  • 1. Data: 2007-03-19 15:56:33
    Temat: przelew - za duża kwota
    Od: "Pawel Sobczak" <q...@g...com>

    Cześć,
    dostałem dzisiaj przelew z uczelni opisany w tytule jako stypendium.
    Sęk w tym, że stypendium za podane miesiące było już wcześniej
    wysłane, a także kwota jest ok. 3x wyższa niż zwykle.
    Przelew jest skierowany do mnie - to nie jest pomyłka tylko numeru
    konta, dlatego postanowiłem tutaj napisać (znalezione w google i
    archiwum wyniki dotyczyły przelewów, które docelowo miały trafić do
    innych osób)
    Czy taką dodatkową kwotę mogę zatrzymać dla siebie, jeśli została już
    zaksięgowana?
    pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2007-03-19 16:44:41
    Temat: Re: przelew - za duża kwota
    Od: Robert <k...@g...pl>

    > Przelew jest skierowany do mnie - to nie jest pomyłka tylko numeru
    Chcesz miec problemy z uczelnia? Wyjasnij to i juz. Dziekanat/Rektorat
    czy jakias jednostka finansowa uzgodni z toba co robic.

    Robert

  • 3. Data: 2007-03-19 17:04:07
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    Czy taką dodatkową kwotę mogę zatrzymać dla siebie, jeśli została już
    zaksięgowana?

    Jeżeli się nie należy to nie. Nazywa sie to bezpodstawne wzbogacenie. Wpisz
    w google i zobaczysz jakie są konsekwencje.

    Darek

  • 4. Data: 2007-03-19 17:21:38
    Od: "jst" <l...@W...pl>

    > Jeżeli się nie należy to nie. Nazywa sie to bezpodstawne wzbogacenie.
    > Wpisz w google i zobaczysz jakie są konsekwencje.

    Odbiorca przelewu nie musi wiedzieć ile mu się nalezy - nie udowodnisz że
    sie bezpodstawnie wzbogacił.

    pzdr
    j.

  • 5. Data: 2007-03-19 17:40:13
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    19 Mar 2007 08:56:33 -0700, w
    <1...@l...googlegroups.c
    om>, "Pawel Sobczak"
    <q...@g...com> napisał(-a):

    > Czy taką dodatkową kwotę mogę zatrzymać dla siebie, jeśli została już
    > zaksięgowana?

    Oczywiście, że możesz -- ale pod pewnymi konsekwencjami.
    Jeżeli to stypendium jest nienależne, to czeka ciebie proces o nienależne
    wzbogacenie się (polecam archiwum).
    Dodatkowo pewnie uczelnia pewnie nałoży sankcje dyscyplinarne (jeżeli nie
    zgodzisz się z nimi, możesz od nich odwołać się do uczelni, potem do sądu, po
    kolei przegrywając :) ).

  • 6. Data: 2007-03-19 17:49:25
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Mon, 19 Mar 2007 18:21:38 +0100, w <etmgr7$6jl$1@inews.gazeta.pl>, "jst"
    <l...@W...pl> napisał(-a):

    > Odbiorca przelewu nie musi wiedzieć ile mu się nalezy - nie udowodnisz że
    > sie bezpodstawnie wzbogacił.

    ROTFL. Przecież sam napisał, że to pomyłka.
    Ponadto stypenium to nie premia -- wiadomo ile dostaje się.

  • 7. Data: 2007-03-19 20:40:23
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    nie przyzwyczajaj się do tej kasy, ale też nic nie rób, po prostu
    czekaj, aż zostaniesz wezwany do jej zwrotu, wtedy oddasz

    moze sie tez zdarzyc, ze maja na uczelni balagan i nikt sie o kase nie
    dopomni...

    --
    pozdr.
    RobertS

  • 8. Data: 2007-03-19 21:09:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jst" <l...@W...pl> napisał w wiadomości
    > Odbiorca przelewu nie musi wiedzieć ile mu się nalezy - nie udowodnisz że sie
    > bezpodstawnie wzbogacił.

    Kluczowym dla stwierdzenia bezpodstawnego wzbogacenia nie jest stan wiedzy
    otrzymującego, a istnienie lub nie obiektywnych przesłanek dających mu prawo do
    owego wzbogacenia. nikt tu nie zarzuca pytającemu oszustwa. Przy oszustwie
    oczywiście winę, czyli świadome działanie sprawcy trzeba by było dowieść. Przy
    bezpodstawnym wzbogaceniu już nie.

  • 9. Data: 2007-03-19 21:34:41
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

> [...]
    > oszustwa. Przy oszustwie oczywiście winę, czyli świadome działanie
    > sprawcy trzeba by było dowieść. Przy bezpodstawnym wzbogaceniu już

    Z jednym wyjątkiem - jeśli ktoś nie jest świadom, że świadczenie było
    nienależne, i uzyskaną korzyść utracił lub zużył, to nic nie musi
    oddawać.

    Znaczy - dostajesz przelew premii od pracodawcy, myślisz, że wszystko
    jest w porządku i przepijasz, a potem się okazuje, że dostałeś przez
    pomyłke za dużo - nie musisz oddawać. Kluczowy jest tutaj właśnie stan
    wiedzy, no i to przepicie - nie można za te pieniądze kupić nic
    trwałego 8-)...

    MJ

  • 10. Data: 2007-03-19 22:30:26
    Od: robbi <r...@n...com>

    Michal Jankowski napisał(a):
    > Kluczowy jest tutaj właśnie stan
    > wiedzy, no i to przepicie - nie można za te pieniądze kupić nic
    > trwałego 8-)...

    Znaczy sie tak jak w tym starym rosyjskim dowcipie - z bocznicy
    kolejowej zginela cysterna spirytus. Wnikliwe sledztwo doprowadzilo do
    dwoch zlodzieji kompletnie urznietych. Po czesciowym otrzezwieniu wzieto
    ich na przesluchanie. Sledczy pyta:
    - Gdie spirit?
    - Priedali
    - A gdie dienki?
    - Priepili ...

    Ale na dluzsza mete takie pranie lewej kasy moze chyba byc szkodliwe dla
    zdrowia ;)

    --
    pzdr
    robbi