  • Data: 2005-01-13 23:49:37
    Temat: Re: wizzair - ponownie
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-to.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wojciech Nawara napisał(a):

    > 2. Potwierdzone są w inteligo i mBanku, które to banki klientowi
    > prezentują w jakiej walucie, w jakim kraju i w jakiej wysokości dokonano
    > transakcji (nie tyle zaksięgowania - bo te musi siłą rzeczy być z PLN,
    > ale prócz tego podaje dane nt samej transakcji).

    I to praktycznie rozwiewa wątpliwości co do tego, w jakiej walucie
    obciążana jest karta. A czy Wizz dostaje od swojego banku na konto
    złotówki, czy forinty, to już kwestia umowy z centrum autoryzacyjnym i
    bankiem. Ważne, że Wizz nie kłamie, bo przecież transakcja JEST w PLN.

    > Wizzair obciąża w PLN. Ale bank traktuje transakcję jako zagramaniczną.
    > Skoro tak ją traktuje - MUSI zgodnie z zacytowanym własnym regulaminem -
    > przeliczyć ją przez USD (to robi VISA), a później na PLN (to już robi
    > bank).

    Nie tyle bank ją musi przewalutować, co po prostu dostaje od Visy
    transakcje do rozliczenia, której dane są następujące: transakcja na 200
    PLN, do zapłaty: 65 USD - co jest zgodne z podpisaną przez bank umową z
    organizacją płatniczą (skoro transakcja przychodzi z zagranicy, to
    walutą rozliczeniową jest USD, choćby transakcja była wykonana w wonach
    czy dinarach, czy też w złotówkach - to nikogo nie interesuje), i
    oczywiście jest zgodne z regulaminem. Co w tym wszystkim jest dziwnego?

    > Ale skąd. Obciążenie w PLN. Transakcja zagraniczna. I teraz już
    > regulamin banku (może durny - ale jednak obowiązujący regulamin) wymaga
    > przewalutowania przez USD - w innym wypadku bank złamie zapisy umowy.

    Chyba nie ma innej możliwości, jak rozliczyć taką transakcję przez USD,
    skoro sam rozliczając się z VISĄ musi zapłacić w dolarach.

    Aha, ktoś przytoczył jeszcze przykład z Multi, gdzie transakcję
    rozliczono w ten sposób:
    Kwota w walucie oryginalnej
    -306,00 PLN
    Kwota w walucie rozliczeniowej
    -76,89 EUR
    Kwota obciążenia PLN
    306,00 PLN

    IMHO ma tu miejsce tego samego typu błąd, co przy rozliczaniu wypłat
    Euro z bankomatu w Polsce: system Multibanku rozpoznaje "zagraniczność"
    transakcji po polu "waluta": tam, gdzie jest PLN traktuje jako
    transakcje krajowe i księguje wartość z kolumny "kwota w walucie
    oryginalnej" (bo jasnym jest, że skoro transakcja jest krajowa, to nie
    ma sensu "liczyć" kwoty w walucie rozliczeniowej - tylko że wcześniej
    pojawia się błąd w założeniu/algorytmie rozpoznawania transakcji
    krajowej). Dlatego karty Multibanku mogą być obciążane w kwocie równej
    kwocie transakcji (ZAGRANICZNEJ!). Nie mam teraz siły czytać regulaminu
    Multibanku, ale kiedyś go przejrzę na tę okoliczność ;-)

    Inaczej (poprawnie) zachowuje się system Inteligo: transakcja
    zagraniczna to taka, która przyszła do rozliczenia z zagranicy (w
    systemie musi być taka informacja). Rzecz jasna jej wartość to kwota w
    walucie rozliczeniowej (bo takim kosztem obciążany jest w rozliczeniach
    z Visą bank - z dokładnością oczywiście do opłat zgodnych z umową, o
    których nic nie wiemy). Klient płaci więc równowartość w PLNach po
    kursie banku. Proste. I zgodne z regulaminem.

    Wiem, to wszystko dywagacje, ale wydaje mi się, że wysoce prawdopodobne :-)

    --
    Marek