  • 1. Data: 2003-07-17 10:17:40
    Temat: wyplata z bankomatu "nieuprawniona"
    Od: marek <f...@f...pl>

    Witam serdecznie chcialbym poszukac u was rady na nastepujace zdarzenie

    W Polsce mozna spotkac trzy rodzaje bankomatów:

    1. Wykonuje jedna operacje, zwraca karte aby wykonac nastepna operacje
    nalezy ponownie wlozyc karte i podac PIN
    2. Wykonuje operacje, nie zwraca karty zadaje pytanie czy wykonac
    nastepna operacje . Jezeli tak nalezy ponownie podac PIN
    3. Wykonuje operacje, nie zwraca karty, zadaje pytanie czy wykonac
    nastepna operacje. Jezeli tak to ja wykonuje bez ponownego podawania
    PIN-u itd.

    Zona kolegi mial nieszczescie skorzystac z bankomatu wymienionego w
    punkcie 3 i po wyplacie pieniedzy nie zabrala karty. Co bylo dalej
    wiadomo przyszedl nastepny klient i wykonal 5 operacji wyplacajac max
    gotówki jaki sie dalo.
    Sprawa oczywiscie jest zgoszona Policji maja nawet jakies nagrania z
    bankomatu ale sami policjanci nie daja duzych szanas na odzyskanie kasy.

    Mam w zwiazku z tym pytanie czy istnieja w Polsce jakies przepisy, które
    okreslaly by jak bankomaty powinny wykonywac operacje moze jakies normy
    albo chociaz zalecenia NBP.

    Czy macie jakies pomysly jak spróbowac odzyskac utracone pieniadze (2600z?).

    Karta byla maestro Citibanku, a bankomat nalezal do sieci Millenium

    pzdr

  • 2. Data: 2003-07-17 10:27:27
    Temat: Re: wyplata z bankomatu "nieuprawniona"
    Od: "Pawel - sklep.pko.pl" <b...@u...pko.pl>

> [...]
    > 3. Wykonuje operacje, nie zwraca karty, zadaje pytanie czy wykonac
    > nastepna operacje. Jezeli tak to ja wykonuje bez ponownego podawania

    swoja droga to jeszcze nie spotkalem takiego z pnkt 3

    sprawa o tyle ciekawa ze regulaminy zazwyczaj zastrzegaja ze potwierdzenie
    transakcji kodem PIN jest równoznaczne z podpisem, natomiast w takiej
    sytuacji moznaby smialo stwierdzic ze
    wyciagniecie kilka razy kwot z bankomatu to kilka róznych transakcji
    i potwierdzona PINem zostala tylko 1-sza transakcja - reszta jest
    nieautoryzowana przez uzytkownika

  • 3. Data: 2003-07-17 10:33:08
    Od: "Maciek Kycler" <m...@p...onet.pl>

    > swoja droga to jeszcze nie spotkalem takiego z pnkt 3

    Wydaje mi się, że np. bankomaty Pekao działają właśnie w ten sposób.
    Kilkakrotnie najpierw sprawdzałem saldo, a potem (bez podania ponownie PIN)
    wypłacałem gotówkę.

    MaciejK

  • 4. Data: 2003-07-17 10:42:22
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik Maciek Kycler napisał:

    > Wydaje mi się, że np. bankomaty Pekao działają właśnie w ten sposób.
    > Kilkakrotnie najpierw sprawdzałem saldo, a potem (bez podania ponownie PIN)
    > wypłacałem gotówkę.
    >
    > MaciejK

    Zaraz zaraz ... (wiem, taka wielka bakteria)

    Bo OIDP jak wklepuje się PIN to jest on w klawiaturze szyfrowany
    __chwilowym__ kluczem który do każdej transakcji jest inny. A 5 wypłat
    to 5 róznych transakcji = 5 różnych autoryzacji.

    A jak jest taki bankomat to chyba oznacza że PIN jest gdzieś w nim
    statycznie trzymany w formie niezakodowanej? Brzydko...

    Łukasz

  • 5. Data: 2003-07-17 10:44:37
    Od: "Robert Wicik" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek Kycler" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi się, że np. bankomaty Pekao działają właśnie w ten sposób.
    > Kilkakrotnie najpierw sprawdzałem saldo, a potem (bez podania ponownie
    PIN)
    > wypłacałem gotówkę.

    Jednak słusznie robią benkomaty np. PKO BP lub Euronetu, które bez zabrania
    karty nie oddają gotówki.

    Pozdraiwam
    Robert Wicik

  • 6. Data: 2003-07-17 10:48:20
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Pawel - sklep.pko.pl <b...@u...pko.pl> wrote:

    > swoja droga to jeszcze nie spotkalem takiego z pnkt 3

    To mało widziałeś. Wszystkie bankomaty Millenium, które widziałem do tej
    pory tak miały.

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 7. Data: 2003-07-17 10:54:37
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    W KB dzialaja tez taka samo.

  • 8. Data: 2003-07-17 10:55:49
    Od: "Lopez" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wicik" <N...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bf5ukh$jn4$1@news.onet.pl...

    > Jednak słusznie robią benkomaty np. PKO BP lub Euronetu, które bez
    zabrania
    > karty nie oddają gotówki.

    Zebys sie nie zdziwil. Bankomaty Euronetu po wsadzeniu karty VE Millennium
    zmieniaja sie nie do poznania :-)
    To znaczy zachowuja sie jak te w oddzialach Millennium.

    Pzdrwm.

    --
    Lopez de Bytom en Silesia

  • 9. Data: 2003-07-17 11:01:01
    Od: "Grzegorz Niedzwiecki" <n...@a...sggw.waw(wytnij-to).pl>

    W przypadku Millennium tak było i jest i według mnie nie jest potrzebne
    wklepanie PINu kilka razy skoro karta siedzi w środku. Nie wiem jak
    można zapomnieć o wyjęciu karty? Chociaż kiedyś wsadziłem kredytówkę
    zamiast debetówki.

  • 10. Data: 2003-07-17 11:08:45
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Użytkownik "Grzegorz Niedzwiecki" <n...@a...sggw.waw(wytnij-to).pl>
    napisał w wiadomości news:bf5vnh$g7s$1@pippin.warman.nask.pl...

> [...]
    > wklepanie PINu kilka razy skoro karta siedzi w środku. Nie wiem jak
    > można zapomnieć o wyjęciu karty? Chociaż kiedyś wsadziłem kredytówkę
    Mozna zapomniec - to przeciez ludzkie. A tobie nie zdarza sie zapomniec o
    czyms czasem? "Pan nieomylny"? bez przesady.