  • Data: 2003-03-28 10:37:30
    Temat: Re: pomozcie wybrac oprocentowanie...
    Od: e...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > zmienne - stale 13% jest bez sensu - najdalej za rok zmienne bedzie od niego
    > duzo nizsze, a jak podpiszesz stale to bedziesz ciagle placic 13%
    > *** blad ***
    > PS przeciez mamy za rok wchodzic do Unii i takie bandyckie zroznicowanie
    > pomiedzy % dla srodkow i kredytow bedzie nie do pomyslenia

    niby tak, tzn. w pierwszym odruchu tez tak bym obstawial - tyle ze sa
    pewne "ale".
    pierwsze, to konstrukcja oprocentowania zmiennego - jesli jest uczciwe, tj.
    postaci wibor + max. marza, to ok. jesli nie to mozna sie nadziac: pisali tu
    kiedys o praktykach jednego z bankow samochodowych, ktory
    oprocentowanie "zmienne" dla starych kredytow utrzymywal de facto jako stale,
    tj. na poziomie z okresu zaciagniecia, oferujac jednoczesnie duzo nizsze stawki
    dla kredytow nowych. i mial takie bandyckie prawo, jesli umowa zostawiala to w
    gestii zarzadu banku.
    druga sprawa, to pytanie czy istotnie oprocentowanie spadnie tak bardzo.
    zakladajac nawet konstrukcje wibor + marza, azeby z 15% spadlo za rok ponizej
    12,5% (tyle da srednia 13% przez 5 lat), trzebaby przyjac spadek wibor z
    obecnych 6% na 3,5%. a to juz wydaje mi sie mocno watpliwe. alternatywnie
    musialaby spasc marza. pytanie tylko - dlaczego? bank naprawde nie ma interesu
    jej obnizac (i niewiele da tu konkurencja), zreszta i nie moze w sposob
    dowolny, ze wzgledu na koszt ryzyka kredytowego (ktory bedzie raczej utrzymywal
    sie na wysokim poziomie).
    wniosek: paradoksalnie, lepiej chyba wybrac oprocentowanie stale...