06-23 22:55:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "jj" b...@g...co

    : Jakieś inne sugestie?

    Nasz Dobrodziej wprowadza banknoty o nominale 500 pln.
    I chyba ;) celem jest rezerwa papierowa. ;) [czyli
    oszczędność na czynszach związanych ze składowaniem
    makulatury na czarną godzinę; dolce idą w górę, Grecja
    idzie do Rosji, PO idzie do diabła, panny idą za mąż,
    ale dokąd może iść złotówka?... i czy doczekamy chwili,
    w której złotówka pójdzie do lamusa, ustępując miejsca
    euro?... już widzę oczami wyobraźni płacenie za truskawki
    nowymi banknotami...]

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2015-06-29 16:29:22
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    jj napisał(a) :
> [...]
    nieba i ucieczkę w bitcoina trzebaby zrobić przed wybuchem paniki :)

    Dziś banki greckie wprowadziły dzienny limit wypłat do 60E na kartę
    (nie dotyczy kart banków zagranicznych).
    No i tu masz podobne gwarancje bezpieczeństwa swoich pieniędzy. Jak
    coś rypnie, to sobie możesz z karty zrobić grzebyk.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600