  • 1. Data: 2003-08-07 07:14:28
    Temat: pare prostych pytan dotyczacych KK
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    pare prostych pytan, ktore jednak nie sa chyba takie proste,
    bo pytane panie w banku odpowiadaja na nie roznie.

    Hipotetyczna sytuacja. KK z dniem generowania wyciagu
    ustalonym na 20 kazdego miesiaca.
    ZAlozmy, ze zostawiam nie splacone 100 zl. (Kwota minimalna
    splacona, reszta tez wszystko w odpowiednim terminie, tzn w ciagu
    - zalozmy - 21 dni od dwudziestego danego miesiaca)

    w nowym okresie rozrachunkowym wykonuje transakcje obiazajaca
    karte na 1000 zl. Czyli karta obciazona jest na 1100 zl.

    pytania
    1.Oprocentowanie - jak mniemam - liczone jest od calosci kwoty,
    czyli od 1100 zl ???
    2. Kiedy przestaje byc naliczane oprocentowanie, w momencie splacenia
    tylko tego 100 zl z poprzedniego okresu, czy musze splacic cale 1100 zl ?
    3. Moge oczywiscie splaty dokonac w dowolnym momencie i splacic 1100zl,
    ale co z procentami od procentow ???

    wiem, moze i proste pytania ale mam pewna niejasnosc
    MarcinP

  • 2. Data: 2003-08-07 08:24:20
    Temat: Re: pare prostych pytan dotyczacych KK
    Od: "Karol Żwiruk" <p...@k...net>

> [...]
    > tylko tego 100 zl z poprzedniego okresu, czy musze splacic cale 1100 zl ?
    > 3. Moge oczywiscie splaty dokonac w dowolnym momencie i splacic 1100zl,

    1. Oprocentowanie liczone jest zawsze od kwoty, której nie spłaciłeś w
    terminie bezprocentowego kredytowania (grace period). W twoim przypadku
    płacisz odsetki od 100 zł i ew. później bank naliczy Ci odsetki od kwoty
    1000 zł, jeśli jej nie spłacisz w tym terminie.
    2. Oprocentowani danej kwoty zostaje przerwane, w momencie gdy ją spłacisz.
    Spłacenie 100 zł z poprzedniego okresu powoduje, że kwota ta nie jest już
    oprocentowana, aby jednak nie płacić odsetek od 1000 zł tą kwotę też
    będziesz musiał spłacić w okresie grace period.
    3. Spłaty można dokonać w dowolnym momencie i z tą datą bank zaprzestanie
    naliczania procentów. Najlepiej dokonywać spłaty w okresie grace period i
    wtedy unikać oprocentowania.
    Co do odsetek od odsetek, to obowiązek spłaty minimalnej powoduję, że ten
    problem w przypadku kart kredytowych nie występuje. Spłata minimalna zawsze
    pokrywa co najmniej odsetki od pożyczonych pieniędzy. Bank oczywiście
    uznaje, że wpłacone środki są w pierwszym rzędzie spłatą odsetek a dopiero
    potem kapitału. W ten sposób odsetki spłaca się regularnie co miesiąc i
    później nie ma problemu ich oprocentowania.

    --
    Karol Żwiruk
    Świat Kart: http://kartyonline.net

  • 3. Data: 2003-08-07 08:47:17
    Od: "BM" <m...@f...math.put.poznan.pl>

    Podobne pytanie - wolę się upewnić.

    Założenia:
    - karta kredytowa Lukas Banku - grace period 51 dni, wyciąg przychodzi 30 każdego
    miesiąca, oprocentowanie 29,9 %.
    - powiedzmy mam kartę od 1 września. Dnia 30 września przychodzi wydruk, że
    obciążenie
    karty wynosi 1000 zł.

    1. Czy jeżeli spłacę te 1000 zł do 21 października to nie poniosę żadnych dodatkowych
    kosztów?

    2. Powiedzmy spłacam to zadłużenie 20 października. Czy jeśli w okresie od 1
    października
    do 30 października zrobię zakupy za pomocą karty znowu na 1000 zł, to wyciąg na 30
    października wskaże zadłużenie 1000 zł (z terminem spłaty 20 grudnia)?

    Pozdrawiam - BM

  • 4. Data: 2003-08-07 08:55:23
    Od: Maciej Bebenek <m...@u...to.komorka.org>

    Dnia Thu, 7 Aug 2003 10:47:17 +0200, BM <m...@f...math.put.poznan.pl>
    napisał:

    > 1. Czy jeżeli spłacę te 1000 zł do 21 października to nie poniosę żadnych
    > dodatkowych kosztów?

    Jezeli nie bylo operacji typu wyplata gotowki - tak

> [...]
    > od 1 października do 30 października zrobię zakupy za pomocą karty znowu
    > na 1000 zł, to wyciąg na 30 października wskaże zadłużenie 1000 zł (z

    O ile pozwoli Ci na to limit karty - pamietaj, ze dopoki nie splacisz 1000
    zl, limit jest o ta kwote pomniejszony

    M.

  • 5. Data: 2003-08-07 09:01:21
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > płacisz odsetki od 100 zł i ew. później bank naliczy Ci odsetki od kwoty
    > 1000 zł, jeśli jej nie spłacisz w tym terminie.

    No wlasnie. Tuataj zaczyna sie maly problem. Pani na multilini w multibanku
    najpierw tez tak twwierdzila. Potem skonsultowala sie i stwierdzila
    ze oprocentowanie liczone jest od obu kwot. Odsetki ktore mi przyszly na
    nastepnym
    wyciagu (nie splacilem niecalych 100 zlotych) wynosily ok 50 zl - wygladalo
    tak
    jakby liczyli od calego zadluzenia karty (wliczali transakcje z nowego
    okresu
    rozliczeniowego). Wiec caly czas cos nie gra.

    MarcinP

  • 6. Data: 2003-08-07 10:39:33
    Od: "Marian Rusek" <r...@N...gazeta.pl>

    IMHO ta kwota 50 zl wynika z tego, ze oni policzyli Ci odsetki za *wszystkie*
    transakcje wykonane w okresie rozliczeniowym, z ktorego pozostalo Ci do
    splacenia 100 zl. Kwota odsetek pewnie od daty transakcji do daty splaty
    przy koncu grace periodu (albo jesli splaciles wczesniej to wczesniej).
    Wynika to z punktu X.1 regulaminu
    <http://www.multibank.pl/regulamin/karty_kredytowe.j
    html>: odesteki nie sa
    pobierane tylko wtedy gdy splacisz *calosc* zadluzenia, Ty splaciles czesc,
    wiec bezczelnie pobrali... Kwota 1000 zl z nowego okresu nie ma tu wedlug
    mnie nic do rzeczy.

    Pozdrawiam,

    Marian

  • 7. Data: 2003-08-07 11:01:59
    Od: "" <m...@p...onet.pl>

    A ja też dorzucę jedno pytanie. Kart kredytowych generalnie nie używa się do
    wypłaty gotówki ze względu na wysokie koszty takiej wypłaty i konieczności
    uregulowania odsetek za tak zaciągnięty kredyt. Gdybym jednak w terminie spłaty
    karty spłacił ją a dodatkowo zasilił ją jaką kwotą np. 500 zł wiedząc, że będę
    je chciał wypłacić w bankomacie. Czy wypłacając w/w kwotę która fizycznie jest
    na koncie (nie jest to kredyt banku) zapłacę jakieś dodatkowe koszty (prowizje)
    bo o odsetkach od kredytu mowy przecież być nie może bo są to moje pieniądze.

    MK

  • 8. Data: 2003-08-07 11:38:14
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    > przy koncu grace periodu (albo jesli splaciles wczesniej to wczesniej).
    > Wynika to z punktu X.1 regulaminu
    > <http://www.multibank.pl/regulamin/karty_kredytowe.j
    html>: odesteki nie sa

    Wlasciwie, masz chyba racje. Dlaczego w takim razie panie na multilinii jak
    i panie w oddziale na piotrkowskiej (Lodz) sa tak niedouczone ???
    Zenujace

    MarcinP

  • 9. Data: 2003-08-07 13:29:39
    Od: "Marian Rusek" <r...@N...gazeta.pl>

    MarcinP <b...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Dlaczego w takim razie panie na multilinii jak
    > i panie w oddziale na piotrkowskiej (Lodz) sa tak niedouczone ???

    Tego niestety nie wiem... Ja kiedys chcialem zmienic sobie date rozpoczecia
    cyklu rozliczeniowego KK. Zadzwonilem na MultiLinie, odeslali mnie do
    oddzialu, poszdlem, w oddziale kazali zlozyc dyspozycje przez MultiLinie,
    zatelefonowalem i zlozylem po czym oddzwonila do mnie pani z Lodzi mowiac, ze
    tego sie nie da zrobic...

    Pozdrawiam,

    Marian

  • 10. Data: 2003-08-07 18:51:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "" <m...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > (prowizje)
    > bo o odsetkach od kredytu mowy przecież być nie może bo są to moje pieniądze.

    Zwykle zaplacisz po prostu np. 3% prowizji, bez odsetek.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator